Crisis and reality in the training of school administrators in Mexico
Keywords:
Autonomy, Education, Training, management and leadershipAbstract
The present research aims to document the impact of the Educational Reform on the organization, structuring and movement of teaching and management personnel for compliance with the mandate of the General Law of the Professional Teaching Service (LGSPD), through the selection of professionals who fulfill the profiles and parameters that the times demand.
However, Mexico is living in crisis in all the areas that surround our culture, derived from bad public policies of the sexennial governments; Consequently, education is in a process of change, where the State delegates management autonomy to schools led by managers who have the problem and the need for training and professionalization of the position, this derived from observations and interviews with teachers and managers through a Ethnographic educational methodology; Which allows us to reflect that evaluations are not the panacea of change, finally the problem will continue until training and professionalisation programs for teachers and managers are deployed.
Downloads
References
Arredondo, F. (2010). La integridad en el liderazgo transaccional y transformacional, una aproximación ética al tema. XV Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. México
Disponible en: https://eventosunam.wordpress.com/2010/03/29/xv-congreso-internacional-de-contaduria-administracion-e informatica/México: UNAM.
Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas individuo y sociedad, 9(2), 9-33.
Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/psicop/v9n2/art02.pdf
Edwards, D. (2013). Replanteando el debate sobre una educación de calidad. En: Paradigma XXI. México: SNTE. 1;2, julio-septiembre 2013. pp 6-13
González, J., & Hernández, Z. (2003). Paradigmas Emergentes Y Métodos De Investigación en el Campo de la Orientación.
Disponible en: http.www.geocities.com/seminarioytrabajodegrado/Zulay2.html.
Hargreaves, A., & Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Madrid. Ministerio de Educación y Ciencia. Morata.
Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago de Chile: Fundación Chile.
Leithwood, K., Day, C., Sammons, O., Harris, A., & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning.
Disponible en: http://www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/RR800.pdf
INEE. (11 de Septiembre de 2013). DECRETO por el que se expide la Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Obtenido de Diario Oficial de la Federación: Disponible en:
Maureira, O. (2006). Dirección y Eficacia Escolar, una Relación Fundamental. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), pp 1-10.
Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo. Editado Cinterfor/OIT.
Mirnada, F. & Reynoso, R. (2006). La Reforma de la Educación Secundaria en México. Elementos para el debate. Revista Mexicana de Investigación Educativa , 11(31), pp. 1427-1450.
Munch, L. (2011). Liderazgo y dirección. El liderazgo del siglo XXI. México: Trillas.
Murillo, J. (2005). Una panorámica de la carrera docente en Latinoamérica. Sistemas de reconocimiento y promoción del desempeño profesional. Revista Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe, 1. pp. 52-58.
OCDE. (2015). La OCDE presenta el Reporte Estudiantes, Computadoras y Aprendizaje: Haciendo la Conexión. Recuperado el 2016, de OCDE. Mejores políticas para una vida mejor:
Disponible en: http://www.oecd.org/centrodemexico/medios/estudiantes-computadoras-y-aprendizaje-haciendo-la-conexion.html
Ruiz, C. (2012). La Reforma Integral de la Educación Básica en México (RIEB) en la educación primaria: desafíos para la formación docente. México. REIFOP, 15 (1), pp 51-60.
SEP. (2008). Reforma Integral para la Educación Básica En México. Acciones para la implementación curricular 2007-2012. México: SEP.
SEP. (2010). Modelo de gestión educativa estratégica. México: SEP.
Teixidó, J. (2007). Competencias para el ejercicio de la dirección escolar. XVIII Jornadas estatales del fórum europeo de administradores de la educación. GROC. pp 3-30
Disponible en: http://www.joanteixido.org/doc/comp_direct/Jornadas_Toledo.pdf
Treviño, E., & Cruz, R. (2014 La Reforma Integral de la Educación Básica en el discurso docente: Análisis desde el ángulo de la significación. Perfiles educativos, 36(144). pp. 50-68.
UNESCO (2005). Educación para todos. Un imperativo de la calidad. Francia.
Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001501/150169s.pdf. París: UNESCO.
Vargas, I. (2007). Perspectivas y desafíos de la Administración Educativa. III Congreso Internacional de Administración de la Educación. . Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Volante, P. (2009). Influencia de la Dirección Escolar en los Logros Académicos. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
