Elementos del desarrollo humano que se deben incluir en los programas formativos universitarios para que los egresados de licenciatura se adapten a entornos laborales disruptivos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1137

Keywords:

resilience, self-leadership, conflict management, disruptive work environments

Abstract

Graduate students have the need to integrate into a labor market that presents substantial differences with the labor reality of previous decades. Technology, digital environments, globalization and real-time information have modified the way people enter workplace, so it is important to know which elements of human development are significant in the training of undergraduate students that are necessary to adapt to the complex and disruptive contemporary work environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bas, E., & Guilló, M. (2018). El futuro del trabajo: Reflexiones sobre cambios emergentes en el entorno laboral y su impacto sobre. Cuadernos de Administración, 39-46.

Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Binaburo Iturbide, J., & Muñoz Maya, B. (2007). Educar desde el conflicto. Barcelona: CEAC Educación.

Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and Ego-Resiliency: Conceptual and Empirical. Journal of Personality and Social Psychology, 349-361. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.2.349

Brownell, J. (1990). Perceptions of effective listeners. A Management Study. International Journal of Business Communication, 401-415. DOI: https://doi.org/10.1177/002194369002700405

Carrell, L., & Willmington, C. (1996). A comparison of self‐report and performance data in assessing speaking and listening competence. Communication Reports, 185-191. DOI: https://doi.org/10.1080/08934219609367650

Chiavenato, I. (2004). Gestión del taleno humano. Bogotá: McGraw Hill.

Coutu, D. (2018). Cómo funciona la resiliencia. En H. B. Press, Inteligencia Emocional. RESILIENCIA. Barcelona: Reverté.

De la Garza Carranza, M. T., Guzmán Soria, E. E., & Gallardo Aguilar, M. d. (2018). El autoliderazgo y la inteligencia emocional: un estudio de la generación de los millenials. Ciencia y Sociedad, 51-65. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i2.pp51-65

Gardié, O. (2006). Autoliderazgo y liderzgo creativo organizacional. Revista Recre@rte, 1699-1834.

Gibson, J., Ivancevich, J., Donnelly, J., & Konopaske, R. (2011). Organizaciones comportamiento, estructura y procesos. México: McGraw Hill.

Hauser, M., Chomsky, N., & Fitch, T. (2002). The faculty of lenguage: what is it, who has it, and how did it evolve? Science, 1569-1579. DOI: https://doi.org/10.1126/science.298.5598.1569

Jackson, D., Firtko, A., & Edenborough, M. (2007). Personal resilience as a strategy for surviving and thriving in the face of workplace adversity: a literature review. Jan Review Paper. Blackwell Publishing Ltd, 1-9. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04412.x

Klaesson, J., Johansson, B., & Karlsson, C. (2011). Metropolitan Regions: Preconditions and strategies for growth and development in the global economy. CESIS, Paper No. 253.

Laurenco, P., & Dimas, I. R. (2014). Effective Workgroups: The role of diversity and culture. Journal of Work and Organizational Psychology, 123-132. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rpto.2014.11.002

Leal-Egaña, A. (2006). Equipos multidisciplinarios: el siguiente paso de la ciencia. Journal of technology management & innovation, 21-26.

Martin, R. (2008). Ideas opuestas, soluciones creativas. Bogotá: Norma.

Maslow, A. (2001). La personalidad creadora. Barcelona: Kairós.

Montgomery, S. (2004). Of towers, walls, and fields: perspectives on language in science. Science, 13331335. Neck, C. P., Neck, H. N., DOI: https://doi.org/10.1126/science.1095204

Manz, C. C., & Godwin, J. (1999). “I think I can; I think I can” A self-leadership perspective toward enhancing entrepreneur thought patterns, self-efficacy, and performance. Journal of Managerial , 477-501. DOI: https://doi.org/10.1108/02683949910287912

OECD. (2005). Oslo manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD, Eurostat.

Papházy, J. (2003). Resiliencia, la cuarta R: el papel de los establecimientos educativos en su promoción. En E. Henderson Grotberg, La resiliencia en el mundo de hoy. Argentina: Gedisa.

Paul, H., Bamel, U. K., & Garg, P. (2016). Employee Resilience and OCB: Mediating Effects of Organizational Commitment. The Journal for Decision Makers, 308-324. DOI: https://doi.org/10.1177/0256090916672765

Ponce Alburquerque, J. (2018). Conflictos escolares, justicia y mediación. barcelona: UBIJUS.

Ponieman, A. (2005). Que hacer con los conflictos. Argentina: Losada.

Ponti, F., & Langa, L. (2013). Inteligencia creativa. Barcelona: Amat.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2011). Desarrollo centrado en las personas. Informe anual 2010/2011.

Rabouin, R., Astarloa, L., Bataller, R. B., Bocchi, G., Cucchi, D., Giolo, R., Tomas, V. (2008). Habilidades directivas para un nuevo management. Buenos Aires: Pearson.

Redorta, J. (2016). Emoción y conflicto. Barcelona: Paidós. 662

Redorta, J. (2018). Como sobrevivir a la sociedad del malestar y el conflicto. Madrid: Almuzara.

Robbins, S., & Judge, T. (2013). Comportamiento organizacional. México: Pearson.

Rojas de Uzcategui, B. A., Molleja, E., & Morles, F. (2017). El autoliderazgo: Una vía para el pensamiento. Revista Koinonia, 43-59.

Schein, E. (1985). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass. Schnarch, A. (2008). Creatividad aplicada: Cómo estimular y desarrollar la creatividad a nivel personal, grupal y empresarial. Bogotá: Ecoe.

Shin, J., Taylor, M. S., & Seo, M.-G. (2012). Resources for Change: The relationships of Organizational Inducements and Psychological Resilience to Employees attitudes and Behaviors Toward Organizational Change. Academy of Management Journal, 727-748. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2010.0325

Sung, N., Gordon, J., Rose, G., Getzoff, E., Kron, S., Mumford, D., Kopell, N. (2003). Educating future scientists. Science, 1485. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1086133

Vallejo Calle, O. (2017). Adaptación laboral: Factor clave para el rendimiento y la satisfacción en el trabajo. Corporación Universitaria de la Costa, 171-175.

Velázquez, G., Montejano, J., & Allier, H. (2015). Trascendencia del perfil del líder en la gestión y dirección de los equipos de trabajo en las organizaciones mexicanas. Análisis Económico, 163-189.

Vera, Á. (2013). Creatividad empresarial y autogobierno: un análisis discursivo. Universitas Psychologica, 1-27.

Viñas Cirera, J. (2018). Conflictos en los centros educativos. Barcelona: GRAO.

Whetten, D., & Cameron, K. (2016). Desarrollo de habilidades directivas. México: Pearson .

Wilson, S. M., & Ferch, S. R. (2005). Enhancing Resilience in the Worplace through the Practice of Caring Relationships. Organizational Development Journal, 45-60.

Wright, W. (2016). Abordaje de conflictos. Bogotá: Astrea.

Published

2019-06-28

How to Cite

González, N., Sáenz, K., & Alejos, N. (2019). Elementos del desarrollo humano que se deben incluir en los programas formativos universitarios para que los egresados de licenciatura se adapten a entornos laborales disruptivos. Vinculatégica EFAN, 5(1), 651–662. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1137