The profile of the university entrepreneur and its influence for regional economic development in the state of Guerrero
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga10.3-496Keywords:
Education, social entrepreneurship, economic developmentAbstract
The study analyzes the capacities to develop social entrepreneurship projects in a group of university students from Guerrero. The method was quantitative with a non-experimental descriptive design in a sample of 194 students from the accounting and administration careers. To support the research, a survey and interviews were used. The results show the need to adapt educational programs to the new normality generated by Covid-19, since, despite the challenges of addressing environmental problems, there is still the influence of seeing entrepreneurship opportunities with the skills acquired from student body with possibilities of improving the competitive levels of the region. In conclusion, the profile of the entrepreneur regarding the intention to develop projects on a social and sustainable economy is moderate, which shows that it is necessary to reinforce the level of orientation and initiatives that promote social entrepreneurship.
Downloads
References
Ashoka (2014) Todo el mundo puede ser impulsor de cambios. Disponible en internet: http://www.fundacionseres.org/Lists/ONLs/Attachments/15/Resumen%20de%20AShoka.pdf
Chirinos Araque, Y.V., y Pérez Peralta, C. M. (2016). La responsabilidad social universitaria: emprendimiento sostenible como impacto de intervención en comunidades vulnerables. Revista Escuela de administración de negocios, (81), 91-110. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560
Galindo-Martín, M. Á., Méndez-Picazo, M. T., & Castaño-Martínez, M. S. (2016). Crecimiento, progreso económico y emprendimiento. Journal of innovation & knowledge, 1(1), 62-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.006
García, G. M., Hartmann, A. M., & Martínez, G. M. F. (2019). Declaraciones institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduría y administración, 62(1), 5-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2022). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Nueva Edición Guerrero Primer Trimestre 2021. Comunicado de Prensa. Recuperado en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/enoent/enoe_ie2022_05_Gro.docx
Monforte García, Gabriela, & Hartmann, Andreas Michael, & Farías Martínez, Gabriela María (2017). Declaraciones institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduría y Administración, 62(1).5-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39554719002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006
Martínez, N. M., Castro, E. M. L., & Vicarte, G. V. S. (2020). Percepción de los estudiantes de la Licenciatura en Contaduría de una universidad pública mexicana, respecto al desarrollo sostenible y su relación con su perfil profesional. Recuperado de: https://www.uv.mx/iiesca/files/2021/03/05CA2020-02.pdf
Sainz Barajas, L.M., Chiñas Valencia, J.J., Aguirre Alemán, M.G. y Martínez Moreno, P. (2021). Perfil del emprendedor y su influencia en la innovación de las MiPyMEs en Veracruz, México en Alvarado. (Ed.), Los Micronegocios en México: creación, formalización y desafíos (primera ed., Vol. I, pp. 156–177). Pearson.
Sierra Villamil, Gloria María. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista EAN, (81), 111-129. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562
Plan de Desarrollo Institucional 2017-2021.Universidad Autónoma de Guerrero. [Archivo PDF]. https://www.uagro.mx/conocenos/doc/PDI2017-2021.pdf
Santos, F. J., Barroso, M. D., & Guzmán, C. (2013). La economía global y los emprendimientos sociales.. Revista de Economía Mundial, (35), 177-196.
Sebastián, L. y Arroyo, I. C. (2018). Educar para el emprendimiento social, un reto para la universidad latinoamericana. Facultad de Contaduría y Administración, UNAM ALAFEC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rubén Hernández Chavarría, Citlalli Arroyo Rosas, Gabriela del Carmen Rivero Solana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.