Artificial Intelligence in FACPYA Public Accounting students
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga11.2-1042Keywords:
Artificial intelligence, students, academic performanceAbstract
The objective of this descriptive research is to study to what extent artificial intelligence has benefited or affected the students of the Faculty of Public Accounting and Administration, specifically in the Public Accounting career, and to determine if it is convenient to continue implementing this tool or whether we should discard it. This descriptive study focuses on a quantitative analysis, using FACPYA Public Accounting students as a sample. Through surveys, we have obtained results that indicate that the use of artificial intelligence does not have a significant impact on students' academic performance. Therefore, we conclude that although artificial intelligence can facilitate the study and completion of tasks, it is not necessarily essential, since there are other alternatives available for learning.
Downloads
References
Abraham, D., & Abraham, D. (2020). Transformación digital en la universidad actual. Conrado, 16(77), 483–489. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600483
Alberto, C., Migdonio Epiquién Chancahuana, & Antonio, M. (2021). Entornos virtuales como herramienta de apoyo al sistema de aprendizaje contable: un desarrollo necesario. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 64–75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8081756.pdf
Barquero, D. (2024). Vista de Comunicación Digital Interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revistalatinacs.org. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/557/679
Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25–34. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713/410
Carlos, J. (2023). Competencias digitales en la educación superior. Horizontes, 7(29), 1548–1563. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.612 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.612
Claudia Rozo Sandoval, & Rocío Rueda Ortíz. (2023). Educación superior en el contexto de la digitalización: retos, tensiones y posibilidades pedagógicas. Nomadas, 56. https://doi.org/10.30578/nomadas.n56a9 DOI: https://doi.org/10.30578/nomadas.n56a9
Corvalán, J. G. (2018). Inteligencia artificial: retos, desafíos y oportunidades – Prometea: la primera inteligencia artificial de Latinoamérica al servicio de la Justicia. Revista de Investigações Constitucionais, 5(1), 295. https://doi.org/10.5380/rinc.v5i1.55334 DOI: https://doi.org/10.5380/rinc.v5i1.55334
Fanny, M. F., & Esther, F. L. L. (2018, 31 julio). La inteligencia artificial en el ámbito contable. https://www.eumed.net/rev/ce/2018/3/inteligencia-artificial-contable.html#google_vignette
González-Santiago, E., Luis Alan Acuña-Gamboa, & Erivan Velasco-Nuñez. (2022). Habilidades Digitales en la Educación Superior: Una Necesidad en la Formación de Ingenieros Civiles. Revista Docentes 2.0, 15(1), 27–40. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.286 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.286
Margarita, E. (2024). La incorporación de la cultura digital en las prácticas de lectura de los estudiantes de bachillerato de la UNAM. Investigación Bibliotecológica, 26(56), 43–69. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2012000100004 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2012.56.33013
Moreno, D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación En Tecnologías de La Información: RITI, 7(14), 260–270. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7242777.pdf DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. PropóSitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Orlando, M., Katiuska, Y., Carballo, V., Orlando, M., Katiuska, Y., & Carballo, V. (2023). Inteligencia artificial y educación: nuevas relaciones en un mundo interconectado. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 11(2), -. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000200014
Parra-Sánchez, J. S. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Docentes 2.0, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296
Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia Artificial 101 Cosas Que Debes Saber Hoy Sobre Nuestro Futuro. https://planetadelibrosec0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/40/39308_Inteligencia_artificial.pdf
Vista de El reto de la Educación Superior, vinculada a las TIC´s, para la sociedad del conocimiento. (2024). Uanl.mx. https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/377/371
Vista de Industria 4.0 en la educación superior. (s. f.). https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/585/457
Yolvi Ocaña-Fernández, Luis Alex Valenzuela-Fernández, & Luzmila Lourdes Garro-Aburto. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos Y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Evelyn Johanna Vázquez Martínez, Sharon Elizabeth Covarrubias Contreras, Alejandra Teresa Rodríguez Rincón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
