Impacto de las TIC’s en la formación integral de estudiantes universitarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.1-576

Keywords:

Entornos de aprendizaje constructivista, Formación integral, Uso de las TIC

Abstract

The transformation of a traditional educational model to
one characterized by the demands of a digitalized society
is a change that the vast majority of higher education
institutions worldwide are experiencing. This accelerated
scientific and technological transition, which characterizes
the society of the 21st century, demands education changes
in the training, particularly focused on the comprehensive
training of students to be able to adapt to new global
scenarios and deal with the problems that these bring with
them. Virtual environments, such as computer media that
favor education and therefore promote learning, allow the
teacher to implement teaching strategies that lead to the
development of skills and abilities in students, making
them able to meet the demands of the current globalized
world. That is why in the present study is analyzed through
a survey applied to 120 students of a public institution of
higher level the role of Higher Education Institutions (IES),
to guide their efforts in promoting the comprehensive
education of the student mobilizing the competences,
developing an analytical, critical, creative and proactive
thought through the use of the TIC as well as the perception
of the own student in the use of them

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alanís, A. (2001). El saber hacer de la profesión docente: Formación profesional en la práctica docente. México: Trillas.

Díaz Barriga, F. (2008). Educación y nuevas tecnologías de la información: ¿Hacia un paradigma educativo innovador? Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (30), 1-15. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/998/99819167004.pdf

Díaz, J., Pérez, A., & Florido, R. (2011). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicación (TIC) para disminuir la brecha digital en la Sociedad Actual. Cultivos Tropicales, 81-90.

Duarte, D. (2003). Ambientes de Aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos. 29 (03), 97-113. Recuperado de: http:dx.doi.org/10.4067/S0718- 07052003000100007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007

Coll, C. (2008). Aprender y Enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 17-40.

Espuny-Vidal, C., González-Martínez, J., Fortuño, M., & Gisbert Cervera, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8 (1), 171-185.

Hernández-Requena, S. (2008). «El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje». RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 5 (2), pp. 26-35

Hidalgo-Sanpedro, A. (2012). Programa de Capacitación Docente para profesores universitarios sobre el uso de la herramienta wiki como estrategia en la formación de adultos. RED Revista de Educación a Distancia. 31(4), 1-15. ISSN: 1578-7680 Recuperado de: http:www.redalyc.org:9081/home.oa?cid=9842415

Irigoyen, J., Acuña, K. & Jiménez, M. (2017). Aportes conceptuales y derivaciones tecnológicas en Psicología y Educación. Hermosillo: Qartuppi. ISBN 978-607-97326-8-4. Recuperado de: http://www.qartuppi.com/2017/APORTES.pdf DOI: https://doi.org/10.29410/QTP.17.01

Jonassen, D. (2000). El diseño de entornos constructivistas de aprendizaje. Diseño de la instrucción. Teoría y modelos. Madrid: Aula XXI Santillana.

Red Latinoamericana de Tecnología Educativa, ATTES (2003). Programa de actualización en tecnología y educación para escuelas secundarias en Latinoamérica.

Rivero-Menéndez, C., Bernal, P., Santana, Y., Pedraza, Y. (2014). La Enseñanza de Estrategias de Aprendizaje, una perspectiva pedagógica para las transformaciones en la Educación superior en Cuba. Pedagogía Universitaria. 19(2), 16-37. Recuperado de http:cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/612

Rodríguez-Garza, B., Terán, M., Guerra, A., & Guerra, M. (2016). Orientaciones básicas en el diseño de estrategias didácticas para la construcción de aprendizajes en los nuevos escenarios educativos. Revista Vinculatégica. ISSN: 2448-5101. 2 (1). pp.1-22. Recuperado de file:///C:/Users/NELLY%20RODRIGUEZ/Desktop/Publicaciones/2744-2765%20- %20Orientaciones%20Basicas%20En%20El%20Diseno%20De%20Estrategias%20Didacti cas%20Para%20La%20Construccion%20De%20Aprendizajes%20En%20Los%20Nuevos %20Escenarios%20Educativos.pdf

Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento Educativo. No. 20; pp. 81-104.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1 (1), 1-16. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/780/78011256006.pdf

Schank, R. y Cleary, C. (1995). Engines for Education. NJ: Lawrence Erlbaum Editorial.

Valencia-Molina, T.; Serna, A.; Ochoa, S.; Caicedo, A.; Montes, J.; Chávez, J. (2016). Competencias y Estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. ISBN: pendiente. Pontificia Universidad Javeriana – Cali. Recuperado de 355 http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias estandares-TIC.pdf

Vázquez Pérez, M. (2013). La formación integral del estudiante universitario: el caso de la UNACH. Comprehensive training of college students: the case of the UNACH. Congreso Universidad, Recuperado de de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/413

Published

2020-07-01

How to Cite

Rodríguez-Garza, B. N., Espinosa-Domínguez, A. G., & Cantú-Gonzalez, M. E. (2020). Impacto de las TIC’s en la formación integral de estudiantes universitarios. Vinculategica Efan, 6(1), 344–356. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-576