Internacionalización desde la teoría de recursos y capacidades: caso verde Baková
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-683Keywords:
Internacionalización, Teoria de recursos y capacidades, Ventaja competitiva, Modelo Uppsala, PyMEAbstract
In a globalized world in which markets are in constant movement and with increasingly dynamic industries, companies need to adapt strategies for their survival, with internationalization being one of the most widely used. However, the entry of an organization to the international market will not ensure its success if it does not have a competitive advantage that makes it stand out, which is why the Resource-based theory seems important, which gives the company a vision of the exploitable characteristics to generate one. Due to this, the objective of the present investigation was the identification of the resources and capacities of a company that plans to start the internationalization process, for this a modular study designed by Fong was applied, in which the originality of the products was identified as a source of competitive advantage and the application of the Uppsala Model as a strategy for internationalization. Verde Bakova is a small business that has particular characteristics that could be an advantage to success in international markets.
Downloads
References
Arnoldo Araya , L. (2009). El proceso de internacionalización de las empresas . Tec empresarial , 3(3), 18-25. Recuperado el 18 de febrero de 2020, de file:///C:/Users/980013814/Downloads/Dialnet-ElProcesoDeInternacionalizacionDeEmpresas3202468.pdf
Barney , J. (1991). Firms resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 99-120. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Botero Pinzón, L. D. (Julio de 2015). Internacionalización y competitividad. Ciencias estratégicas,
Castro, G., & López , J. (2006). La importancia de la reputación empresarial en la obtención de ventajas competitivas sostenibles. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 29-3922(32), 187-196.
Castro, G., & López , J. (2006). La importancia de la reputación empresarial en la obtención de ventajas competitivas sostenibles. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 29-39.
Chapa Cantú, J., Flores Curiel, D., & Zuñiga Valero, L. (2015). La industria de las bebidas no alcohólicas en México. Monterrey: Centro de investigaciones económicas .
Da Rocha, A., Serna, M., Da Silva, J., De Mello , R., & Alves , L. (Septiembre de 2015). Building Asymmetric Symbiotic Relationships: International New Ventures and the Multinational Network. XXXIX Encontro da ANPAD, 13-16.
De Mattias Battalla , D. (09 de Marzo de 2013). Nociones de Economia y empresa . Recuperado el 24 de Febrero de 2020, de Modelo Uppsala : https://nocionesdeeconomiayempresa.wordpress.com/2013/03/09/el-modelo-de-uppsala/
Ferrer, H. (2010). La Internacionalización de la pequeña y mediana empresa (PyME): Una mirada a los enfoques teorico. Perfiles libertadores, 2010(6), 24-34.
Fong Reynoso , C. (2005). La teoría de recursos y capacidades, fundamentos microeconómicos. Guadalajara : Universidad de Guadalajara .
Fong Reynoso, C. (2017). Competitividad e internacionalización de las PYMES en México . Guadalajara: SEP-CONACYT.
Fong Reynoso, C. (2017). Competitividad e internacionalización de la PYME en México. Guadalajara : Universidad de Guadalajara .
Galán, L. C., De Giusti, E., Solari, E., & Díaz Arive , V. (Octubre de 2014). Pymes exportadoras. ¿cuáles son las variables determinantes? Ciencias Administrativas , 4, 23-34. Recuperado el 20 de Febrero de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/5116/511651380004.pdf
Giacomozzi, A. (Junio de 2005). Causas de la Internacionalización de la empresa . Análisis Económico , XX(45), 49-62. Recuperado el 24 de Febrero de 2020
Guerras , L., & Navas . (2007). La dirección estratégica de la empresa: Teoría y aplicaciones. Thomson-Civitas, 249-250.
Hamzaoui-Essoussi, L., & Zahaf, M. (2012). The Organic Food Market:. En M. R. (Ed), Organic Food and Agriculture - New Trends and Developments in (pp. 63-88). Nueva York: INTECH.
Hitt, M., Ireland, D., & Hoskisson, R. (2008). Administración estratégica. México, DF : Cengage learning .
Jiménez , A. (2005). Las competencias y el capital intelectual: La manera de gestionar personas en la era del conocimiento. Boletín Club Intelec, 2-5.
Luciane, F., Italo Minelo , F., Christiane , K., & Bach Rizzati , A. (Febrero de 2019). To Internationalize or Not to Internationalize? A Descriptive Study of a Brazilian Startup. Recuperado el 24 de Febrero de 2020, de Technology Innovation https://timreview.ca/article/1145
Organización Mundial de las Naciones Unidas. (2019). Dia de la microempresa y de la pequeña y mediana empresa. Consultado de Junio del 2020. https://www.un.org/es/events/smallbusinessday/
Statista . (04 de Julio de 2019). Mercado global de bebidas: empresas líderes según ventas 2017: https://es.statista.com/estadisticas/601277/mercado-global-de-bebidas-empresas-lideres-segunventas-netas/
Statista. (18 de Febrero de 2020). Obtenido de Non-Acoholic drinks : https://www.statista.com/outlook/20000000/100/non-alcoholic-drinks/worldwide
Tabares , S., Anzo , E., & Estrada, L. M. (1 de Abril de 2014). La cooperación internacional en la internacionalización de pequeñas y medianas empresas en Medellín. Estudios Gerenciales , 30, 314-324. Recuperado el 24 de Febrero de 2020, de http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v30n132/v30n132a12.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.04.001
Trujillo Davila , M., Rodriguez Ospina , D., Guzman Vazquez, A., & Becerra Plaza , G. (Agosto de 2006). Perspectivas teóricas sobre internacionalización de empresas . Universidad del Rosario (30), 5-72. Recuperado el 20 de febrero de 2020
Willer, H., Minou , Y.-M., & Neil, S. (2008). The world of organic Culture . Nueva York: International Trade Center .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.