Diseño curricular en planes de estudio considerando la variable inteligencia emocional
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-684Keywords:
Educación superior, Inteligencia emocional y planes de estudioAbstract
Emotions can affect the life of university students and their school performance, however, delving into these types of issues has complications. Perception investigations have limitations for their measurement, which reduce the possibilities of interpretation with empirical methods. This research raffled said problem, using primary information from a case study and verified the existence of a relationship between two qualitative variables; Academic learning regarding emotional intelligence, the latter measure based on socio-emotional factors. The aim was to demonstrate that the emotional state has an influence on the academic performance of university students, with the application of the chi- square test of Person and using information obtained from a group of students from the Universidad Tecnológica de Hermosillo, in Mexico. When verifying the existence of this relationship, a curriculum was proposed, among other things, that contemplates the emotional intelligence variable between its subjects and tutoring program.
Downloads
References
Extremera, N. y Fernández, P. (2003). La Inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el Aula. Revista de Educación, número 332, pp. 97 -116.
Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista iberoamericana de educación superior, 6(16), 110-125. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.02.001
García, M. y Giménez, S. (2010). La inteligencia y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral, Cuadernos del Profesorado. Consultado en: http://www.cepcuevasolula.es/esperal
Gracia, M. (2015). Deserción Universitaria en México. Milenio. Consultado en http://www.milenio.com/opinion/maximiliano-gracia-hernandez/la-economia-del- tunel/desercion-universitaria-en-mexico
Hernández, R. y Fernández, C. y Baptista, L., (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill, México. 5ta. Edición.
Jiménez, M. (2009). Inteligencia Emocional y Rendimiento Escolar: Estado Actual de la Cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41. 67-77.
López, L. y Beltrán, A. (2017). La deserción en estudiantes de educación superior: Tres percepciones en estudio, alumnos, docentes y padres de familia. Revista Pistas Educativas, 39. Consultado dirección URL: http://itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas
Marrufo, J., Márquez, A., Rivera, J. y Urias, A. (2015). Calidad de Vida Subjetiva en Estudiantes de Nivel Superior: Dimensión, estilo de vida de la familia. Revista Internacional de Aprendizaje en la Educación Superior, 2. https://www.researchgate.net/publication/281120287_Calidad_de_vida_subjetiva_en_estudiante s_de_nivel_superior
Mendoza, J. (2015). Ampliación de la oferta de educación superior en México y creación de instituciones públicas en el periodo 2001 – 2012. Revista Universia, 16(6). DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.16.149
Montero Rojas, E., & Villalobos Palma, J. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. Revista RELIEVE, 13(2). 215- 234 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.13.2.4208
Morales, L., Garcia, O. y Campos, M. (2016). Procesos emergentes que identifican el desarrollo de la inteligencia emocional a través de la resolución de problemas en la educación superior. European scientific journal, 12(1). Consultado en: https://www.researchgate.net/publication/303445815_Procesos_Emergentes_Que_Identifican_El _Desarrollo_De_La_Inteligencia_Emocional_A_Traves_De_La_Resolucion_De_Problemas_En _La_Educacion_Superior DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2016.v12n1p411
Pérez-González, J. C. (2012). Revisión del aprendizaje social y emocional en el mundo. En R. Bisquerra (Coord.), ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia Esplugues de Llobregat, Barcelona: Hospital Sant Joan de Déu. 56-69. Extraído de: http://portal.uned.es/pls/portal/docs/page/uned_main/launiversidad/ubicaciones/03/docente/juan_ carlos_perez_gonzalez/p%c3%89rezgonz%c3%81lez,%202012_informe%20faros.pdf
Pérez-González, J. C. (2017). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15). Extraído de: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/viewFile/1285/1355 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1285
Rendón, A. (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación media. Sophia, 11(2), 237-256. Consultado en: https://www.redalyc.org/pdf/4137/413740778009.pdf
Repetto Talavera, E., & Pena Garrido, M. (2010). Las competencias socioemocionales como factor de calidad en la educación. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Volumen 8(5), 2010. Extraído de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/661349 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2010.8.5.005
Salguero, J., Fernández P., Ruiz, D., Castillo, R. y Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education on Psychology, 4(2), pp. 143-152. Consultado en www.ejep.es DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v4i2.71
Ugarriza, N. (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I- CE) en una muestra de Lima Metropolitana. DOI: https://doi.org/10.26439/persona2001.n004.817
Universidad de Lima. Consultado en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147118178005 Universidad Tecnológica de Hermosillo, (2018). Información Institucional de la UTH a través de página institucional. http://www.uthermosillo.edu.mx/index.php/modeloeducativo/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.