Estilos y estructuras de aprendizaje en estudiantes universitarios: caso de FACPYA UANL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga4.1-858

Keywords:

carreras profesionales, estilos de aprendizaje, estudiantes

Abstract

This article presents an investigation of learning styles (Kolb, Alice Y.; Kolb, 2005) of the students of FACPYA (UANL), in order to analyze possibilities of alignment of teaching based on these styles to achieve an improvement in the teaching-learning process. Considering the predominant styles of the students and generating
recommendations for academic actions aimed at improving this teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. R., Ramírez, E., Colmenero, J. M., Martos, R., Ramos-Álvarez, M. M., y Callejas-Aguilera, J. E. (2007). Sesgos atencionales y ansiedad. In S. de publicaciones de la U. de Jaén. (Ed.), Investigación en psicología. Investigación sobre procesos psicológicos. (Servicio d, 141-163). Jaen: Servicio de publicaciones de la Universidad de Jaén.

Baker, A. C., Jensen, P. J. and Kolb, D. A. and Associates. (2002) Conversational learning: An experiential approach to knowledge creation. Westport Conn.: Quorum Books.

Corbin, J. A. (2017). Los 12 estilos de aprendizaje. En https://psicologiaymente.net/desarrollo/estilos-de-aprendizaje#!

Gende, I. M. (2017). Estilos de aprendizaje clasificación sensorial y propuesta de Kolb. En http://www.unir.net/educacion/revista/noticias/estilos-de-aprendizaje-clasificacion-sensorial-y-propuesta-de-kolb/549201749973/

Jarvis, P. (1994) ‘Learning’, ICE301 Lifelong Learning, Unit 1(1), London: YMCA George Williams College.

Jarvis, P.(1995) Adult and Continuing Education. Theory and practice2e, London: Routledge.

Kolb, Alice Y. ; Kolb, D. A. (2005). The Kolb Learning Style Inventory-Version 3.1 2005 Technical Specifications. DOI: https://doi.org/10.17104/9783406692659-1

Kolb, A. and Kolb D. A. (2001) Experiential Learning Theory Bibliography 1971-2001, Boston, Ma.: McBer and Co.

Kolb, D. A. (with J. Osland and I. Rubin) (1995a) Organizational Behavior: An Experiential Approach to Human Behavior in Organizations 6e, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Kolb, D. A. (with J. Osland and I. Rubin) (1995b) The Organizational Behavior Reader 6e, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

McLeod, S. A. (2013). Kolb - Learning Styles. En www.simplypsychology.org/learning-kolb.html

Polanco Bueno R. (1999) El estilo de aprendizaje como predictor del desempeño docente en profesores de áreas administrativo-sociales y de ingeniería. Revista Latinoamericana de Psicología. Vol: 31 (3): 527-536

Real Academia Española (2017). En https://dle.rae.es/?id=GsFwSJ6

Seth E Sikkema, Joshua A Sauerwein, (2015) Exploring culturespecific learning styles in accounting education, Journal of International Education in Business. Vol. 8 Issue: 2, 78-91 DOI: https://doi.org/10.1108/JIEB-08-2015-0019

Santos Cori, Ronald (2017), “Base datos encuesta estilos de aprendizaje Facpya 2017”, Mendeley Data, v1.

Schön, D. (1983) The Reflective Practitioner. New York: Basic Books

Tennant, M. (1997) Psychology and Adult Learning. 2ª ed, London: Routledge.

Witkin, H. and Goodenough, D. (1981) Cognitive Styles, Essences and Origins: Field dependence and field independence, New York.

Published

2018-09-28

How to Cite

Santos-Cori, R. (2018). Estilos y estructuras de aprendizaje en estudiantes universitarios: caso de FACPYA UANL. Vinculategica Efan, 4(1), 93–98. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-858