Implementación de un plan de negocios en la mipyme “Paleteria Elisa”
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1001Keywords:
Estrategias, Filosofía organizacional, FODA, MIPYME, Plan de negocioAbstract
The implementation of the methodology of a business plan in the msmes "Paletería Elisa" which belongs to the commercial and food sector aims to know all the elements necessary to implement various strategies for growth in its market to identify the difficulties faced by msmes at present, begins with a documentary research on the "elements of the business plan". The description of the business has been carried out by identifying internal and external factors in the business through knowledge of strengths, opportunities, opportunities and threats, organizational philosophy (mission, vision and values), description Customer, service, product and competitor. Operations, marketing, sales and finance strategies were developed and as a result we obtained the feasibility of implementing the methodology of a business plan in a msmes.
Downloads
References
Chiatchoua, C., y Castañeda-González, Y. (2015). Influencia de las MIPyMES en la generación de empleos en la región XI Texcoco, Estado de México (2000-2010). Quivera, 17(2), 55-71.
González Sanz, M. A., y González Lobo, M. A. Identidad corporativa: claves de la comunicación empresarial. ESIC Editorial, 2005.
Lane, K., y Kotler, P. (2006). Dirección de marketing. Duodécima Edición. Editorial Pearson.
Longenecker, J., Petty, W., Palich, L., & Hoy, F. (2012). Administración de Empresas Pequeñas: Lanzamiento y Crecimiento de iniciativas de emprendimiento.
Matilla, K., y Xifra, J. (2009). Comunicación corporativa y relaciones públicas: un proyecto de aproximación universidad/profesión en Cataluña, en el contexto de integración al espacio europeo de enseñanza superior. Razón y palabra, 70(4).
Münch, L. (2005). Planeación estratégica. Rumbo hacia el éxito. México: Trillas. Nava, J. A. G., & Hernández, L. M. P. (2014). Estrategias financieras empresariales. Grupo Editorial Patria.
Negrón, D. F. M. (2009). Administración de operaciones. Enfoque de administración de procesos de negocios. Cengage Learning Editores.
Ongallo, C. (2007). El libro de la venta directa. España, Ediciones Díaz de santos.
Rendón, Ó. H. P. (2014). Modelo del Plan de Negocios: Para Micro y Pequeña Empresa. Grupo Editorial Patria.
Siegel, E. (1994). El plan empresarial: la guía de Ernst & Young. Ediciones Díaz de Santos.
Stern, L. W., El-Ansary, A. I., Coughlan, A. T., & Roche, I. C. (1998). Canales de comercialización.
Talancón, H. P. (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Contribuciones a la Economía, 2.
Vargas Urzola, A. (2002). Modelo para la elaboración de un plan de negocios para las empresas pequeñas y medianas. Estudios Gerenciales, 18(82), 93-108.
Varo, J. (1994). Gestión Estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de Gestión Hospitalaria. Ediciones Díaz de Santos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.