Factores Clave en la Generación y Desarrollo Empresarial

Authors

  • María Margarita Carrera-Sánchez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Abel Partida-Puente Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Cristina Herrera-Alvarado Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1065

Keywords:

Business management, Internal perception control, Self-esteem, Planning, Motivation

Abstract

While development this research, we applied a measurement instrument that is structured in three parts and describes the variables that have a positive impact on the generation and business development in college students. The first part describes the general data, the second the student's perception of the career of public accountant as an entrepreneur and in the third part is the independent variable Creation and Business Development and the dependent variables that were evaluated, which are: Internal 253 Perceived Control, Self-Esteem, Planning and Vision of Future, Innovation and Motivation of Achievement. Per the results obtained from this research work, the key factors that have a positive impact on business development and generation are. From what can be concluded that Innovation, per this study impacts with 50.9% while The Motivation of Achievement with a 38.1%, it can be demonstrated that, to a greater innovation and motivation of achievement, the college students have a positive effect in the creation and business development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. (1991) The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes 50 pp. 179 – 211. }

Audretsch, D. B. (2009). The Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer, 34(3), 245-254.

Bueno, E. (2003). «Emprender en la sociedad del conocimiento: el capital del emprendizaje como dinamizador del capital intelectual». En Arnal Losilla (coord.). Creación de textos, Barcelona: Ariel, pp. 61-80

Durand, T. (2008). El Perfil y las habilidades de un empresario. Revista IE Business School.

Espíritu, R. & Sastre, M. (2007) La actitud emprendedora durante la vida académica de los estudiantes universitarios. Cuadernos de estudios empresariales Vol. 17 pp. 95 – 116.

Hans, W., Jaramillo C., (2005). Educación Superior en América Latina. La dimensión internacional. Editorial Mayor Ediciones

Harvey, S.; Keashly, L. (2003). «Prediction the risk for aggression in the workplace: risk factors, self-esteem and time at word». Social Behavior and personality, 31(8), pp. 807-815

Hernández, F. C. y Baptista. M. (2010).| Metodología de la Investigación. (5ª Edición). México. Mc. Graw Hill. empresa: Los mejores

Ibañez, Maria. (2002). Actitudes Emprendedoras de los estudiantes universitarios. Ediciones Mensajero. Instituto de Ciencias de la Comunicación.

Krauss, C. (2011). Actitudes emprendedoras de los estudiantes universitarios: El caso de la Universidad Católica del Uruguay*. Dimensión Empresarial, 9(1), 28-40

Mendenhall, W. (2007). Introducción a la Probabilidad y Estadística. CENGAGE Learning Editores, S.A.

Mojab, F., Zaefarian, R., & Azizi, A. H. D. (2011). Applying competency based approach for entrepreneurship education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 12, 436-447. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.02.054

Monsalve J, García, M y Otro (2014). Jóvenes, talento y perfil emprendedor. Revista Injuve.

Olmos, E. (2011). Análisis de la intención emprendedora en estudiantes universitarios a través de los rasgos de personalidad. Multiciencias, 11(1), 65-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90418851009

Quintero, C. (2007) Generación de competencias en jóvenes emprendedores. UNAB http://www.usmp.edu.pe/facarrhh/ primer_congreso_ippeu_boletin/ppts/Carlos_Quinteros.pdf

Robbins, S. & Judge, T (2009) Comportamiento Organizacional Ed. (13a) México: Pearson Prentice Hall.

Robbins, s. Judge T. (2011). Comportamiento organizacional. 15 edición. Editorial Pearson.

Published

2018-06-29

How to Cite

Carrera-Sánchez, M. M., Partida-Puente, A., & Herrera-Alvarado, C. (2018). Factores Clave en la Generación y Desarrollo Empresarial. Vinculategica Efan, 3(3), 252–260. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1065