La innovación social como oportunidad de inmersión a mercados emergentes. Caso de estudio: Cannor Oriente - Valle de Tenza, Boyacá, Colombia

Authors

  • Laura Lucia Colmenares-Botia Pilot University of Colombia image/svg+xml
  • Laura Katerine Torres-Forero Ibero-American University Corporation image/svg+xml
  • Edwin Leonardo Méndez-Ortiz Pilot University of Colombia image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1134

Keywords:

social innovation, trading, internationalization, local development, emerging markets

Abstract

The social innovation encourages within the territo-ries where it is evidenced, a series of positive transformations, that allow us to see improvements in the quality of life of the beneficiary population. This in turn is materialized in a greater commitment and also a continuous improvement in good productive, organizational and environmental practices. All this can be considered as an opportunity factor, which if is potentialized allow the access to the emerging markets, whose requirements demand not only the use of innovation tools related to the use of information and communication technologies, but also proof of processes of social transformation that reflect the local development of the territories interested in being part of this commercial conjuncture. Taking account all the above, the present text intends to expose from a study of case the possibility to finding in social innovation a tool of immersion to challenging markets such as emerging markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANSPE. (2014, 2 de junio). Agencia nacional para la superaciòn de la pobreza extrema. Recuperado de www.anspe.gov.co: http://www.anspe.gov.co/es/glosario/letter_i#Innovacin_Social

Ardila, R. (2003). Calidad de vida: Una definición integradora. Revista Latinoamericana de Psicología, 161-164.

Colmenares, L., Lozano, C., & Mesa, A. (2017). Evaluación ex post del proyecto “Desarrollo económico local y comercio en Colombia - DELCO” ejecutado por el Ministerio de Comercio, Industria y Turismo, para el fomento de la competitividad empresarial, en la zona Valle de Tenza del departamento de Boyac. Informe resultado de investigación, Corporación Universitaria Iberoamericana, Fundación Universitaria Área Andina, Fundación Universitaria Colombo Germana, Bogotá D.C, Bogotá D.C.

Echevarria, J. (2008). El manual de Oslo y la innovación social. ARBOR Ciencia pensamiento y cultura, 610.

Frances Westley, N. A. (2010). Making a Difference, Strategies for Scaling Social Innovation for Greater Impact. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, Vol. 15(2), 1-19.

Fundacion ACPO. (2017). Café Valle de http://www.fundacionacpo.org/portfolio/cafe-valle-de-tenza/ Tenza. GBMhomebroker. (2018). Medium . Recuperado de: Lo que debes saber sobre los índices del MSCI: https://medium.com/homebroker/lo-que-debes-saber-sobre-los-%C3%ADndices-del-mscicf02d2a0c298

Kearney, C. (2012). Conference on "Institutional, corporate and individual behaviours in emerging and subsistence marketplaces", organised by the Eureomed Management School. Emerging markets research: Trends, issues and future directions. (159-183 ). Francia: Aix-en-Provence. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ememar.2012.01.003

Lazos Ramírez, L., García Cruz, J. C., Rueda Romero, X., Gómez Martínez, M. d., & León Olive, M. (2013). La apropiación social del conocimiento y sus indicadores. Recuperado de http://congreso2013.ricyt.org/files/mesas/2fPercepcion/LazosRuedaGarcia.pdf

Lorca, J. (2013). Construyendo la innovación social desde abajo. EEUUU: Julio Lorca.

Méndez Ortiz, E. L., Merino Moreno, C., & Rocha Jimenez, D. (2015). Propueta para formular indicadores de innovación social. Bogotá: Centro editorial UNIMINUTO.

Méndez, E., & Merino, C. (2014). Formulación de indicadores de innovación social. Bogotá.

Montero, M. (2003). Teoría y práctica de la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós SAICF.

Pacek, N., & Thorniley, D. (2007). Emerging Markets - Lessons for business success and the outlook for different markets. London: The Economist newspaper.

Pels, J., & Kidd, T. (2012). Characterizing emerging markets. Organizations and markets in emerging economies, 8-22. DOI: https://doi.org/10.15388/omee.2012.3.2.14265

Perez, J. E., & Aristizabal, C. (2011). Transferencia de conocimiento orientada a la innovaciòn social en la relaciòn ciencia-tecnologìa y sociedad. Pensamiento y Gestion Num 31, 137-166.

Phills, J. A., Deiglmeier, K., & Miller, D. T. (2008). Rediscovering Social Innovation.

SINNERGIAK Social Innovation (UPV/EHU). (2013). Un Indice Regional para medir la Innovacion Social. Bizcaia: Innobasque, agencia vasca para la innovaciòn.

Stammberger, I. (2009). El habitus de la innovación. Sociedad y conocimiento, 27.

Stammberger, I. (2009). El habitus de la innovación. Sociedad y conocimiento, 27.

UN. (1987). World Commission on Environment and Development. Recuperado de Comisión mundial sobre el medio ambiente y el desarollo: http://www.un-documents.net/ocf-ov.htm#III.4.4

Published

2019-06-28

How to Cite

Colmenares-Botia, L. L., Torres-Forero, L. K., & Méndez-Ortiz, E. L. (2019). La innovación social como oportunidad de inmersión a mercados emergentes. Caso de estudio: Cannor Oriente - Valle de Tenza, Boyacá, Colombia. Vinculatégica EFAN, 5(1), 620–630. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1134