Implementación de un plan de negocios en la mipyme “Paleteria Elisa”

Authors

  • Sonia Regina González-Hernández Northeastern Autonomous University image/svg+xml
  • Alma Idalia Cepeda-Rendon Northeastern Autonomous University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1001

Keywords:

Estrategias, Filosofía organizacional, FODA, MIPYME, Plan de negocio

Abstract

The implementation of the methodology of a business plan in the msmes "Paletería Elisa" which belongs to the commercial and food sector aims to know all the elements necessary to implement various strategies for growth in its market to identify the difficulties faced by msmes at present, begins with a documentary research on the "elements of the business plan". The description of the business has been carried out by identifying internal and external factors in the business through knowledge of strengths, opportunities, opportunities and threats, organizational philosophy (mission, vision and values), description Customer, service, product and competitor. Operations, marketing, sales and finance strategies were developed and as a result we obtained the feasibility of implementing the methodology of a business plan in a msmes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chiatchoua, C., y Castañeda-González, Y. (2015). Influencia de las MIPyMES en la generación de empleos en la región XI Texcoco, Estado de México (2000-2010). Quivera, 17(2), 55-71.

González Sanz, M. A., y González Lobo, M. A. Identidad corporativa: claves de la comunicación empresarial. ESIC Editorial, 2005.

Lane, K., y Kotler, P. (2006). Dirección de marketing. Duodécima Edición. Editorial Pearson.

Longenecker, J., Petty, W., Palich, L., & Hoy, F. (2012). Administración de Empresas Pequeñas: Lanzamiento y Crecimiento de iniciativas de emprendimiento.

Matilla, K., y Xifra, J. (2009). Comunicación corporativa y relaciones públicas: un proyecto de aproximación universidad/profesión en Cataluña, en el contexto de integración al espacio europeo de enseñanza superior. Razón y palabra, 70(4).

Münch, L. (2005). Planeación estratégica. Rumbo hacia el éxito. México: Trillas. Nava, J. A. G., & Hernández, L. M. P. (2014). Estrategias financieras empresariales. Grupo Editorial Patria.

Negrón, D. F. M. (2009). Administración de operaciones. Enfoque de administración de procesos de negocios. Cengage Learning Editores.

Ongallo, C. (2007). El libro de la venta directa. España, Ediciones Díaz de santos.

Rendón, Ó. H. P. (2014). Modelo del Plan de Negocios: Para Micro y Pequeña Empresa. Grupo Editorial Patria.

Siegel, E. (1994). El plan empresarial: la guía de Ernst & Young. Ediciones Díaz de Santos.

Stern, L. W., El-Ansary, A. I., Coughlan, A. T., & Roche, I. C. (1998). Canales de comercialización.

Talancón, H. P. (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Contribuciones a la Economía, 2.

Vargas Urzola, A. (2002). Modelo para la elaboración de un plan de negocios para las empresas pequeñas y medianas. Estudios Gerenciales, 18(82), 93-108.

Varo, J. (1994). Gestión Estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de Gestión Hospitalaria. Ediciones Díaz de Santos.

Published

2018-06-29

How to Cite

González-Hernández, S. R., & Cepeda-Rendon, A. I. (2018). Implementación de un plan de negocios en la mipyme “Paleteria Elisa” . Vinculategica Efan, 3(3), 226–231. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1001