Comercio electrónico y competitividad: hábitos de consumo de los universitarios de Pachuca, Hidalgo

Authors

  • Karina Valencia-Sandoval Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml
  • Danae Duana-Ávila Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml
  • Tirso Javier Hernández-Gracia Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1135

Keywords:

electronic commerce, economic growth, consumption habits

Abstract

The scientific and technological advances have allowed to diminish the distances of the individuals and to increase the transactions between the different destinations, translating as greater business possibilities. Worldwide, 28 million people are estimated to buy online. In Mexico 67 % of the population over six years of age has access to the internet. With respect to the Gross Domestic Product (GDP), electronic commerce contributes 4 %, that is, it can be translated as an important element in the economic growth of a region. The objective of this research is to know the online consumption habits of university students in Pachuca, Hidalgo as a source of information and competitiveness for companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Asociación de Internet, (AIMX). (2018). Estudio sobre los Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2018. Recuperado de: https://www.asociaciondeinternet.mx/es/estudios.

Asociación de Internet, (AIMX). (2018). Estudio de Comercio Electrónico en México 2018. Recopilado de: https://www.asociaciondeinternet.mx/es/estudios.

Cámara Mediterránea de Comercio Electrónico, CAMECE. (2017). Experiencias de compra por internet. Recuperado de: https://www.cace.org.ar/estadisticas

Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública, CESOP. (2019). El acceso universal a la energía eléctrica. Datos referencias para un análisis legislativo. Recuperado de: http://www5.diputados.gob.mx/index.php/camara/Centros-de-Estudio/CESOP

Encinas, C., Rodríguez, B. y Encinas, A. (2012). Apertura comercial y desarrollo económico mundial en la globalización. Nova scientia, 4(8), 66-89 DOI: https://doi.org/10.21640/ns.v4i8.168

Figueroa, E. (2015). Rentabilidad y uso de comercio electrónico en las micro, pequeñas y medianas empresas del sector comercial. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11)

Galeano, S. (2019). El número de usuarios de Internet en el mundo crece un 9,1 % y alcanza los 4.388 millones. Recuperado de: https://marketing4ecommerce.net/usuarios-internet-mundo/

Gómez, R. (2006). Globalización, competitividad y comercio exterior. Análisis Económico, XXI(47),131178.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2019). Número de habitantes. Recuperado de: http://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/habitantes.aspx?tema=P

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2017). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares 2017. Recuperado de: http://www.beta.inegi.org.mx/programas/dutih/2017/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2014). Censos económicos 2014, Hidalgo. Recuperado de: http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/ espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/CE_2014/702825084776.pdf

Rado, M. (2019). El 'e-commerce' triplica sus ventas en América Latina. Recuperado de: https://www.bbva.com/es/commerce-triplica-ventas-america-latina/

Silva, R. (2009). Beneficios del comercio electrónico. Perspectivas, (24), 151-164.

Solaris, E. y Rojas, L. (2012). Percepción sobre la responsabilidad social empresarial de estudiantes universitarios. Negotium, (7) 21, 5-17.

Quintín, M., Cabero, M. e Y. de Paz. (2008). Tratamiento estadístico de datos con SPSS. Prácticas resueltas y comentadas. Madrid: Thomson.

Published

2019-06-28

How to Cite

Valencia-Sandoval, K., Duana-Ávila, D., & Hernández-Gracia, T. J. (2019). Comercio electrónico y competitividad: hábitos de consumo de los universitarios de Pachuca, Hidalgo. Vinculatégica EFAN, 5(1), 631–640. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1135