El apoyo psicopedagógico en una institución de educación superior para la evaluación del estudiante. La autoestima y su repercusión en el desempeño académico.

Authors

  • Jesus Cantú -Rodríguez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Raquel Alejandra Báez-Montemayor Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Enrique Abraham Uresti-Treviño Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1100

Keywords:

self-esteem, education, academic performance and Psychopedagogical

Abstract

The present work aims to show the results of the application of a table of self-esteem to second semester students of the Degree in Licenciado en Tecnologias de información that carry the subject of 041 Human Development and professional competitiveness in the Facultad de Contaduria Pública y Administración de la U.A.N.L. To determine whether self-esteem directly impacts academic performance by assessing irrational ideas, self-concept, self-confidence, self-control, and social skills. As a result we did not determine a correlation between self-esteem and academic performance, noting that the totality of our sample is within the category of low and very low self-esteem. This opens the door to further expanding and improving this topic, as we consider that the results can be used for the improvement of education and educational tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Mézerville, G. (2004). Ejes de salud mental. Los procesos de autoestima, dar y recibir afecto y adaptación al estrés. México: Trillas.

Naranjo Pereira, M. L. (2007,). AUTOESTIMA: UN FACTOR RELEVANTE EN LA VIDA DE LA. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”.

Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: Mc Graw Hill.

Published

2018-06-29

How to Cite

Cantú -Rodríguez, J., Báez-Montemayor, R. A., & Uresti-Treviño, E. A. (2018). El apoyo psicopedagógico en una institución de educación superior para la evaluación del estudiante. La autoestima y su repercusión en el desempeño académico . Vinculategica Efan, 3(3), 546–555. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1100