Artificial Intelligence in FACPYA Public Accounting students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.2-1042

Keywords:

Artificial intelligence, students, academic performance

Abstract

The objective of this descriptive research is to study to what extent artificial intelligence has benefited or affected the students of the Faculty of Public Accounting and Administration, specifically in the Public Accounting career, and to determine if it is convenient to continue implementing this tool or whether we should discard it. This descriptive study focuses on a quantitative analysis, using FACPYA Public Accounting students as a sample. Through surveys, we have obtained results that indicate that the use of artificial intelligence does not have a significant impact on students' academic performance. Therefore, we conclude that although artificial intelligence can facilitate the study and completion of tasks, it is not necessarily essential, since there are other alternatives available for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, D., & Abraham, D. (2020). Transformación digital en la universidad actual. Conrado, 16(77), 483–489. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600483

Alberto, C., Migdonio Epiquién Chancahuana, & Antonio, M. (2021). Entornos virtuales como herramienta de apoyo al sistema de aprendizaje contable: un desarrollo necesario. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 64–75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8081756.pdf

Barquero, D. (2024). Vista de Comunicación Digital Interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revistalatinacs.org. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/557/679

Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25–34. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713/410

Carlos, J. (2023). Competencias digitales en la educación superior. Horizontes, 7(29), 1548–1563. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.612 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.612

Claudia Rozo Sandoval, & Rocío Rueda Ortíz. (2023). Educación superior en el contexto de la digitalización: retos, tensiones y posibilidades pedagógicas. Nomadas, 56. https://doi.org/10.30578/nomadas.n56a9 DOI: https://doi.org/10.30578/nomadas.n56a9

Corvalán, J. G. (2018). Inteligencia artificial: retos, desafíos y oportunidades – Prometea: la primera inteligencia artificial de Latinoamérica al servicio de la Justicia. Revista de Investigações Constitucionais, 5(1), 295. https://doi.org/10.5380/rinc.v5i1.55334 DOI: https://doi.org/10.5380/rinc.v5i1.55334

Fanny, M. F., & Esther, F. L. L. (2018, 31 julio). La inteligencia artificial en el ámbito contable. https://www.eumed.net/rev/ce/2018/3/inteligencia-artificial-contable.html#google_vignette

González-Santiago, E., Luis Alan Acuña-Gamboa, & Erivan Velasco-Nuñez. (2022). Habilidades Digitales en la Educación Superior: Una Necesidad en la Formación de Ingenieros Civiles. Revista Docentes 2.0, 15(1), 27–40. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.286 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.286

Margarita, E. (2024). La incorporación de la cultura digital en las prácticas de lectura de los estudiantes de bachillerato de la UNAM. Investigación Bibliotecológica, 26(56), 43–69. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2012000100004 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2012.56.33013

Moreno, D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación En Tecnologías de La Información: RITI, 7(14), 260–270. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7242777.pdf DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. PropóSitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Orlando, M., Katiuska, Y., Carballo, V., Orlando, M., Katiuska, Y., & Carballo, V. (2023). Inteligencia artificial y educación: nuevas relaciones en un mundo interconectado. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 11(2), -. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000200014

Parra-Sánchez, J. S. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Docentes 2.0, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296

Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia Artificial 101 Cosas Que Debes Saber Hoy Sobre Nuestro Futuro. https://planetadelibrosec0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/40/39308_Inteligencia_artificial.pdf

Vista de El reto de la Educación Superior, vinculada a las TIC´s, para la sociedad del conocimiento. (2024). Uanl.mx. https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/377/371

Vista de Industria 4.0 en la educación superior. (s. f.). https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/585/457

Yolvi Ocaña-Fernández, Luis Alex Valenzuela-Fernández, & Luzmila Lourdes Garro-Aburto. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos Y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Published

2025-03-31

How to Cite

Vázquez-Martínez, E. J., Covarrubias-Contreras, S. E., & Rodríguez-Rincón, A. T. (2025). Artificial Intelligence in FACPYA Public Accounting students. Vinculategica Efan, 11(2), 186–200. https://doi.org/10.29105/vtga11.2-1042