El papel del docente en los procesos de innovación educativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1064

Keywords:

Educational innovation, Graduate profile, Multidisciplinary group, Teacher profile

Abstract

Learning environments now face a greater challenge in having to be designed for groups of students with multidisciplinary professional profiles within the classroom, with a deep penetration of ICT in their school and personal life and in the development of subjects involving a high degree of investigative and writing skills. The research focused on analyzing how the disciplinary composition of the groups, innovation in educational materials, the graduate profile and the profile of the teacher, are adjusted for the promotion of learning within the subject. It was found that in these challenging environments, the teacher becomes an essential coordinating and facilitating element for the achievement of competencies of the graduate profile, not only derived from its role within constructivist environments, but also by the role related to educational innovation, which leads him to be an expert that updated in both the disciplinary contents and the constant search for innovative educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chang, J. (2003). Ganar la batalla por el talento. Marketing y Ventas(56).

Curran, P. (October de 2000). Competition in UK Higher Education: Competitive advantage in the research assessment exercise and Porter’s Diamond Model. Higher Education Quarterly, 54(4), 386-410. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2273.00167

García García, A. y. (2017). El MOOC como recurso en el aula. Nuevas tendencias en líneas curriculares. Tlaxcala: ANFECA.

Gedeón Zerpa, I. y. (2009). La transdisciplinariedad en la educación superior del siglo XXI. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(3), 58-70.

Gil, A. y. (2013). La interactividad en el aula. Un reto de la escuela. Revista de Educación Mediática y TIC,, 2(2), 56-75. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v2i2.2870

Martínez F., R. M. (2014). Evaluación del impacto del término “MOOC” Vs. “eLearning” en la literatura científica y de divulgación. Profesorado, 18(1), 185-201.

Medina Rivilla, A. (2015). Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Ortega Cuenca, P. R. (2007). Modelo de innovación educativa, un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de innovación. RIED, 10(1), 145-173. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.1.10.1023

Pastor Anulo, M. (Octubre-Diciembre de 2005). La educación superior a distancia en el nuevo contexto tecnológico del siglo XXI. Revista de la Educación Superior, XXXIV(4)(136), 77-93.

Peirats, J. y. (2013). Los grupos interactivos como estrategia didáctica. Ensayos, revista de la facultad de educación, 28.

Penalva, A. H. (2013). La gestión eficaz del docente en el aula. Un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(2), 77-91. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.2.180931

Prieto Jiménez, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad, su función docente y social. Foro de Educación, 325-345.

Unesco. (2015b). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos. Obtenido de Unesco: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002329/232986s.pdf

Viancha, S. (1999). Administración del Talento Humano como punto fuerte en el Desarrollo de las organizaciones (Tesis). Colombia: Universidad de la Sabana.

Published

2019-06-28

How to Cite

García-García, A. M. T., & Piñón-Vargas, M. (2019). El papel del docente en los procesos de innovación educativa . Vinculategica Efan, 3(3), 245–251. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1064