El papel docente y su incursión en el trabajo en equipo

Authors

  • Héctor Enrique Escobar-Olguín Higher Technological Institute of Los Reyes image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.1-888

Keywords:

delegation of responsibilities, integrative behavior, teamwork, upper secondary teachers, work team

Abstract

The objective of the study is to analyze the way in which
the teachers of the Colegio Nacional de Educación Profesional Técnica del estado de Coahuila 255 work on the
team, verifying if said function is implemented efficiently. The use of quantitative and diagnostic methodology
is used, for what has worked has been used. The sample
of the analysis was formed by eighteen teachers of said
institution. The investigation was based on the application of a Cronbach Alpha reliability test, giving a result
of 0.850. It is concluded that there is a favorable distribution of the activities, as well as the members of the team
between the environment and the form. There is an open
communication and the planned objectives are met. Therefore, teamwork is efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Organización educativa, 89-110.

Arrea, C. (2016). Más sobre el trabajo en equipo. Acta Médica Costarricense, 96-99.

Arriaga, A. M. (2015). La Investigación cualitativa y cuantitativa la linea de la mercadotecnia. Revista Merca 2.0, 6.

Atúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar 24, 89-110.

Baraycoa, M. J., & Lesaga, M. O. (2010). La competencia de trabajo en equipo: más allá del corta y pega. Vivat academia, 1-5.

Cifuentes , P. (s.f.). Trabajo en equipo frente al trabajo individual: ventajas del aprendizaje cooperativo en el aula de traducción.

Estrada, Mejia, S. (2011). Dsempeño de equipos de trabajo para organizaciones cambiantes. Scientia Et Technica, 128-133.

Franco, C., & Reyes, A. J. (2003). Los equipos de trabajo como etrategia de diferenciación. Estudios gerenciales, 1-13.

García, Fernández, F., & Cordero, Borjas, A. E. (2007). Equipos de trabajo: forma organizativa de la economía basada en el conocimiento. Economía y sociedad, 17-33.

García, M., Camargo, J. P., Cervera, A. L., Ramírez, A. M., & Romero, B. A. (2010). Relación entre grupos/equipos de trabajo y cambio organizacional en una empresa. Psychologia: avances de la disciplina, 31-46. DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.1145

Gil , F., Alcover, C., Rico, R., & Sanchez, M. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo. Papeles del Psicólogo, 38-47.

Gil, F., Rico, R., & Sánchez, M. (2008). Eficacia de equipos de trabajo. Sección Monográfica, 25-31.

Gonzalez, V., & Peiró, J. (1999). Cima en las organizaciones laborales y en los equipos de trabajo. Revista de psicología general y aplic., 269-285.

Iborra , M., & Dasí, Á. (2012). Mejorar el trabajo en equipo: ambidiestría, comportamiento integrador y aprendizaje cooperativo. Innovar. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 127-139.

Martín, Mendez, A., & Pandelo, Lorenzo, M. A. (2013). Técnicas y actividades de trabajo en equipo. Univest.

Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, J. F., París, G., & Cela , J. M. (2011). Competencia del trabajo en equipo: Definición y categorización. Profesorado, 329-344.

Tortosa, Ausina, E., Soler, Domínguez, A., Matallín, Saens, J. C., & Ramos, Mezquita, J. (2013). Implementando estrategias de aprendizaje colaborativo. Univest.

Vilá Flagueras, M., Cruzate Muñoz, C., Orfila Pernas, F., Creixcell Sureda, J., González, López, M. P., & Davins, Miralles, J. (2015). Burnout y trabajo en equipo en los profesionales de atencion primaria. Atención Primaria, 25-31. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2014.01.008

Zepeda, A. V. (2015). El debate contemporáneo Sobre la mercadotecnia política en América Latina. Revista Latina de Comunicacion Social, 12.

Published

2019-06-28

How to Cite

Escobar-Olguín, H. E. (2019). El papel docente y su incursión en el trabajo en equipo. Vinculategica Efan, 5(1), 229–240. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-888