The profile of the university entrepreneur and its influence for regional economic development in the state of Guerrero

Authors

  • Rubén Hernández-Chavarría Universidad Autónoma de Guerrero https://orcid.org/0000-0002-6587-1099
  • Citlalli Arroyo-Rosas Universidad Autónoma de Guerrero
  • Gabriela del Carmen Rivero-Solana Universidad Autónoma de Guerrero

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga10.3-496

Keywords:

Education, social entrepreneurship, economic development

Abstract

The study analyzes the capacities to develop social entrepreneurship projects in a group of university students from Guerrero. The method was quantitative with a non-experimental descriptive design in a sample of 194 students from the accounting and administration careers. To support the research, a survey and interviews were used. The results show the need to adapt educational programs to the new normality generated by Covid-19, since, despite the challenges of addressing environmental problems, there is still the influence of seeing entrepreneurship opportunities with the skills acquired from student body with possibilities of improving the competitive levels of the region. In conclusion, the profile of the entrepreneur regarding the intention to develop projects on a social and sustainable economy is moderate, which shows that it is necessary to reinforce the level of orientation and initiatives that promote social entrepreneurship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ashoka (2014) Todo el mundo puede ser impulsor de cambios. Disponible en internet: http://www.fundacionseres.org/Lists/ONLs/Attachments/15/Resumen%20de%20AShoka.pdf

Chirinos Araque, Y.V., y Pérez Peralta, C. M. (2016). La responsabilidad social universitaria: emprendimiento sostenible como impacto de intervención en comunidades vulnerables. Revista Escuela de administración de negocios, (81), 91-110. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560

Galindo-Martín, M. Á., Méndez-Picazo, M. T., & Castaño-Martínez, M. S. (2016). Crecimiento, progreso económico y emprendimiento. Journal of innovation & knowledge, 1(1), 62-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.006

García, G. M., Hartmann, A. M., & Martínez, G. M. F. (2019). Declaraciones institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduría y administración, 62(1), 5-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2022). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Nueva Edición Guerrero Primer Trimestre 2021. Comunicado de Prensa. Recuperado en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/enoent/enoe_ie2022_05_Gro.docx

Monforte García, Gabriela, & Hartmann, Andreas Michael, & Farías Martínez, Gabriela María (2017). Declaraciones institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduría y Administración, 62(1).5-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39554719002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006

Martínez, N. M., Castro, E. M. L., & Vicarte, G. V. S. (2020). Percepción de los estudiantes de la Licenciatura en Contaduría de una universidad pública mexicana, respecto al desarrollo sostenible y su relación con su perfil profesional. Recuperado de: https://www.uv.mx/iiesca/files/2021/03/05CA2020-02.pdf

Sainz Barajas, L.M., Chiñas Valencia, J.J., Aguirre Alemán, M.G. y Martínez Moreno, P. (2021). Perfil del emprendedor y su influencia en la innovación de las MiPyMEs en Veracruz, México en Alvarado. (Ed.), Los Micronegocios en México: creación, formalización y desafíos (primera ed., Vol. I, pp. 156–177). Pearson.

Sierra Villamil, Gloria María. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista EAN, (81), 111-129. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562

Plan de Desarrollo Institucional 2017-2021.Universidad Autónoma de Guerrero. [Archivo PDF]. https://www.uagro.mx/conocenos/doc/PDI2017-2021.pdf

Santos, F. J., Barroso, M. D., & Guzmán, C. (2013). La economía global y los emprendimientos sociales.. Revista de Economía Mundial, (35), 177-196.

Sebastián, L. y Arroyo, I. C. (2018). Educar para el emprendimiento social, un reto para la universidad latinoamericana. Facultad de Contaduría y Administración, UNAM ALAFEC.

Published

2024-05-31

How to Cite

Hernández-Chavarría, R., Arroyo-Rosas, C., & Rivero-Solana, G. del C. (2024). The profile of the university entrepreneur and its influence for regional economic development in the state of Guerrero. Vinculategica Efan, 10(3), 69–81. https://doi.org/10.29105/vtga10.3-496