Ethics in the Use of Generative Artificial Intelligence among University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.6-1233

Keywords:

Ethics, generative AI, honesty, responsibility, dependence

Abstract

The aim of this study was to analyze the ethical use of generative artificial intelligence (GAI) among university students, identifying decision-making factors. A mixed-methods approach was used with an exploratory and descriptive design. The sample consisted of fifty industrial engineering students; surveys, interviews, and GPTZero text analysis were applied. Results show that 91% have used GAI for academic tasks, but only 13% acknowledge it. All participants consider it unethical to omit this use. While 78% see themselves as responsible users, 31.2% report some dependency. Additionally, 96% believe universities should teach ethical GAI use. The study concludes that students are critically aware of GAI risks, yet unethical practices and lack of institutional guidance persist. It recommends developing institutional policies and educational programs that promote ethical and formative GAI use.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araiza-Vazquez, M. de J. (2024). Influencia de la Inteligencia Artificial en el ámbito educativo. Vinculatégica EFAN, 10(6), 122–140. https://doi.org/10.29105/vtga10.6-1039

Arévalo, J. A. (2024). Integridad académica en la era de la inteligencia artificial generativa. Revista Desiderata, 24, 73–82.

Aristóteles. (ca. 350 a.C./2001). Ética a Nicómaco (P. S. Abril, Trad.). Diputación de Albacete. (Obra original publicada ca. 350 a.C.)

Cisne Loján, M. D., Romero, J. A., Sancho Aguilera, D., & Romero, A. Y. (2023). Consecuencias de la dependencia de la inteligencia artificial en habilidades críticas y aprendizaje autónomo en los estudiantes. Revista Científica Internacional Conocimientos, 8(2), 2368–2378. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10678

Delgadillo y Carlos González, A. (2023). Inteligencia Artificial Generativa: ¿Qué es? ¿Es un riesgo o ventaja? Tec.mx.

Dewey, J. (2008). Pragmatism and education. University of Chicago Press. (Obra original publicada en 1916)

Gallent-Torres, C., Zapata-González, A., & Ortego-Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: Una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), 1–21.

Naranjo, B. M. M., Izurieta, C. E. A., Tibán, L., Morrillo, C. S., & Salazar, A. J. (2023). Ética y responsabilidad en la implementación de la inteligencia artificial en la educación. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 7(6), 28.

Ortega Diaz, S. D. (2024). La inteligencia artificial en los estudiantes de la actualidad. Revista Mundo Financiero, 5(15). https://www.mundofinanciero.indecsar.org

Razmerita, L. (2024). Human-AI collaboration: A student-centered perspective of generative AI use in higher education. In Proceedings of the 23rd European Conference on e-Learning. Academic Conferences International.

Real Academia Española. (s.f.). Ético. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). https://dle.rae.es/%C3%A9tico

Solís-Peña, C., Hernández-Ramos, J. M., & González-Palomo, I. G. (2025). Percepción del plagio y el uso de la inteligencia artificial en trabajos de estudiantes de ingeniería industrial. Vinculatégica EFAN, 11(1), 61–76. https://doi.org/10.29105/vtga11.1-1006

Soria-Barreto, K., Yáñez-Galleguillos, L. M., & Leiva-Rivera, S. P. (2023). La deshonestidad académica: Estudio de caso de estudiantes de ciencias empresariales. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(48), 152–169.

Toro-Espinoza, M. F., Montalván-Espinoza, J. A., & Masabanda-Vaca, M. A. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en el aprendizaje universitario. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 6(12 Ed. esp.), 153–172.

UNESCO. (2023). Education in the age of artificial intelligence. The UNESCO Courier, October–December 2023. https://courier.unesco.org/en/articles/education-age-artificial-intelligence

Venkat, S. (2024). Ethics of generative AI use in higher education: A focus group study. In Proceedings of the International Conference on Education and New Developments 2024 (p. 86). Science Press. https://doi.org/10.36315/2024v2end018

Klenk, M. (2025). The Ethics of Generative AI. arXiv preprint arXiv:2512.04598.

Al Zaidy, A. (2024). The impact of generative AI on student engagement and ethics in higher education. Journal of Information Technology, Cybersecurity, and Artificial Intelligence, 1(1), 30-38.

Desai, D. R., & Riedl, M. (2024). Between copyright and computer science: The law and ethics of generative AI. Nw. J. Tech. & Intell. Prop., 22, 55.

Sharples, M. (2023). Towards social generative AI for education: theory, practices and ethics. Learning: Research and Practice, 9(2), 159-167.

Escobar, A. D. O., & Suárez-Jasso, E. (2025). Responsabilidad ética del uso de ChatGPT en estudiantes universitarios. Transdigital, 6(11), e406-e406.

Published

2025-11-28

How to Cite

Martinez-Torres, R., Leal-Rendon, N. M., & Bacre-Guzmán, D. del C. (2025). Ethics in the Use of Generative Artificial Intelligence among University Students. Vinculategica Efan, 11(6), 115–130. https://doi.org/10.29105/vtga11.6-1233