La cultura del empresario y la decisión de vincularse con las Instituciones de Educación Superior

Authors

  • Mayra Pérez-Aguirre Instituto Tecnológico Superior de Nuevo Casas Grandes
  • Luz Laiza Elizabeth Zavala-Jiménez Instituto Tecnológico Superior de Nuevo Casas Grandes
  • Mayte Arámbula- Magallanes Instituto Tecnológico Superior de Nuevo Casas Grandes

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.2-667

Keywords:

Cultura del empresario, IES, éxito empresarial, vinculación

Abstract

Set of habits that are practiced in everyday life, such as religion, customs, education, values, traditions, among others, it is called Culture (García, 2013). It aims to analyze the relationship of the culture of the entrepreneur and the relationship with the Higher Education Institutions (IES). With a sample for convenience of 53 businessmen of a city of the state of Chihuahua; the culture of the entrepreneur and the link with the Higher Education Institutions as variables. Data were collected from March-May 2019. Indicators analyzed: leadership, decision making, values, communication, training, success, administration, bonding, innovation, among others, which have an impact when hiring personnel and approaching an HEI. It is concluded, entrepreneurs are not prepared to face changes recommended by an HEI, which determines that the culture of the entrepreneur influences the probability of success of their business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcantar Enriquez , V. M., & Arcos Vega, J. L. (2003). La vinculacion como un instrumento de imagen y pensamiento de las instituciones educativas superiores. READIE. https://redie.uabc.mx/redie/aerticle/view/92/1128

Begazo Villanueva , J. D. (2014). La toma de decisiones y la gestion por objetivo en la empresa peruana . Revistas de investigacion: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/11690-40786-1PB%20(1).pdf DOI: https://doi.org/10.15381/gtm.v17i34.11690

Benjamin, E., & Fincowsky, F. (2009). Organizacion de las Empresas . Mexico : Mc Graw Hill .

Curriel , R. (2013). ¿De que adolece el empresario mexicano? Forbes, http://www.forbes.com.mx/adolece-empresariomexicano/ .

García, G. D. (enero / marzo de 2013). Aportaciones para el análisis de la cultura empresarial en la universidad mexicana. El caso del Tec de Monterrey. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000100009

Giraldo G., D., & Naranjo A., J. A. (2014). Liderazgo: Desarrollo del Concepto evolucion y tendencias estudio monografico . Repository : repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/8672/1026275656-2014.pdf

González de la Fe, Teresa; Hernández Hernández, Nuria; Van Ostrom, Madelon. Innovación, cultura y tamaño: la microempresa en una región ultraperiférica. Arbor, 188(753). 113-134. Disponible en: http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1451/1460. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.753n1008

Gould, B. G. (1997). Vinculación Univesidad-Sector productivo. Una reflexión sobre la planeación y operación de programas de vinculación. México: Bibliotecas de la Educación Superior.

Henández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. ed.). México, D.F.: McGrawHill. (36-125)

Lopez Leyva, S. (2002). La Vinculacion con las Empresas una nueva funcion de educacion superiores de Mexico. 97-98. Scielo. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982002000300006

Martínez, H. L., Leyva, A. M., & Barraza, M. A. (2010). La importancia de la vinculacion con las instituciones educativas superior. Mexico: IMEF. 3-6. Recuperado de: https://www.imef.org.mx/publicaciones/boletinestecnicosorig/BOL_07_10_CTN_CC.PDF

Moreno Pérez , C. M., & Del Cerro Ramón, S. (2009). Valores Empresariales: De la teoria ala practica . España: Cathedra Ethos. 3-15 Recuperado de: https://www.url.edu/ethos/wpcontent/uploads/2012/11/VALORES-EMPRESARIALES.pdf

Reyes G.E. (2012). Proyecto de Investigación Gestión Empresarial y Desarrollo. Bogotá: Universidad del Rosario Facultad de Administración. Recuperado de: https://www.urosario.edu.co/urosario_files/61/61c6376b-3223-4826-874e-3baa8bc32133.pdf

Rojo Simental, E. O., Flores Pérez , E., & Garcia Morales, E. U. (2016). El Empresario o Gerente de las MiPyMes Juarenses , y su Conocimiento Acerca del Concepto de Capital Intelectual y su Aportacion. Revista de Negocios y PyMes , 24-35. https://www.ecorfan.org/spain/researchjournals/Negocios_y_PyMES/vol2num3/Revista_de_Ne gocios_&_PYMES_V2_N3_3.pdf

Ruiz, A. M. (2012). Emprendedores con Expextativas de crecimiento una perspectiva de alto crecimiento mundial. España: Facultad de ciencias economicas y empresariales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=59193

Published

2020-12-18

How to Cite

Pérez-Aguirre, M., Zavala-Jiménez, L. L. E., & Arámbula- Magallanes, M. (2020). La cultura del empresario y la decisión de vincularse con las Instituciones de Educación Superior. Vinculategica Efan, 6(2), 1574–1580. https://doi.org/10.29105/vtga6.2-667