Satisfacción en estudiantes de una IES Nacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga4.1-906

Keywords:

satisfacción, estudiantes, universidad

Abstract

The present study is descriptive with a quantitative and transversal approach, was carried out in order to determine the degree of satisfaction of undergraduate students of the schooled and mixed system of the Universidad del Sureste Vasconcelos (USV), private sector institution located in Minatitlán, Ver., a sample of 205 students was obtained from a population of 230. The sample was observed with the support of the Survey I.M. software, with 95% confidence and 5% error. The main results were: school system 63% and mixed system 69% that is to say the students are quite satisfied with the services that the University. A coefficient of Cronbach's alpha of 0.9220 was calculated, which is acceptable. In conclusion, it was observed that the students of the mixed system are more satisfied than the scholars, the main recommendations are: to conduct socioeconomic studies to the students and to carry out an academic program in time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Candelas, C., Gurruchaga, M., Mejías, A., & Flores, L. (2013). Medición de la Satisfacción Estudiantil Universitaria: Un estudio de caso en una Institución Mexicana. Revista Iberoamericana de Ingeniería Industrial, 271.

Carrillo, B. T., Zepeda, F. R., & Gonzalez, A. J. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Artículos de Divulgación, 48-49.

Contreras, C. A., González, M. O., & Álvarez, G. J. (2016). http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pd. En http://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-12.pdf

Diez, García, Martín & Periañez (2001). Administración y dirección. Madrid: McGraw Hill.

Gento, S. P., & Vivas, M. G. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción Pedagógica, 22-24.

Gento, S., & et al. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción Pedagogica, 24.

Gento, S., & Vivas, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes Universitarios con su educación. Acción pedagógica, 23.

Huete, L. (1997). Servicios & benecicios. España: Ediciones Deusto.

Jiménez, A., Terriquez, B., & Robles, Z. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Artículos de Divulgación, 48- 49.

Kotler P., Armstrong G., (2016). Fundamentos de marketing.México: Pearson Educación de México

Lebendiker, M., & Zevallos, E. (2010). Banco Centroamericano de Integración Económica.

LRH. (28 de septiembre de 2015). Los recursos humanos.com. En http://www.losrecursoshumanos.com/teoria-de-la-expectativa/

Mejías, A., & Martínez, D. (2009). Desarrollo de un instrumento para medir la satisfacción estudiantil en educación superior. Docencia Universitaria, Vol, X, N° 2, 34.

Perez, R., López, F., Peralta, M., & Municio, P. (2000). Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación. Madrid: Narcea.

Pérez, V. (2007). Calidad total en la atencion al cliente: pautas para garantizar la excelencia en el servicio. España: Ideas propias Editorial.

Pradenas, F., Casanova, M., Salas, E., & Varas, M. (2012). Medición del Grado de Satisfacción de los Estudiantes de Pregrado UDEC. X Congreso Latinoamericano de Sociedades de Estadística. Córdoba, Argentina.

Salinas, A., & Martínez, P. (2008). Principales factores de satis- facción entre los estudiantes universitarios: la Unidad Académica Multidisciplinaria de Agronomía y Ciencias de la UAT. Revista internacional de ciencias sociales y humanidades, 168.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Published

2018-09-28

How to Cite

Sánchez-Leyva, J. L., Sánchez-Zeferino, D. E., & Velázquez-Jiménez, C. D. los Ángeles. (2018). Satisfacción en estudiantes de una IES Nacional . Vinculategica Efan, 4(1), 331–339. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-906