Habilidades no cognitivas que favorecen el aprovechamiento académico en educación superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.2-653

Keywords:

Habilidades no cognitivas, aprovechamiento académico y educación superior

Abstract

There are several studies that reflect the importance of non-cognitive skills in the success of people at the academic, work, professional and personal levels, which is why in this research the topic is addressed in order to identify the impact that this has. type of abilities in the academic use of students of the degree in accounting in two public institutions located in the east of the State of Mexico, geography zone that has within its characteristics, the situations of vulnerability of its society, in economic and security matters , which is reflected in the lifestyles of the population, is for this reason that the general objective of this work is to analyze the nature of noncognitive variables in higher education and its relationship with factors that affect student performance. , in order to design strategies that favor the permanence and graduation of the study plan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antón Nuño, Ascensión, y Moraza Herrán, José Ignacio (2005). Habilidades sociales que demandan los docentes universitarios. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 2 (1), 575-582. ISSN: 0214-9877. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349832309044

Campos, Raymundo (2016). Inteligencia y personalidad: Efectos en movilidad social y resultados de vida. México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias

Costales Ramos, Yanorki, y Fernández Cantillo, Aidé, y Macías Bestard, Camilo (2014). Algunas preocupaciones teóricas sobre las habilidades sociales. Revista Información Científica, 87 (5), 949-959. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5517/551757255019

Edel Navarro, Rubén (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1 (2). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55110208 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2003.1.2.007

Grupo Novatech. Diccionario de destrezas y habilidades. Disponible en: https://www.academia.edu/8116084/DICCIONARIO_DE_DESTREZAS_Y_HABILIDAD ES_LABORALES

García Núñez del Arco, Carmen Rosa (2005). Habilidades sociales, clima social familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Liberabit Revista Peruana de Psicología, 11. 63-74. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=686/68601108

Goleman, D. (2013). Inteligencia emocional. México: Kairos. Recuperado de: http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Inteligencia%20Emocional%20%20Da niel%20Goleman.pdf

Huambachano Coll Cárdenas, Ana María y Huaire Inacio, Edson Jorge (2018). Desarrollo de habilidades sociales en contextos universitarios. Horizonte de la Ciencia, 8 (14). 123-130. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5709/570960866009 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2018.14.430

Maurice, E, Steven, T. y Brian, F. (1999). Educar con inteligencia emocional. Barcelona: Plaza y Janés Editores, S. A. Recuperado de: http://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2018/10/Educarcon-inteligencia-emocional.pdf Oyarzún Iturra, Gabriela y Estrada Goic, Claudia, y Pino Astete, Eduardo y

Oyarzún Jara, Miriam (2012). Habilidades Sociales y Rendimiento Académico: Una mirada desde el género. Acta Colombiana de Psicología, 15 (2), 21-28. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=798/79825836011

Raffino, María Estela (2020). Habilidad. Disponible en: https://concepto.de/habilidad-2/.

Raynaudo, Gabriela y Borgobello, Ana (2016). Uso de TIC: posibles relaciones con habilidades cognitivas e interpersonales en un grupo de adolescentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 27 (53). 50-74. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=145/14548520003

Villasana, Nallilda y Dorrego, Elena (2007). Habilidades sociales en entornos virtuales de trabajo colaborativo. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (2), 45-74. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3314/331427207003 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.10.993

Zepeda-Hurtado, María Elena, y Cardoso-Espinosa, Edgar Oliver, y Rey-Benguría, Carmen (2019). El desarrollo de habilidades blandas en la formación de ingenieros. Científica, 23 (1), 61-67. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614/61458265007

Published

2020-12-18

How to Cite

Loera-Suárez, V., López-Lira, N., & Teja-Gutiérrez, R. (2020). Habilidades no cognitivas que favorecen el aprovechamiento académico en educación superior . Vinculategica Efan, 6(2), 1460–1675. https://doi.org/10.29105/vtga6.2-653