Synergy Piaget, Vygotsky and artificial intelligence in university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga10.4-948

Keywords:

Constructivism, Socioculturalism, Artificial intelligence , Higher education

Abstract

The introduction of artificial intelligence (AI) in the educational field poses significant challenges and opportunities, requiring careful evaluation from theoretical pedagogical and ethical perspectives. The study aimed to examine how Piaget's constructivist and Vygotsky's socio-cultural theories can serve as pedagogical foundations for the integration of AI in university education. Using a documentary research methodology from the period 2017 to 2024, the contributions of these theories and their relationship with AI were analyzed, consulting databases such as Scielo, Redalyc and Dialnet. Topics such as the principles and applications of Piaget's constructivism, Vygotsky's socio-culturalism and the influence of AI on the educational process were explored. The importance of understanding the theoretical foundations of learning for the effective integration of AI in higher education is concluded. The potential of AI to personalize teaching and learning in universities is recognized, as well as to equip future professionals with the digital skills necessary for today's labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leticia Martínez-López, Autonomous University of Nuevo León

PhD in Psychology and Research Master in work and organizational psychology Professor at UANL/ FACPYA

References

Astudillo Rojas, M. E. (2018). Metodología para aplicar las teorías del aprendizaje en el proceso de enseñanza para el subnivel de Educación Básica Superior en la Unidad Educativa Particular Cordillera de la ciudad de Loja (Master's thesis).

Ayuso-del Puerto, D., y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como Recurso Educativo durante la Formación Inicial del Profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), pp. 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Bates, A. W. (2019). Teaching in a digital age. BCcampus, BC Open Textbook Project. https://opentextbc.ca/teachin ginadigitalage/

Blancafort, C., González, J., Sisti, O., & Rivera-Vargas, P. (2019). El aprendizaje significativo en la era de las tecnologías digitales. Pedagogías emergentes en la sociedad digital, 1, 49-60

Borgobello, A., & Monjelat, N. (2019). Vygotsky en la sociedad digital. DOI: https://doi.org/10.18294/pm.2019.2200

Cárdenas, E. P. Z., Guaraca, D. P. S., Yánez, E. H. A., & Albán, A. L. M. (2023). El rol de la inteligencia artificial en la enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(3), 3028-3036.

Carino, N. L.(2018) J. Piaget y L. Vygotsky: Análisis de teorías y sus implicancias en el campo pedagógico. (Doctoral dissertation). Universidad Nacional de Luján

Cela, J. M., Esteve, V., Esteve-Mon, F., González, J., y Gisbert, M. (2017). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 403-422. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10371 C DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10371

Cusy, Y. I. A., Silva, M. O. C., Cruz, J. A. G., Alcoser, S. D. I., Alvarez, V. M., & Valderrama, E. N. M. Y. (2023). Teorías del aprendizaje de Vygotsky y Piaget: Alcances en la educación latina

De Piaget, T. (2007). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky. Recuperado de http://www.paidospsiquiatria.cat/filrd/teorias_desarrollo cognitivo_0.PDF

De Souza, M., Posada-Bernal, S., Figueroa-Ángel, M. y Román-Cárdenas, A. (2022) Las teorías del aprendizaje en la educación física para la primera infancia: una perspectiva colombiana. Revista da Sociedad de de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, 6(3),213-228. http://motricidades.org/jornal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2022-v6-n3 DOI: https://doi.org/10.29181/2594-6463-2022-v6-n3-p213-228

Esteve-Mon, F., Llopis, M. A., y Adell, J. (2022). Nueva visión de la competencia digital docente en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(96), 1-11. F

Gallent-Torres, Cinta; Zapata-González, Alfredo; Ortego-Hernando, José Luis El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 29, núm. 2, 2023, Julio-Diciembre Universidad de Granada Valencia, España. DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

Geels, F.W. (2020). Micro-foundations of the multi-level perspective on socio-technical transitions: Developing a multi-dimensional model of agency through crossovers between social constructivism, evolutionary economics and neo institutional teory. Technological Forecasting and Social Change, 152,119894. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162518316111 DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119894

Gómez-Galán, J., Martínez-López, J. Á., Lázaro-Pérez, C., y García-Cabrero, J. C. (2021). Open innovation during web surfing: Topics of interest and rejection by Latin American college students. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 1-17. https://doi.org/10.3390/joitmc7010017 DOI: https://doi.org/10.3390/joitmc7010017

González Sánchez, J. L., Villota Garcia, F. R., Moscoso Parra, A. E., Garces Calva, S. W., & Bazurto Arévalo, B. M. (2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior . Dominio De Las Ciencias, 9(3), 1097–1108. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3488

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., Baptista, P., (2014) Metodología de la Investigación. McGrow Hill Education. URL.

Hernández, Y. L. R., Méndez, A. G., & Fernández, I. J. R. A. (2021). El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 35(3), 1-18.

Lengua Cantero, C. ., Bernal Oviedo, G., Flórez Balboza, W., & Velandia Feria, M. . (2020). Emerging technologies in the teaching-learning process: Towards the critical thinking development. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.435611 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.435611

Martinez-Alvarez, N., & Martinez-López, L. (2023). Inclusión educativa universitaria: Caso estudiantes con trastorno espectro autista (TEA). Vinculatégica EFAN, 9(4), 56–70. DOI: https://doi.org/10.29105/vtga9.4-400

Mercader, C., y Gairin, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-274. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635

OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. OECD Publishing.

Pande, M:, y Bharathi, S.V. (2020) Theoretical foundations of design thinking. A constructivism learning approach to design thinkin. Thinking Skills and Creativity. 36, 100637. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871187119303104 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100637

Pita Briones, K. M., & Sánchez Villegas, H. J. (2020). Herramientas tecnológicas educativas en el proceso de enseñanza aprendizaje (Bachelor's thesis, UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL: Facultad de Filosofía, Letras Y Ciencias De La Educación).

Regader, Bertand (2024) La teoría sociocultural de lev Vygotsky: Profundizamos en la influencia del entorno sociocultural en el desarrollo cognoscitivo de los niños. Psicología y Mente.

Rodríguez, A. (2021) Estrategia didáctica para el Proceso Enseñanza-Aprendizaje contextualizado de matemáticas discretas en Tecnologías de la Información. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(19), 69-83. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?=8590367

Rodríguez, A., Tarrago,J.C., Gálvez. y Pisco, R. L: (2020) Modelo de formación constructivista en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje Virtual. Serie Científica de la Universidad e las Ciencias Informáticas, 13(11), 175-184. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?codigo=8590367

Rodríguez, A., Tarrago, J.C., Zúñiga, K.M.y Loor,L.V. (2021) Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590618

Rodríguez Argueta, C. M. (2020). Tendencias de la oferta en educación superior en El Salvador–relevancia de las carreras en ciencia, tecnología, ingenierías y matemáticas (por sus siglas en inglés STEM) ante la nueva economía digital. DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v0i69.9559

Sánchez, R. S. (2019). El pensamiento de Vygotsky y su influencia en la educación. Latin-American Journal of Physics Education, 13(4), 1.

Tóala, M., Romero, M., Murillo, L., Aguilar, E. (2023) Constructivismo e inteligencia artificial, un reto en la enseñanza aprendizaje universitaria. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. Vol. 16, No. 3, p., 124-139. ISSN: 2306-2495/ RNPS:2343.

UNESCO (Ed.) (2019). Artificial Intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Unesco Working Papers on Education Policy. https://bit.ly/3z6BQvN

UNESCO. (2020). AI and the Future of Education: Learning to be Human in a Digital World UNESCO Publishing.

UNESCO. (2022).UNESCO recommendation on the ethics ofartificial intelligence.UNESCO

United Nations. (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. U

Urrutia,G., Bonfill,X. (2010). Declaración Prisma: Una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135 (11), 507-511. DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015

Velázquez, R.V., Piguave, C.C., Valdés, I.E. y Zúñiga, K.M. (2020) Metodologías de enseñanza aprendizaje constructivista aplicadas a la educación superior. Revista Científica Sinapsis, 3(18). https://www.itsup.edu.ec/myjornal/index.php/sinapsis/article/view/399 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v3i18.399

Published

2024-07-31

How to Cite

Martínez-Alvarez, N., & Martínez-López, L. (2024). Synergy Piaget, Vygotsky and artificial intelligence in university education. Vinculatégica EFAN, 10(4), 70–84. https://doi.org/10.29105/vtga10.4-948