Códigos QR en actividades académicas de nivel superior

Authors

  • Laura Alicia Hernández-Moreno Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Juan Gabriel López-Solórzano Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Celia Irma Villanueva-Chi Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.2-688

Keywords:

Códigos QR, enseñanza-aprendizaje, negocios, innovación

Abstract

Technological advances bring about changes in society, so we can see how organizations and educational institutions have been incorporating various technologies to support their processes. In the educational context as support in the teaching-learning process and by the side of the companies as a resource incorporated in their processes or business strategies. This allows us to point out as a general objective of this study that the student acquires the necessary knowledge about QR codes in the educational and business contexts to be able to create and interact with them. Also, it integrates how knowledge can be given and the competences that can be developed in the students in the path of learning and working with such technology. The focus of the study is of a qualitative type with an exploratory and descriptive scope. The method used to define the sample consisted of a randomized design that was not probabilistic for convenience, and it was made up of a group of 170 students from the Information Technology degree course. To fulfill the objective, measuring instruments of the questionnaire type were applied and practical work experience was developed in which there was a previous training. Finally, as a result, 88.6% consider that the activity was satisfactory, due to the functionalities or benefits that the students found in the application of this technology in the educational and business environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, F. J., Izquierdo, M., Cháfer, A. (2014). Implantación y evaluación de códigos QR en laboratorios docentes de ingeniería química. Tic. Revista d'innovació educativa, Julio-Diciembre, 88-96. Http://dx.doi.org / 10.7203/attic.13.3901

Arief, A. T., Wirawan, W., & Suprapto, Y. K. (2019). Authentication of Printed Document Using Quick Response (QR) Code. Proceedings - 2019 International Seminar on Intelligent Technology and Its Application, ISITIA 2019, 228–233. https://doi.org/10.1109/ISITIA.2019.8937084

Arteaga, F. (2016). QR académico: una propuesta didáctica emergente con apropiación de la cultura juvenil. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y conocimiento, Mayo-Agosto, 40-55.

Bonifacio, V.D.B. (2012). QR-coded audio periodic table of the elements: A mobile-learning tool. Journal of Chemical Education, 89(4), 552-554. http://dx.doi.org/10.1021/ed200541e DOI: https://doi.org/10.1021/ed200541e

Bravo, E. L., Espinoza, P. D. R. (2017). Diseño de un sitio web de compra con código de respuesta rápida mediante metodología Scrum. Bachelor's thesis, Espol.

Cantillo, C., Roura, M. y Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magacine. 147, 1-21.

Carbonell, C., Saorín, J.L., Meier, C., Melián, D., De-la-Torre, J. (2016). “Tecnologías para la incorporación de objetos 3D en libros de papel y libros digitales”. El profesional de la información, 25(3). 661-670 Http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.Jul.16 DOI: https://doi.org/10.3145//epi.2016.jul.16

Castro, N., Gómez, I. (2016). Incorporación de los códigos QR en la Educación Física en Secundaria. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y ecreación, Enero-Junio, 114-119. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.35910

Chin, K. Y., Lee, K. F., & Chen, Y. L. (2015). Impact on Student Motivation by Using a QR-Based U-Learning Material Production System to Create Authentic Learning Experiences. IEEE Transactions on Learning Technologies, 8(4), 367–382. https://doi.org/10.1109/TLT.2015.2416717 DOI: https://doi.org/10.1109/TLT.2015.2416717

Gómez, F., Atienza, R., Mir D, M. (2015). Revisión bibliográfica sobre usos pedagógicos de los códigos QR. @tic. Revista d'innovació educativa. 29-38. Http://dx.doi.org /10.7203/ /attic.15.6803

Hernández, A. A., Isidoro, R. C., Romero, J. J. F., & Esquivel, H. H. (2018). Validación de expedientes digitalizados, utilizando firma digital y código QR. 2018 IEEE International Autumn Meeting on Power, Electronics and Computing (ROPEC 2018). DOI: https://doi.org/10.1109/ROPEC.2018.8661376

Izquierdo, A. (2013). Códigos QR flexibles: un proyecto con dispositivos móviles para el trabajo de calentamiento en educación física. EmásF: Revista Digital de Educación Física. Recuperado de http://emasf.webcindario.com

Lai, H.-C., Chang, C.-Y., Wen-Shiane, L., Fan, Y.-L., & Wu, Y.-T. (2013). The implementation of mobile learning in outdoor education: Application of QR codes. British Journal of Educational Technology, 44(2), E57–E62. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x

Lin, P.-Y., & Chen, Y.-H. (2017). High payload secret hiding technology for QR codes. EURASIP Journal on Image and Video Processing, 2017(1), 14. https://doi.org/10.1186/s13640-016-01550 DOI: https://doi.org/10.1186/s13640-016-0155-0

Meneses, M. D., Martín, J., Álvarez, E. (2014). Audiovisualización del papel. Usos del código QR para innovar en la industria periodística impresa. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales. 67-80 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v24n1spe.47547

Peters, M. A. (2017). Technological unemployment: Educating for the fourth industrial revolution. Educational Philosophy and Theory, 49(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1177412 DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1177412

Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Enero-Junio, 187-203. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12

Silva, F., Medina, P., y Sarzosa, S. (2016). Estudio de factibilidad para publicitar productos empresariales con códigos QR. 3C Tecnología: glosas de innovación aplicadas a la pyme, 5(3), 1-19. DOI: http://dx.doi.org/10.17993/3ctecno.2016.v5n3e19.1-19 DOI: https://doi.org/10.17993/3ctecno.2016.v5n3e19.1-19

Torres-Jimenez, E., Rus-Casas, C., Dorado, R., & Jimenez-Torres, M. (2018). Experiences Using QR Codes for Improving the Teaching-Learning Process in Industrial Engineering Subjects. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 13(2), 5662. https://doi.org/10.1109/RITA.2018.2831738 DOI: https://doi.org/10.1109/RITA.2018.2831738

Yang, J., Zhang, Y., & Lanting, C. J. M. (2016). Exploring the Impact of QR Codes in Authentication Protection: A Study Based on PMT and TPB. Wireless Personal Communications, 96(4), 1–20. https://doi.org/10.1007/s11277-016-3743-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11277-016-3743-5

Published

2020-12-18

How to Cite

Hernández-Moreno, L. A., López-Solórzano, J. G., & Villanueva-Chi, C. I. (2020). Códigos QR en actividades académicas de nivel superior. Vinculategica Efan, 6(2), 1818–1828. https://doi.org/10.29105/vtga6.2-688