Methodological proposal to measure financial inclusion from a gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga11.5-1281Keywords:
Financial inclusion, Digital dimension, Digital financial education, Fintech, Technological innovationAbstract
This study aims to analyze financial inclusion from a comprehensive perspective, incorporating both traditional dimensions—access, use, and quality—as well as an innovative digital dimension. To achieve this, the 2024 National Financial Inclusion Survey (ENIF) is used as the methodological foundation, considering 64 variables that encompass factors such as bank account ownership, frequency of financial product usage, and perceived quality. Additionally, the digital dimension is introduced through indicators related to technological tools such as CoDi, mobile money, and cryptocurrencies, as well as variables related to technological innovation and online shopping. Through this analysis, the study seeks to develop more robust indicators for measuring financial inclusion, highlighting the importance of digital financial education and promoting economic-financial skills adapted to the technological environment. Furthermore, the proposal emphasizes gender equity and inclusive access as key elements for strengthening financial inclusion in the country.
Downloads
References
Amezcua, E. (2014). Hacia un cambio en la cultura financiera en México. E. e. Amezcua, Docencia de las aulas a la investigación.
Amnas, M. B., Selvam, M., & Parayitam, S. (2024). FinTech and financial inclusion: Exploring the mediating role of digital financial literacy and the moderating influence of perceived regulatory support. Journal of Risk and Financial Management, 17(3), 108. DOI: https://doi.org/10.3390/jrfm17030108
Atkinson, A., & Messy, F. A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/INFE Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en DOI: https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en
Banco del Bienestar, Sociedad Nacional de Crédito, Institución de Banca de Desarrollo. (2016, 14 de abril). ¿Qué es la educación financiera?
Banco Mundial. (2017). Global Findex Database 2017: Measuring Financial Inclusion and the Fintech Revolution. Washington, DC: World Bank.
BANSEFI. (2016). Educación financiera. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/83054/Educaci_n_Financiera.pdf
Barbera, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a Distancia (RED), (50). https://revistas.um.es/red/article/view/270811 DOI: https://doi.org/10.6018/red/50/4
Bawden, D., & Robinson, L. (2012). Introduction to Information Science. Facet Publishing.
BBVA. (2025). La educación financiera se une a la era digital. Recuperado de https://www.bbva.com/es/mx/salud-financiera/la-educacion-financiera-se-une-a-la-era-digital/
Cámara, N., et al. (2014). Measuring Financial Inclusion: A Multidimensional Index. BBVA Research.
Carballo, I. E. (2020). Fintech: Desafíos para la regulación y la educación financiera. En Ethics in Higher Education: Ética en educación superior (pp. 12-130). Universidad Católica Argentina (UCA).
Cardoso López, D., López Cabrera, J. A., & Villarreal, F. G. (2023). Medición de la inclusión financiera en México a través de un índice multidimensional. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press.
Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). (s.f.). Inclusión financiera. Recuperado de https://www.gob.mx/cnbv/acciones-y-programas/inclusion-financiera-25319
Córdova Gallegos, E. E., & Martínez Prats, G. (2022). La educación financiera en México: importancia e inclusión. Revista Ciencias de la Documentación, 8(1), 29-37. Recuperado de https://www.cienciasdeladocumentacion.cl/index.php/csdoc/article/view/177
Demirgüç-Kunt, A. (2017). La educación financiera como herramienta crítica para el acceso a servicios financieros. Banco Mundial. Recuperado de https://www.bancomundial.org
Demirgüç-Kunt, A., Klapper, L., Singer, D., Ansar, S., & Hess, J. (2018). The Global Findex Database 2017: Measuring financial inclusion and the fintech revolution. Washington, DC: World Bank. Recuperado de Global Findex Database DOI: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1259-0
El Economista. (2022). Importancia de la Educación Financiera en México. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Importancia-de-la-Educacion-Financiera-en-Mexico-20220922-0032.html
Faust, K., Korinek, A., & Tantri, P. (2023). Digital financial tools and gender inclusion: Addressing the digital divide with mobile money. Washington, DC: Brookings Institution.
Financial Literacy and Education Commission. (2006). The national strategy for financial literacy. Washington, D.C.: Financial Literacy and Education Commission.
García, F. (2010). La tecnología: su conceptuación y algunas reflexiones con respecto a sus efectos. Metodología de la Ciencia: Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 2(1), 13-28. http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero2/2art.
González García, V. (2009). Tecnología digital: reflexiones pedagógicas y socioculturales. Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750108
Hernández-Rivera, A. (2019). Educación financiera en la educación superior: estudio de 19 universidades en México. Universidad Autónoma Metropolitana. El Cotidiano Revista de la realidad mexicana actual, 35(218), 39-48.
Hernández Rivera, A., & Rendón Rojas, L. (2021). Brecha de género tecnológica en la educación financiera universitaria en México. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 48-64. DOI: https://doi.org/10.52080/rvg93.05
Hougaard, C., Carboni, I., Coetzee, W., Makuvaza, L., Del Río Chivardi, M. A., Castro Solares, C. E., & Hernández Godínez, J. (2019). Estudio sobre las necesidades financieras de la población mexicana: ¿Cómo resuelve la población mexicana sus necesidades financieras? Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/492129/Estudio_necesidades_f
Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
INEGI. (2024). Encuesta Nacional de Inclusión Financiera (ENIF) 2024. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de INEGI
López Cabrera, J. A., Villarreal, F. G., & Cardoso López, D. (2023). Una propuesta de medición de la inclusión financiera en México. Revista Mexicana de Economía y Finanzas (REMEF), 18(3). DOI: https://doi.org/10.21919/remef.v18i3.889
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics, 42(1), 35-44. https://doi.org/10.2145/20070104 DOI: https://doi.org/10.2145/20070104
Lusardi, A. (2008). Overcoming the saving slump: How to increase the effectiveness of financial education and saving programs. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226497105.001.0001
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5–44. doi:10.1257/jel.52.1.5 DOI: https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
OCDE. (2020). OECD/INFE 2020 international survey of adult financial literacy. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/145f5607-en DOI: https://doi.org/10.1787/145f5607-en
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). (2019). Going Digital: Shaping Policies, Improving Lives. OECD Publishing.
Orozco Bendímez, F. J., Rojas Vargas, N. P., & García Ochoa, C. (2024). Cultura financiera: Mi dinero, mi futuro. McGraw-Hill Education.
Orozco, F., et al. (2024). Educación digital, la llave maestra para la inclusión financiera. FAIR Center, Tecnológico de Monterrey.
Pérez Zúñiga, J. I. (2018). Educación financiera en los estudiantes de posgrado y las FinTech. Universidad Autónoma de Baja California.
Portal Financiero. (2024). La inclusión financiera como factor clave para el desarrollo sostenible.
Ramírez-Cortés, V., Ruiz-Reynoso, A. M., & Sandoval-Trujillo, S. J. (2018). Los microempresarios en la inclusión financiera. Vinculatégica EFAN, 4(1), 274-289. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-889 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga4.1-889
Rivera Aquino, J., & Mayo Castro, L. (2019). Situación actual de la inclusión financiera en México. Vinculatégica EFAN, 5(2), 274-289. https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/721/601 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga5.2-721
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Celeste Abril Mata-Estrada y Martha del Pilar Rodríguez-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
