La emoción de ser creativo mediante el Aprendizaje Basado en Problemas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.2-690

Keywords:

Emoción, aprendizaje, problema, cambio

Abstract

This paper addressed the need for organizations to be part of the change and adapt quickly to it. Associated with the change, the terms of creativity and innovation were highlighted as fundamental elements. The Problem-Based Learning strategy and the way it was applied in the Creativity and Innovation Learning Unit for Organizational Change, taught in Calendar 2019 A, were described to the students of the race of Human Resources at the University Center of the Ciénega. In the final part, the process followed in practice was shown, as well as the main findings and suggestions for their application by teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CUCIÉNEGA. (2019). Programa educativo de la Licenciatura en Administración. Recuperado de https://cuci.udg.mx/administracion/inicio

Escudero M., J., Delfín B., L. A. & Arano C. R. M. (2014). El desarrollo organizacional y la resistencia al cambio en las organizaciones. Revista Ciencia Administrativa, (1). Recuperado de https://www.uv.mx/iiesca/files/2014/09/01CA201401.pdf

Falco, M. (2016). Potenciando la creatividad en el ámbito organizacional. Revista Ciencias Administrativas, (8). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/5116/511653788006/511653788006.pdf

López D., M. E., Restrepo de O., L. E., López V., G. L. (2013). Resistencia al cambio en las organizaciones modernas. Revista Scientia et Tecnica. 18(1). Recuperado de file:///Users/miguelcastrosanchez/Downloads/7159-10081-4-PB.pdf

Morales, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico, ¿una relación vinculante?. Revista Electrónica Interuniversitaria, 21(2). Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6492488.pdf DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371

Morales, P. & Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Theoría, (13). Recuperado de http://www.ubiobio.cl/theoria/v/v13/13.pdf

Pimienta P., J. H. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje, docencia universitaria basada en competencias. PEARSON: México. Recuperado de https://www.academia.edu/25563476/Estrategias_de_aprendizaje_libro

Ramírez, C. (2014). El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo. Revista PAPELES 6(11). Universidad Antonio Nariño. Recuperado de http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/download/397/280

Rojas de Escalona, B. (2007). La creatividad e innovación en las Organizaciones. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 8(1). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/410/41080108.pdf

Published

2020-12-18

How to Cite

Galán-Briseño, L. M., & Castro-Sánchez, M. (2020). La emoción de ser creativo mediante el Aprendizaje Basado en Problemas . Vinculategica Efan, 6(2), 1842–1849. https://doi.org/10.29105/vtga6.2-690