La discusión grupal en evaluaciones escritas como técnica efectiva de aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-696Keywords:
Discusión grupal, evaluación escrita, aprendizaje colaborativo, exámenes colaborativosAbstract
The educational strategies and techniques in universities around the world are oriented to collaborative learning and the active participation of students in the construction learning process. In order to adapt written tests to the student-centered learning approach, the group discussion in written tests is proposed as a technique to improve learning. A study was conducted to determine how this technique influences student learning. A total of 82 students of the Management class in the first semester of the Bachelor of International Business of the UANLFACPYA answered three exams at different times in order to compare the scores obtained before and after using this technique . Results suggest that students learn better when they participate in group discussions during the written tests than when they study individually
Downloads
References
Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton.
Bachman, L., & Palmer, A. (1996). Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.
Barkley, E., Cross, K. P., & Howell, C. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
Beltran, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, 61.
Bruffee, K. (1999). Collaborative Learning: Higher Education, Interdependence, and the Authority of Knowledge. Baltimore: Johns Hopkins University Press. DOI: https://doi.org/10.56021/9780801859731
Carretero, M. (1997). Constructivismo y Educación. México, D.F., México: Editorial Progreso.
Chehaybar, E. (2012). Técnicas para el aprendizaje grupal: grupos numerosos (4ª edición ed.). México, D.F., México: UNAM, Instituto de Investigaciones sobre La Universidad y la Educación. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.9786070258152e.2012
Durán, D. (2017). ¿Se puede aprender enseñando?. Evidencias científicas e implicaciones educativas. Aula de innovación educativa, 35-40.
Fidalgo, A., Sein-Echaluce, M., & García-Peñalvo, F. (2019). ¿Pueden las tendencias de innovación educativa predecir los cambios que transformarán el modelo educativo? Conferencia impartida en el 4º Congreso ERKIDE Irakaskuntza: “ANTICIPÁNDOSE AL FUTURO”. (págs. 1-12). Bilbao: Agrupación de Cooperativas de Enseñanza de Euskadi.
Fundación Educativa Activa-t. (24 de 10 de 2014). Por qué una enseñanza basada en la discusión [archivo de video]. Recuperado el 18 de 05 de 2020, de https://www.youtube.com/watch?time_continue=60&v=XAZV739G93k&feature=emb_logo
Hernández, M. (2007). Perfeccionando los exámenes escritos: reflexiones y sugerencias metodológicas. Revista Iberoamericana de Educación, 10. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4142444
Ivic, I. (1994). Lev Semionovich Vygotsky (1896-1934). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada. UNESCO., 773-799. Johnson, D.,
Johnson, R., & Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós SAICF .
Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning development. New York: Prentice Hall.
Lamata, R., & Domínguez, R. (2003). La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea.
Luzardo, H. (07 de 10 de 2016). Estrategias de enseñanza y aprendizaje [archivo de video]. Recuperado el 12 de 04 de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=xzESA0-D3mY
Martínez, J. R., & Galán, F. (2000). Motivación, estrategias de aprendizaje y evaluación del rendimiento en alumnos universitarios. Iberpsicología: Revista Electrónica de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 40.
Ministerio de Educación Pública. Gobierno de Costa Rica. (2008). Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Recuperado el 20 de 05 de 2020, de UNED Costa Rica: https://www.uned.ac.cr/ece/images/catedras/didactica_matematica/lecturas_obligatorias14_2_12/02prueba _escrita.pdf
Morales, P. (2007). La fiabilidad de los tests y escalas. Universidad Pontificia Comillas, 8-9.
Piaget, J. (1972). Psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Editorial Psique.
Rosas, R., & Sebastián, C. (2008). Piaget, Vigotsky y Maturana. Constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Schunk, D. (1997). Teorías del aprendizaje. Boston: Pearson.
The Visual Brain. (23 de 10 de 2015). Teoría del Desarrollo Cognitivo de Piaget [archivo de video]. Recuperado el 04 de 03 de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=J7LFJnWZH74
Valle, A., González, R., Cuevas, L., & Fernández, A. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, 56.
Vygotski, L., Kozulin, A., & Abadía, P. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós (Trabajo original publicado en 1934).
Weinstein, C., & Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies. New York: Macmillan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.