Rasgos de emprendimiento social de estudiantes de una IES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.1-560

Keywords:

emprendimiento social, estudiantes, emprendedor

Abstract

The arrival of globalization has brought great changes in
the world and its effects have been reflected in the
political, economic, social and of course in the educational
context. The purpose of this research is to analyze the
characteristics of social entrepreneurship that
undergraduate students have attached to the Faculty of
Accounting and Administration of the Universidad
Veracruzana from Coatzacoalcos, for it, a methodology is
followed with an empirical-analytical, descriptive and
cross-sectional approach. In relation to the design, the
survey technique was used and applied to a representative
sample of 248 students. The results show that students
have strong attitudes about social entrepreneurship, the
main recommendations indicate that the topic of social
entrepreneurship should be included in the Educational
Experiences of the Study Program in view of the new
trends in cur design. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Calor Politico. (28 de 09 de 2017). Al Calor Politico. Obtenido de Estudiantes de administraciòn de la UV ganaron concurso de emprenimiento, en Canadà:

Alcaraz, R. R. (2011). Emprendedor de éxito (Cuarta edición ed.). México: Mc Graw Hill.

Aldana, M. C. (2006). Aprender a convivir en un mundo de violencia. DIALNET(359), 28-

Bargsted, M. (julio-diciembre de 2013). El emprendimiento social desde una mirada psicosocial. CIVILIZAR CIENCIAS SOCIALES Y HUMANAS, 13(25), 121-132. Obtenido de https://www.usergioarboleda.edu.co/investigacion/revista-civilizar-ciencias-sociales-y-humanas/ DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.133

Blanco, D. (17 de 02 de 2015). El Financiero. Obtenido de Los 5 emprendedores universitarios más destacados de México: http://www.elfinanciero.com.mx/universidades/los-emprendedores

Capella, P. C., Gil, G. J., Martí, P. M., & Ruiz, B. P. (2016). Construcción de un cuestionario para medir el emprendimiento social en educación física. Pedagogía Social(28), 169-188. DOI: https://doi.org/10.7179//PSRI_2016.28.13

CICAP. (29 de junio de 2017). http://www.cicap.ucr.ac.cr. Recuperado el 22 de septiembre de 2018, de / del Valle, C. Á., & Mezher, T. (2015). Emprendedores sociales y su papel en el desarrollo integral de la comunidad. Opción, 31(2), 162-175.

Ferrer, C. V., Cabrera, S. O., Montané, L. A., Alegre, B. R., Sánchez, V. V., & Alaiz, C. E. (2014). El perfil del emprendedor social del estudiantado de los Grados de Educación Social, Pedagógica y Trabajo Social en la Universidad de Barcelona. REIRE, Vol. 7(Núm. 1), pp. 11-29.

García, H. Y., Mendoza, M. J., Gutiérrez, F. G., & Santos, D. L. (2017). Emprendimiento social en estudiantes del área empresarial de una Institución de Educación Superior Tecnológica en el Estado de Hidalgo. México.

Guzmán, A., & Trujillo, M. A. (2008). Emprendimiento social - revisión de literatura. Revista Estudios Gerenciales, pp. 105-125. DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70055-X

Hernández, R., Méndez, S., Mendoza, C., & Cuevas, A. (2017). Fundamentos de Investigación. Ciudad de México: McGrawHill.

Kirby, D. A., & Ibrahim, N. (2011). The case for (social) entrepreneurship education in Egyptian universities. Emerald Group Publishing Limited, pp. 403-415. DOI: https://doi.org/10.1108/00400911111147712

Laborde, A. (17 de julio de 2013). https://www.entrepreneur.com. Recuperado el 31 de agosto de 2018, de https://www.entrepreneur.com/video/266136

Lanero, C. A. (2011). Factores sociocognitivos en el desarrollo de la iniciativa emprendedora en la educación superior universitaria. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Martin, R., & Osberg, S. (2007). Social Entrepreneurship: The case for definition. Stanford social innovation, pp. 28-39.

Martínez, E. (27 de febrero de 2014). https://www.iebschool.com. Recuperado el 19 de junio de 2018, de https://www.iebschool.com/blog

México, Trek-Hub. (31 de Mayo de 2017). Trek-Hub.

Mora, P. (16 de mayo de 2018). https://www.youtube.com. (F. P. Tarrés, Productor) Recuperado el 18 de septiembre de 2018, de https://www.youtube.com/watch?v=J4RX7xDIHMY

ODS. (2019). Objetivos del Desarrollo Sostenible. Recuperado el 30 de abril de 2019, de http://agenda2030.mx/#/home

Ortega, L. (s/f). https://www.lifeder.com. Recuperado el 14 de octubre de 2018, de https://www.lifeder.com/que-es-la-personalidad/

Solórzano, M. (29 de enero de 2013). https://www.youtube.com. Recuperado el 10 de septiembre de 2018, de https://www.youtube.com/watch?v=j3qIprad0Ms

Soriano, M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Relaciones Laborales, 9, 163-184.

Velásquez, B. B., Remolina, d. N., & Calle, M. M. (2010). La creatividad como práctica para el desarrollo del cerebro total. TABULA RASA(13), 321-338. Recuperado el 26 de noviembre de 2018, de DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.415

Published

2020-07-01

How to Cite

Sainz-Barajas, M. T. de la L., Clara-Zafra, M. Ángel, & Aguirre-Alemán, M. . G. (2020). Rasgos de emprendimiento social de estudiantes de una IES. Vinculategica Efan, 6(1), 207–226. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-560