Alfabetización Digital: El uso de las TIC’s en el desempeño docente de profesores universitarios

Authors

  • Katia Site Pérez-Martínez Autonomous University of Nuevo León
  • Ruth Isela Martínez-Valdez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Irasema Patiño-Rodríguez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga4.1-842

Keywords:

alfabetización digital, desempeño docente, frecuencia de uso, barreras, educación superior

Abstract

The objective of this research is to know the use of ICTs in the teaching performance of university professors, with two dimen- sions that are the frequency of use and barriers in digital literacy that exist in the use and application of ICT It’s in your work. The approach was quantitative with a non-experimental design, transversal and descriptive in scope. The sample was of inciden- tal non-probabilistic type. The participants were 54 professors from different departments. 56 % were female and 44 % were male. A scale was created whose name is “Digital Literacy”, which was integrated by a total of 10 items with a Likert type format with 5 response options: never, earely, occasionally fre- quently, very often. The results are very interesting since a com- parison is made between gender,age and years of teach

Downloads

References

Andrade, J., & Campo, M. (2006). Tecnologías de Información: Indicadores de la inclusión digital. Revista Venezolana de Gerencia, 11(33), 49-73. Cooperativismo y Desa- rrollo / Volumen 24 / Número 107 / julio-diciembre 2015 (Artículo sin editar)

Area, M., & González, D., & Cepeda, O., & Sanabria, A. (2011). Un análisis de las actividades didácticas con tic en aulas de educación secundaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (38), 187-199.

Area, M., Gros, B., & Marzal, M. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. España: Síntesis p.39

Area, M. (2002). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. España: Síntesis

Avello, M., et al. (2015). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. MediSur, 11(4), 450-457.

Avello, M. (2012). Necesidad de una alfabetización, ahora digital, de los profesionales del turismo cubano del siglo XXI. Dimensiones y otros factores contextuales. Espacio Turístico, (1), 1-15

Avello, M. (2008). El Software Libre en la educación a distancia. Selección de Herramientas. Quaderns Digitals [revista en Internet], (58), 1-13.

Barroso, J., & Llorente, C. (2001). La alfabetización tecnológica. En J. Cabero (Ed.), Tecnología educativa: Diseño y utilización de medios en la enseñanza (1), 178-201.

Bordalba, M. & Bochaca, G. (2018). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, (36), 239-257 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111

Bozu, Z. & Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: Competencias profesionales docentes. Formación e Innovación Educativa Universitaria, (2), 87-89. En http://webs.uvigo.es/refiedu/Refiedu/Vol12-2/arti-2-2-4.pdf

Casado, R. (2006). Alfabetización Digital: ¿qué es y cómo enten- derla? En C. O. Rafael, Claves de la Alfabetización Digital. Barcelona: Ariel, S.A.

Castaño, C. (Casado, Rafael). (2006). Alfabetización digital, inclusión y género. En Claves de la alfabetización digital. Barcelona: Ariel, S.A.

Cabero Almanera, J., & Llorente Cejudo, M. d. (2015). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): escenarios formativos y teorías del aprendizaje. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 186-193. DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a19

CEPAL. (29-31 de enero de 2003). Declaración de Bávaro. En Conferencia Ministerial Regional Preparatoria de Amé- rica Latina y el Caribe para la Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información: http://www.eclac.cl/prensa/noticias/noticias/9/11719/Bavarofinalesp.pdf

García, V., Aquino, S., & Ramírez, N. (2016). Programa de alfabe- tización digital en México: 1:1. Análisis comparativo de las competencias digitales entre niños de primaria. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (23), 24-44. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i23.2158

Gros, B., & Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoa- mericana de Educación, (42), 103-125. DOI: https://doi.org/10.35362/rie420764

Gutiérrez Martín, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro. “Realfabetización" digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (3), 191-206.

Ibañez, C. (1994). Pedagogía y psicología interconductual. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 20 (1), 99-113.

Infante, M. I. (2013). Alfabetización y Educación: Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Chile: OREAL/UNESCO.

Moreno, A. (2006). La alfabetización digital: nuevos desafíos, nuevas oportunidades. Claves de la alfabetización digital Cuaderno, (13), 87-92

Pineda, M. E. D. (2003). La sociedad de la información como una sociedad en transición: Caracterización, tendencias y paradojas. Revista de Ciencias Sociales (RCS), IX (2), 252-270.

Rangel, A & Peñalosa, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación superior: Construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, (43), 9-23 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.01

Terán, Laura E. D. (2013). La alfabetización digital en los docen- tes universitarios: una necesidad e innovación pedagó- gica. Revista Iberoaméricana para la investigación y el desarrollo educativo, 10 (1),1-18.

UNESCO. (2011). Alfabetización mediática e informacional cu- rrículo para profesores. La Habana. ONU. En http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216099S.pdf

Vega, A. (2010). Propuesta integral de alfabetización digital para el siglo XXI. Revista Q. 5(10), 1-12

Published

2018-09-28

How to Cite

Pérez-Martínez, K. S., Martínez-Valdez, R. I., & Patiño-Rodríguez, I. (2018). Alfabetización Digital: El uso de las TIC’s en el desempeño docente de profesores universitarios . Vinculategica Efan, 4(1), 14–20. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-842