Modelo de Servicio al Cliente Basado en la Metodología Dmaic para Organismos Públicos
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1089Keywords:
Customer Service, DMAIC methodology, Public InstitutionsAbstract
Public Institutions that have the purpose of offering services, do not always worry about applying techniques or tools that contribute to the improvement of their processes. In this sense, the objective of this study refers to the design and implementation of a customer service model based on DMAIC (define, measure, analyze, improve, control) methodology for public body in Nuevo Casas Grandes to increase the client portfolio and maintain the loyalty of current clients. The methodology implemented helped the improvement of services through a diagnosis and other tools for the management and measurement of quality. The results allowed comparisons of before and after the application of the model. The investigation concluded that the DMAIC methodology emphasizes and facilitates the integration of other disciplines that contribute to the improvement of quality in service and customer satisfaction.
Downloads
References
Aguilar, V. H. (noviembre de 2008). Implementación de la metodología SIX SIGMA, en los procesos de producción y propuesta de un programa de mantenimiento autónomo, en la empresa NIASA.
Alderete, V. P., Colombos, A. L., y Di Stefano, V. (2003). SIX SIGMA: O de cómo las pinzas y martillos se tornan tecnología de punta. Buenos Aires. Obtenido de 200.16.86.50/digital/33/revistas/cse/sixsigma-six.pdf
Carrillo, R. (2004). Six sigma, ¿en servicios? en Dinamo Value Partners. Obtenido de: http://dinamovp.com/artículos/Six_sigma_en_servicios.pdf
Díaz, A. H. (27 de diciembre de 2009). Cápsulas de competitividad y excelencia. Obtenido de: http://haazcalidad.blogspot.mx/2009/12/modelo-conceptual-de-calidad-del.html
Gómez R., L. A., y Franco., A. U. (2012). Evaluación de la satisfacción del cliente de la Droguería Villa Clara 20082009. Obtenido de: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=004d0f1f-86b04614-96b3-c502519f3243%40sessionmgr101&hid=125
Gutiérrez, P. H. (2009). Control Estadístico de Calidad y Seis Sigma. Ciudad de México: Mc Graw Hill.
Horovitz, J. (1990). “El servicio de los servicios” en La calidad del servicio a la conquista del cliente. España: McGraw-Hill, pág. 6.
Jacques, H. (2007). Los Secretos del servicio al cliente. Madrid: Prentice Hall. Obtenido de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=848fb8f6-f1da-4c28-aafb0e87bafa4c48%40sessionmgr4006&vid=11&hid=4201
Juanes, G. B., y Blanco, I. P. (2001). El Gato de Alicia: Modelos de Calidad en la Administración Pública. Ediciones Díaz de Santos. Obtenido de https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=lang_es&id=gP4Owq60z1UC&oi=fnd&pg=PA3&dq=calida d+total+organismos+publicos+libro&ots=UJmkA9WUA0&sig=X4ES49Bbxxe3l5eJH27FzLwx8XU#v=on epage&q&f=false
Manosalvas, V. C. (2012). Six Sigma en la mejora del proceso de adquisiciones en Instituciones Públicas en Vinculando. Vinculando. Obtenido de http://vinculando.org/educacion/aplicacion-del-six-sigma-paramejorar-la-eficiencia-del-proceso-de-adquisiciones-en-instituciones-publicas.html
Mateos Z., M. M. (18 de mayo de 2007). Desarrollo de un instrumento de medición que evalúe la calidad en el servicio que presta, el sistema para el desarrollo integral de la familia del Estado de Puebla. Desarrollo de 4 un instrumento de medición que evalúe la calidad en el servicio que presta, el sistema para el desarrollo integral de la familia del Estado de Puebla. Cholula, Puebla, México: UDLAP BIBLIOTECAS. Recuperado el de marzo de 2016, de http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/macm/mateos_z_mm/capitulo2.pdf
Miranda, H. (3 de julio de 2008). Definición de clientes internos y externos, Manual de Ingeniería industrial. Obtenido de: http://manualingenieriaindustrial.blogspot.mx/2008/07/definicin-de-los-clientes-internosy.html
Moyano, C. M. (2013). Marketing de servicios: las características de los servicios y su influencia. R@M Revista de Marketing y Comunicación de IMUR, 7.
Ocampo, J. R., y Pavón, A. E. (23-27 de julio de 2012). 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology. Obtenido de http://www.laccei.org/LACCEI2012Panama/RefereedPapers/RP147.pdf
Pande, P. S., y Holpp, L. (2002). ¿Qué es seis sigmas? España: Mc Graw Hill.
Pérez F., D. V. (1994). Gestión de la Calidad Empresarial; calidad de los servicios y atención al cliente calidad total. ESIC. Obtenido de https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=lang_es&id=2ibhVMNE_EgC&oi=fnd&pg=PA2&dq=atenc ion+a+clientes+organismos+publicos&ots=4c-AIIjluj&sig=3MvsJtUO3ByySmbbzu80MPLtPI#v=onepage&q=atencion%20a%20clientes%20organismos%20publicos&f=false
Rodríguez, F. F. (septiembre de 2015). Seis Sigma en una empresa de servicios de Informática. Entre Ciencia e Ingeniería, 9(17), 56-61. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S190983672015000100008&script=sci_abstract&tlng=es
Serna, H. (2006). Conceptos básicos en Servicio al cliente. Colombia: Panamericana editorial Ltda., pp.19-27.
Velázquez, P. S., y Macias, H. S. (2001). Sistema de autodiagnóstico empresarial: una herramienta para mejorar la competitividad. Contaduría y administración, http://revista.unam.mx/index.php/rca/article/view/4511 86. Obtenido d e
Weil, A. S. (2003). Universidad del CEMA. Obtenido de https://www.ucema.edu.ar/posgradodownload/tesinas2003/MADE_Weil.pdf
Xingxing, Z., Lawrence, D. F., y Thomas, J. D., (2008). The evolving theory of quality management: The role of Six Sigma. Journal of Operations Management, 26, pp. 630-650.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.