La cultura del empresario y la decisión de vincularse con las Instituciones de Educación Superior
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-667Keywords:
Cultura del empresario, IES, éxito empresarial, vinculaciónAbstract
Set of habits that are practiced in everyday life, such as religion, customs, education, values, traditions, among others, it is called Culture (García, 2013). It aims to analyze the relationship of the culture of the entrepreneur and the relationship with the Higher Education Institutions (IES). With a sample for convenience of 53 businessmen of a city of the state of Chihuahua; the culture of the entrepreneur and the link with the Higher Education Institutions as variables. Data were collected from March-May 2019. Indicators analyzed: leadership, decision making, values, communication, training, success, administration, bonding, innovation, among others, which have an impact when hiring personnel and approaching an HEI. It is concluded, entrepreneurs are not prepared to face changes recommended by an HEI, which determines that the culture of the entrepreneur influences the probability of success of their business.
Downloads
References
Alcantar Enriquez , V. M., & Arcos Vega, J. L. (2003). La vinculacion como un instrumento de imagen y pensamiento de las instituciones educativas superiores. READIE. https://redie.uabc.mx/redie/aerticle/view/92/1128
Begazo Villanueva , J. D. (2014). La toma de decisiones y la gestion por objetivo en la empresa peruana . Revistas de investigacion: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/11690-40786-1PB%20(1).pdf DOI: https://doi.org/10.15381/gtm.v17i34.11690
Benjamin, E., & Fincowsky, F. (2009). Organizacion de las Empresas . Mexico : Mc Graw Hill .
Curriel , R. (2013). ¿De que adolece el empresario mexicano? Forbes, http://www.forbes.com.mx/adolece-empresariomexicano/ .
García, G. D. (enero / marzo de 2013). Aportaciones para el análisis de la cultura empresarial en la universidad mexicana. El caso del Tec de Monterrey. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000100009
Giraldo G., D., & Naranjo A., J. A. (2014). Liderazgo: Desarrollo del Concepto evolucion y tendencias estudio monografico . Repository : repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/8672/1026275656-2014.pdf
González de la Fe, Teresa; Hernández Hernández, Nuria; Van Ostrom, Madelon. Innovación, cultura y tamaño: la microempresa en una región ultraperiférica. Arbor, 188(753). 113-134. Disponible en: http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1451/1460. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.753n1008
Gould, B. G. (1997). Vinculación Univesidad-Sector productivo. Una reflexión sobre la planeación y operación de programas de vinculación. México: Bibliotecas de la Educación Superior.
Henández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. ed.). México, D.F.: McGrawHill. (36-125)
Lopez Leyva, S. (2002). La Vinculacion con las Empresas una nueva funcion de educacion superiores de Mexico. 97-98. Scielo. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982002000300006
Martínez, H. L., Leyva, A. M., & Barraza, M. A. (2010). La importancia de la vinculacion con las instituciones educativas superior. Mexico: IMEF. 3-6. Recuperado de: https://www.imef.org.mx/publicaciones/boletinestecnicosorig/BOL_07_10_CTN_CC.PDF
Moreno Pérez , C. M., & Del Cerro Ramón, S. (2009). Valores Empresariales: De la teoria ala practica . España: Cathedra Ethos. 3-15 Recuperado de: https://www.url.edu/ethos/wpcontent/uploads/2012/11/VALORES-EMPRESARIALES.pdf
Reyes G.E. (2012). Proyecto de Investigación Gestión Empresarial y Desarrollo. Bogotá: Universidad del Rosario Facultad de Administración. Recuperado de: https://www.urosario.edu.co/urosario_files/61/61c6376b-3223-4826-874e-3baa8bc32133.pdf
Rojo Simental, E. O., Flores Pérez , E., & Garcia Morales, E. U. (2016). El Empresario o Gerente de las MiPyMes Juarenses , y su Conocimiento Acerca del Concepto de Capital Intelectual y su Aportacion. Revista de Negocios y PyMes , 24-35. https://www.ecorfan.org/spain/researchjournals/Negocios_y_PyMES/vol2num3/Revista_de_Ne gocios_&_PYMES_V2_N3_3.pdf
Ruiz, A. M. (2012). Emprendedores con Expextativas de crecimiento una perspectiva de alto crecimiento mundial. España: Facultad de ciencias economicas y empresariales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=59193
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.