Statu quo en el uso de las TIC y las TAC del Sistema Tecnológico Descentralizado de Jalisco. Análisis desde la gestión educativa
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-685Keywords:
Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC), Gestión EducativaAbstract
The technology developments are changing fast and with serious impacts in social context who find consistent applications in the various fields o human activity. The information society fervently seeks transform his actions into a knowledge society, that is, a responsible application of technology in daily life, but also efficient in an economic sense. The responsibility for economic transformation in the social fields is delegated to higher education institutions, as they are the last link in the national training chain, in addition to be the institutions that have, at least theoretically, flexibility to their connection and intervention in the social context. This document analyzes the Decentralized Technological System in the state of Jalisco, one of the Mexican entities with the greatest technological expansion in recent years. We aim to recognize the way higher education converges and mediates a socio-economic transition by promoting tools to ensure the training of professionals capable of adequately responding to the needs of their regions.
Downloads
References
Cejas, A. (2009). Gestión Educativa. Integra Educativa, Vol. 2 (3), pp. 215-231.
Drucker, P. (1969). The Age of Discontinuity. Londres: Heinemann Ltd. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-434-90395-5.50005-5
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (1995). The triple helix university-industry-government relations: a laboratory for knowledge based economic development. EASST Review, Vol. 14 (1), pp. 14-19.
Forero, I. (2009). La sociedad del conocimiento. Revista Científica General José María Córdova, Vol. 5 (7), pp. 40-44
Krüger, K. (2006). El concepto de la sociedad del conocimiento. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. 11 (1), pp. N. D.
López, M. M. (2013). De las TICs a las TACs. La importancia de crear contenidos educativos digitales. Didáctica, Innovación y Multimedia.
Luhmann, N. (1984). Sistemas sociales: lineamientos para una teoría general. Madrid: Alianza Editorial.
Martín, M. (2016). Trayectorias, misiones e identidades de la universidad latinoamericana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Vol. 14 (2), pp. 1041-1053.
Mendoza, J. (2018). Subsistemas de Educación Superior, Estadística Básica 2006-2017. Ciudad de México: DGEI-UNAM.
Meza, L., Torres, S. y Lara, J. (2016). Estrategias de aprendizaje emergentes en la modalidad elearning. Revista de Educación a Distancia, Vol. 48(5), pp. 1-21. Castells, M. (1996). La era de la información. México: Siglo XXI Editores.
Pérez, R., Mercado, P., Martínez, M. Mena, E. y Partida, J. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. Revista Iberoamericana de Investigación y Desarrollo Educativo, Vol. 8 (19), pp. N. D. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
Sabato, J. y Botana, N. (1975). El pensamiento latinoamericano en la problemática cienciatecnología-desarrollo-dependencia. Buenos Aires: Editorial Paidos
Sonntag, G. (2007). Resumen de la videoconferencia: alfabetización informacional y el rol de la biblioteca. Bibliotecas, Vol. 25 (1), pp. 101-113.
Torres, A. (2016). Contraste entre modelos de alfabetización informacional con respecto a la propuesta de la UNESCO. Opción, Vol. 32 (13), pp. 37-52.
Salvat, B. G. (2011). Evolución y retos de la educación virtual: construyendo el e-learning del siglo XXI. España: Editorial UOC.
Vélez, E. N. (2006). La educación virtual y su aceptación en la escuela interamericana de bibliotecología de la universidad de Antioquia. Colombia: Red Universidad de Antioquia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.