Competitividad e innovación en pequeñas y medianas empresas del Estado de Aguascalientes

Authors

  • Norma Leticia España-Martínez Autonomous University of Aguascalientes image/svg+xml
  • Martha González-Adame Autonomous University of Aguascalientes image/svg+xml
  • Salvador Vivanco-Florido Autonomous University of Aguascalientes image/svg+xml

Keywords:

competitiveness, innovation, small and medium enterprises

Abstract

The global situation in which organizations are immersed today, has led to the development of research to obtain an understanding of how companies face the internal and external market factors, impacting not only on the development of a business economics but also in the development of society. The main objective of this research is to determine the dimension of innovation and competitiveness that the companies of the state of Aguascalientes have the greatest presence, and to see if there is any difference between economic sectors. this study is of a non-experimental descriptive type, and correlational, having as a result that the competitiveness of these companies is mainly represented by technological development having among their main innovative activities, the development of a new or improved organizational activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre J., Lapiedra R. & Chiva R. (2006). A measurement scale for product innovation performance. European Journal of Innovation Management, 9(4), 333-346

Buckley, J.P., Pass, L.C., & Prescott, K. (1988). Measures of inter national competitiveness: A critical survey. Journal of Marketing Management, 4(2), 175-200.

Buendía, E. (2013). El papel de la ventaja competitiva en el desa- rrollo económico de los países. Análisis Económico, (XXVIII)69, 55-78. Recuperado de http://www.redalyc. org/pdf/413/41331033004.pdf

Cabrera-Martínez, A., López-López, P. & Ramírez, C. (2011). La competitividad empresarial: un marco conceptual para su estudio. Documentos de investigación. Administración de Empresas (4).

Carrillo, J. (2007). La industria maquiladora en México: ¿evolución o agotamiento? Comercio exterior, 57(8) 668-681.

CEIM (2001). La innovación: un factor clave para la competitivi- dad de las empresas. Madrid: Dirección de investigación

Chang, S., Lin, R., Chen, & Huang, L. (2005). Manufacturing fle- xibility and manufacturing proactiveness: Empirical evi- dence from the motherboard industry. Industrial Mana- gement & Data System, 1115-1132.

Hernández, E. (2002). La competitividad industrial en México. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Hounie, A. Pittaluga, L., Porcile, G. & Scatolin, F. (1999) La CEPAL y las nuevas teorías del crecimiento. Revista de la CEPAL 68, 7-34. Recuperado de https://repositorio. cepal.org/bitstream/handle/11362/37899/RVE68_es. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ibarra Cisneros, Manuel Alejandro, González Torres, Lourdes Ali- cia, & Demuner Flores, María del Rosario. (2017). Com- petitividad empresarial de las pequeñas y medianas em- presas manufactureras de Baja California. Estudios fronterizos, (18)35, 107-130. https://dx.doi.org/10.21670/ ref.2017.35.a06

INEGI. Sistema de Cuentas Nacionales de México 2008. Actividad económica total, 2014. http://internet.contenidos.inegi. org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/ espanol/bvinegi/productos/estudios/conociendo/ 702825217778.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2016). Estadísticas detalladas sobre las micro, pequeñas y medianas empre- sas del país. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/sa- ladeprensa/boletines/2016/especiales/especiales2016_ 07_02.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Recupe- rado de http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mapa/ denue

Kamara J., Anumba, C. & Carrillo, P. (2002). A clever approach to selecting a knowledge management strategy. Internatio- nal Journal of Project Management. (20)3, 205-211.

Lu, Y., Tsang, E. & Peng, M. (2008). Knowledge management and innovation strategy in the Asia Pacific: Toward an insti- tution-based view. Asia Pacific Journal Management, (25)3, 361-374.

Mariño, A. & Rodríguez, C. (2011). Aproximación a las modas administrativas desde algunos conceptos sociológicos. El caso de la reingeniería. INNOVAR, (21)41, 77-90.

Morris, L. 2014. Business Model Warfare. Journal of Business Models, (1)1,13-37.

Organisation for Economic Co-operation and Development y Eurostat. (2005). Oslo Manual. Paris: European Com- mission/ Eurostat.

OSLO (2005). Manual de OSLO: Guía para la recogida e inter- pretación de datos sobre innovación. OECD, Comisión Europea, EuroStat, Grupo Tragsa.

Pinedo, V. (2006). Empresas que resisten los maremotos. Madrid España: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. España, Plaza & Janés Editores.

R. Rojas & S. Sepúlveda (1999). El reto de la competitividad de la agricultura. Cuadernos Técnicos No.8. IICA, San José Costa Rica. Reta, M. (2008). Políticas para la competitividad. México. Pyme Hoy, (4)31, 59.

Schumpeter, J. (1957). Teoría del desenvolvimiento económico. México: Ed. Fondo de Cultura Económica.

Secretaría de Economía, (2016) Diagnóstico 2016 del Fondo Na- cional Emprendedor. Recuperado de https://www.inadem. gob.mx/wp-content/uploads/2017/02/Diagno%CC%81 stico_FNE-2016.pdf).

Stieglitz, N. & Heine, K. (2007): Innovations and the Role of Com- plementarities in a Strategic Theory of the Firm. Strate- gic Management Journal, (28)1, 1-15.

SUÑOL, S. (2006). Aspectos teoricos de la competitividad. Red de revistas científicas de América Latina, El Caribe, España y Portugal, (31)2, 179-198. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/870/87031202.pdf

Ugalde, N. (2013). Capital intelectual, características del empren- dedor e innovación: el caso de las MIPYMES costarri- censes. (Tesis de doctorado) Universidad de Valencia, España.

Published

2018-12-21

How to Cite

España-Martínez, N. L., González-Adame, M., & Vivanco-Florido, S. (2018). Competitividad e innovación en pequeñas y medianas empresas del Estado de Aguascalientes. Vinculategica Efan, 4(2), 427–434. Retrieved from https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/786