Mirror class as a teaching strategy in Financial Mathematics: A case study.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga10.1-471

Keywords:

internationalization, mirror class, collaborative strategy, teaching-learning, ICT

Abstract

The objective of the case study is to solve a set of questions about the didactic strategy called mirror class, through a methodology that delimits a descriptive scope and a mixed approach. A data collection instrument composed of 33 items was designed and IBM-SPSS statistical software was used. The non-probabilistic sample consisted of 67 students of the subject Financial Mathematics in two higher education programs of two institutions: FACPYA and the Konrad Lorenz University Foundation. A statistical analysis of the results is presented by means of tables and graphs. The instrument used measures motivational factors: attention, relevance, confidence and satisfaction. Results were obtained with very high values. The students indicate that the mirror classes are attractive and easy to learn. They also show their interest in living the experience again in the future. They emphasize the relevance and pertinence of the contents of the mirror class; they refer positive comments on the activity developed, making clear their appreciation for this type of experience. When evaluating the participation of teachers and peers, they suggest a positive value judgment. Areas of opportunity were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa Guerrero, L. (2021). Clases espejo como estrategia para fortalecer la internacionalización. Mare Ingenii, 3(2), 36–42. https://doi.org/10.52948/mare.v3i2.564 DOI: https://doi.org/10.52948/mare.v3i2.564

Buitrago García, H. (2019). The mirror class as a multi-campus teaching and learning experience. In SIMPOSIO DE BIOTECNOLOGÍA+ EXPOSENA (p. 156).

Cortés-Rozo, E. R. (2022). La clase espejo: Una nueva herramienta para la internacionalización del currículo y la investigación. En A. F. Uscátegui-Narváez y D. A. Rodríguez-Ortiz (comps.), Retos de la pedagogía, la investigación y la cultura (pp. 194-208). Editorial UNIMAR. https://doi.org/10.31948/editorialunimar.168. c205 DOI: https://doi.org/10.31948/editorialunimar.168.c205

Del Carpío, P. G. D. (2022, September). Mirror classes as a tool for International educational development. In 2022 XII International Conference on Virtual Campus (JICV) (pp. 1-4). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/JICV56113.2022.9934341

Facultad de Contaduría Pública y Administración (2023) Misión y Visión FACPYA http://facpya.uanl.mx/mision-y-vision/

Fajardo, S y Ramírez, A (2015) Consejo Superior Acuerdo No.8. Fundación Universitaria Konrad Lorenz. https://www.konradlorenz.edu.co/wp-content/uploads/documentos/politica-de-internacionalizacion.pdf

Franco Hip, C. & Giraldo Ortiz, J. (2021). Guía práctica de planificación y ejecución de clases espejo. Repositorio Académico Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). http://repositorioacademico.upc.edu.pe/hdl.handle.net/10757/657446

González-Bañales, D & Ortiz, P.A.G. (2023) “Clase espejo” como estrategia de aprendizaje colaborativo entre instituciones Latinoamericanas de Educación Superior. Comité Técnico/Technical Program Committee, 267.

Guzmán, S. (2022) Plan de Desarrollo Institucional 2022-2030. Universidad Autónoma de Nuevo León. https://www.uanl.mx/pdi-2022-2030/

Hernández Moreno LA, López Solórzano JG, Tovar Morales MT, Vergara Villegas OO, Cruz Sánchez VG. (2021). Effects of using mobile augmented reality for simple interest computation in a financial mathematics course. PeerJ Comput. Sci. 7:e618. http://doi.org/10.7717/peerj-cs.618* DOI: https://doi.org/10.7717/peerj-cs.618

Hernández, R. (2018). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill Education. DOI: https://doi.org/10.18041/978-958-8981-45-1

Jiménez Ortega, L., Roque Gutiérrez, J.R. & Gutiérrez Vera, A. (2022). Experiencias de Linked Class con la Universidad Tecnológica Bolívar de Colombia. En M. Aguilar Trejo (Ed.), Reinventando la educación superior. Retos, experiencias y buenas prácticas en la Universidad de Celaya durante la pandemia por Covid-19. (1ª ed., pp. 148-165). Educación Superior de Celaya, A.C.

Li, K., & Keller, J. M. (2018). Use of the ARCS model in education: A literature review. Computers & Education, 122, 54-62. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.019

Merli, M. C., & Suárez, S. (2022). EXPERIENCIA DE CLASES ESPEJO PARA ESTUDIOS DEL TURISMO. Revista REDALINT. Universidad, Internacionalización E Integración Regional, 1(3), 61 a 64. Recuperado a partir de https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/redalint/article/view/4539

Novoa Troquian, R., Vergara Ojeda, C. & Roa González, E. (2022). Clase espejo como estrategia de enseñanza - aprendizaje colaborativo en asignaturas de especialidad en Ingeniería, utilizando tecnologías de Información y comunicación. Encuentro Internacional De Educación En Ingeniería. https://doi.org/10.26507/paper.2703 DOI: https://doi.org/10.26507/paper.2703

Rodríguez-Rodríguez, J., y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Salas Segura, J. (2019). EMP Clase Espejo el instrumento más práctico para internacionalización e investigación. Revista Académica Arjé, 1(2), 26-33. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/161

Troncoso Colín, P. C. . (2022). Educación digital en Instituciones de Educación Superior (IES): Clase Espejo. Management Review, 7(1), 19–30. https://doi.org/10.18583/umr.v7i1.195 DOI: https://doi.org/10.18583/umr.v7i1.195

UCC Universidad Cooperativa de Colombia (2022). Guía para Clase Espejo. https://www.ucc.edu.co/internacionalizacion/Documents/Gu%C3%ADa%20para%20hacer%20Clases%20Espejos.pdf

UPED Universidad Pedagógica de El Salvador “Dr. Luis Alonso Aparicio” (2022). Manual de Planificación y Ejecución para Clases Espejo. https://www.pedagogica.edu.sv/wp-content/uploads/2022/09/Manual-para-Clases-Espejo-2022.pdf

Yangali Vicente, J., Varón Triana, N. & Calla Vásquez, K. (2019). Clase espejo como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia investigativa en estudiantes de Universidades latinoamericanas. https://intranet.uwiener.edu.pe/univwiener/portales/centroinvestigacion/libroelectronico/documentos/I_SIMPOSIO_DE_INVESTIGACION_POSGRADO_2019.pdf#page=32

Yangali Vicente, J., Varón Triana, N. & Calla Vásquez, K. (2021). Clase espejo, una estrategia de internacionalización pedagógica para fortalecer la competencia investigativa en estudiantes de universidades latinoamericanas. Zona Próxima, 35, 3-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8113168* DOI: https://doi.org/10.14482/zp.35.001.42

Published

2024-02-01

How to Cite

Tovar-Morales, M. T., Hernández-Moreno, L. A., & Hernández-Saldaña, M. de L. (2024). Mirror class as a teaching strategy in Financial Mathematics: A case study. Vinculategica Efan, 10(1), 136–156. https://doi.org/10.29105/vtga10.1-471