El impacto del factor de la innovación en el desarrollo de las pequeñas empresas turísticas en el Municipio de Caborca, Sonora

Authors

  • Javier Saucedo-Monarque Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Luis Alberto Villarreal-Villarreal Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Oscar Ernesto Hernández-Ponce Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga3.3-933

Keywords:

Cambio, Desarrollo, Innovación, Pymes turísticas y Turismo

Abstract

The present study explores the measurement of the impact that innovation cause in the development of the small tourism businesses in the town of Caborca, Sonora, considering the impact of this factor with others variables of study general such as the of marketing research, the management of the knowledge, the culture organizational, the use of the technology and touristic policies. This research is quantitative in character, as well as explorative, descriptive, and nonexperimental. Documentary and bibliographic technique have been used to identify the relationship between the variables subject of study. The instrument of measurement applied is a pilot structured questionnaire conducted among small touristic business owners and administrators of the town of Caborca. As a result of the investigation, a relationship was found between the factor of innovation with other variables as well as the reliability of the measurement instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, W., Del Tronco, J. (2009). Políticas Públicas comparadas: Las reformas estructurales y sus resultados en América Latina. México: FLACSO-México.

Arzola, M., & Mejías, A. (2007). Modelo conceptual para gestionar la innovación en las empresas del sector servicios. Revista Venezolana de Gerencia, 12(37).

Corbertta, P. (2007). Metodología y Técnicas de Investigación Social, Mc Graw Hill, México, Pág. 145.

Díaz, M. & Horrillo, M. (2013). Innovación, capital intelectual y capital social territorial: enfoques clave para el éxito de la empresa turística en el nuevo entorno socio económico. Cayapa. Revista Venezolana de Economía Social, 13(25), 9-33.

Drucker, P. F. (1985). Innovative and Entrepreneurship, Practice and Principles. New York: Harper & Row. Retrieved April, 7, 2013.

Echevarría, J. (2008). El manual de Oslo y la innovación social. Arbor, 184(732), 609-618.

Escauriaza, M. J., Subirana, J. T., & Torres, X. T. (2001). Innovación en servicios. Cotec.

Etzkowitz, H. (2008): Innovation in action: the Triple Helix of university-industry-government relations”. Social Science Information. Vol, 42, n. º 3, pp. 293-337.

Godin, B. (2008): Innovation: the History of a Category. Paper no. 1. Project on the Intellectual History of Innovation. Montreal. INRS.

Gallouj, F., Sundbo, J. (1998). Innovation in services in seven European countries. Roskilde University. Roskilde.

González De La Fe, T. (2009). El modelo de Triple Hélice de relaciones universidad, industria y gobierno: un análisis crítico. Arbor, 185(738), 739-755.

Hair, J., Anderson, R., Taham, R., Black W. (2007). Análisis Multivariable (5a. Ed.). Madrid: Prentice Hall Iberia.

Hjalager, A. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31(1), pp1-12.

Malhorta, N. (2005). Investigación de mercados con enfoque práctico. México: Prentice-Hall.

Monfort, V., Camison, C. (2009). Innovación en la empresa turística. (Documento en línea). Ponencia presentada en la Primera Conferencia Internacional sobre la Medición y el Análisis Económico del Turismo Regional. Donostia.

Mowforth, M., & Munt, I. (2015). Tourism and sustainability: Development, globalisation and new tourism in the third world. Routledge.

Nordin, S. (2003). Tourism clustering and innovation. European Tourism Research Institute.

OCDE/ European Communites. (2006). Manual de Oslo. Guía para la recolección e interpretación de datos sobre innovación. 3ª. Edición. España.

Rastrollo, M. (2001). Resources and capabilities of tourism firms in the knowledge economy: Towards a framework in Sheldon, P., Wober, K, Fesenmaier, D. Information and Communication Technologies in Tourism. Springer Verlag, Canadá.

Rositas, J. (2006). Factores críticos de éxito en la gestión de la calidad y su grado de presencia e impacto en la industria manufacturera mexicana, Monterrey, México: UANL.

Sánchez, A. (2011). ¿Los principales destinos son también las principales potencias en la Investigación en turismo? Estudios turísticos, (188), 91-111.

Published

2018-06-28

How to Cite

Saucedo-Monarque, J., Villarreal-Villarreal, L. A., & Hernández-Ponce, O. E. (2018). El impacto del factor de la innovación en el desarrollo de las pequeñas empresas turísticas en el Municipio de Caborca, Sonora . Vinculategica Efan, 3(3), 18–23. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-933