Incursión de la herramienta Schoology en la asignatura de Matemáticas Financieras

Authors

  • Gabriela Soledad Ulloa-Duque Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Laura Alicia Hernández-Moreno Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • María Teresa Tovar-Morales Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga4.1-874

Keywords:

enseñanza aprendizaje de Matemáticas Financieras, innovación, Schoology, TIC

Abstract

The present article details the way in which the Shoology platform was used in the higher education of the Financial Mathematics sub- ject. The research objective is presented in the Introduction section. The method applied was a systematic approach with a three-step process: Planning, Development and Updating. The communi- cation aspect was the main benefit observed in the students who managed to interact with the tool via the Web or installed the Shoo- logy App on their cell phones. The experience has generated areas of opportunity identified or observed through the means used by the students: notifications, instant messaging, discussion topics, email. It is necessary to continue working on the motivation of the students in order to achieve the appropriate use of the resources offered through the platform, since some do not accept the change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cascón, J. M., del Campo, R., García, M. D., Sánchez, G., Muñoz, F. C., Manrique, A., & Santos, G. (2017). Nuevos mate- riales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas en las titulaciones de Economía y Empresa. Anales de Asepuma, (25), 4.

Cervantes, M. L. P., & Saker, A. F. (2016). Importancia del uso de las plataformas virtuales en la formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC. Estudio de caso: Universidad del Magdalena, Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1).

Cruz, I. M., Puentes, A., & Cabero, J. (2017). La utilización de las redes sociales para la enseñanza de las matemáticas. Revista Espacios, 38(55).

Esteve, F. (2016). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, (5), 58-67.

López, M. A. (2014, August). El Papel del Blended-Learning en la formación de ingenieros con autonomía intelectual. En Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2014.

Mendoza, L. V. (2016). Schoology & Media Scape: una combinación exitosa para apoyar el aprendizaje mediado por tecnología.

Morales Capilla, M., & Trujillo Torres, J., & Raso Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 103-117.

Moreno, M. A. V. (2017). Ensayo. ¿Qué plataforma es mejor? En Moreno, M. A. V. Universidad Cuauhtémoc, Maestría en Educación y Entornos Virtuales de Aprendizaje. En https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/54524698/Juan_Carlos_Pinilla._2.3_Ensayo.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1523060477&Signature=wVkXTljMZACjWuB0%2BoXU7wv3HHE%3D&res ponse-content-disposition=inline%3B%20filename%3DEnsayo._Edmodo_la_mejor_plataforma_virtu.pdf

Ocampo, M. A. L. (2014). Experiencia en el uso de la plataforma schoology como estrategia de acompañamiento docente en los cursos de ciencias básicas de la funlam. La investigación, 1, 383.

Oliver, E. B. V., Serrano, M. D. C. C., Hernández, P. A. Q., Guerrero, C. A. T., & Ojeda, E. R. (2017). Impacto del uso de software geogebra en la enseñanza del cálculo diferencial en dos institutos tecnológicos. Pistas Educativas, 39(126).

Pérez, F. R., & Ramírez, M. A. (2015). Desarrollo de habilidades matemáticas en estudiantes que ingresan a la educación superior. Inventum, 10(18), 29-36.

Pérez, M.A., Veliz, M del V., Martin,l., Rodriguez Areal, E., Ross, S., De Rosa, E., Guevara, R.& Mentz, R.(2014). Aprendizaje de la matemática utilizando herramientas del aula virtual.

Rangel Baca, A., & Peñalosa Castro, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación superior: construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Pixel- Bit. Revista de Medios y Educación, (43), 9-23.

Ricoy, C., & Fernández, J. (2013). Contribuciones y controversias que genera el uso de las TIC en la Educación Superior: un estudio de caso. Revista de Educación, 360.

Published

2018-09-28

How to Cite

Ulloa-Duque, G. S., Hernández-Moreno, L. A., & Tovar-Morales, M. T. (2018). Incursión de la herramienta Schoology en la asignatura de Matemáticas Financieras . Vinculategica Efan, 4(1), 212–220. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-874