Digital Marketing Strategies for the promotion of products in international markets.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.3-1061

Keywords:

Digital marketing, marketing strategies, international marketing, export of products , internationalization of companies.

Abstract

This article aims to learn the most used digital marketing strategies in international markets and how they help vendors distribute the products or services of MSMEs in the global market through a documentary study. Strategies such as “SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Market), Inbound marketing, content marketing, Email marketing, Social media marketing, Social media ads, Influencer marketing, Mobile marketing, Display ads, and Growth marketing” were analyzed. , defining with studies and articles on the impact of the use of these strategies, it was concluded that by correctly developing digital marketing, greater returns are obtained, customer loyalty, and the obtaining of actors that help the development of operations, such as suppliers, partners, and intermediaries commercial

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Mexicana de Ventas Online. (2024). Estudio sobre Venta Online en México –2024. https://www.amvo.org.mx/estudios/estudio-sobre-venta-online-en-mexico-2024/

Babu, V. P., & Ramamoortthy, R. (2020). A study on social media and digital marketing. Malaya Journal of Matematik, S (2), 3193-3195.

Basimakopoulou, M., Theologou, K., & Tzavaras, P. (2022). A Literature Review on Digital Marketing: The Evolution of a Revolution. Journal of Social Media Marketing, 1(1), 30-40. DOI: https://doi.org/10.33422/jsmm.v1i1.901

Buitrago Suarez, J. A. y Díaz Ramírez, S. (2018). La Internacionalización de las microempresas apartir del marketing digital: Una revisión de casos. Universidad El Bosque.

Bustos, E. A., Valencia Bonilla, G., y Viedman Ortiz, B. (2017). Marketing Digital. Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/891/FUCLG0016633.pdf?sequence=1

capabilities and efficiencies for enhanced performance in business-to-business export ventures. Industrial Marketing Management, 78, 146-157. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.03.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.03.002

Cepeda Molano, S. y Gómez Díaz, A. P. (28 de mayo de 2021). El marketing digital como herramienta para el desarrollo en las diferentes etapas del ciclo de vida de los emprendimientos de repostería y pastelería en Bogotá. Colegio de Estudios Superiores de Administración. https://repository.cesa.edu.co/handle/10726/4105

Coronel Orellana, D. S., Arias Pintado, K. D. y Díaz Cueva, J. G. (2022). El marketing internacional como proceso de internacionalización de MiPymes de la provincia de El Oro. Polo del Conocimiento, 7(1), 1590-1603. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331467

digital: herramientas y tendencias actuales. Dominio de las Ciencias, 7(6), 907-921.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383788

Dubbelink, S. I., Herrando, C., & Constantinides, E. (2021). Social Media Marketing as a Branding Strategy in Extraordinary Times: Lessons from the COVID-19 Pandemic. Sustainability 2021, 13, 10310. https://doi.org/10.3390/su131810310 DOI: https://doi.org/10.3390/su131810310

Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., ... & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International journal of information management, 59, 102168.

Figueroa Soledispa, M. L., Toala Bozada, S. P. y Quiñonez Cercado, M. P. (2020). El Marketing Mix y su incidencia en el posicionamiento comercial de las Pymes. Polo del Conocimiento, 5(12), 309-324. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8042548

Freire Cabello, K. K., Rivera Rendón, D. E. y Ordoñez Iturralde, D. D. (2020). Estrategias de

González Ferriz, F. (2021). Análisis de los factores determinantes del resultado exportador en

Gregory, G. D., Ngo, L. V. y Karavdic, M. (2019). Developing e-commerce marketing

https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168

https://hdl.handle.net/20.500.12495/2558

Kotler, P. y Keller, K. L. (2012). Dirección de marketing. Pearson Educación. https://www.montartuempresa.com/wp-content/uploads/2016/01/direccion-de-marketing-14edi-kotler1.pdf

Labrović, J. A., Kovačević, I., Damnjanović, V., & Kostić, S. C. (2021, September). Employer branding framework using social media for attracting talents. In E-business technologies conference proceedings 1(1), 70-73).

Lacka, E., Chan, H. K. y Wang, X. (2020). Technological advancements and B2B international

las empresas españolas del sector calzado. Revista de Estudios Andaluces, (42), 138-157. https://dx.doi.org/10.12795/rea.2021.i42.07 DOI: https://doi.org/10.12795/rea.2021.i42.07

López Boudet, R., González Breto, C. y Campos Hernández, O. (2019). Metodología para el

Lozano Torres, B. V., Toro Espinoza, M. F. y Calderón Argoti, D. J. (2021). El marketing

Madan, P. (2021). Digital marketing: a review. V Paradigm shifts in management practices in the era of industry, 4, 64-71.

Marketing Digital como medio de comunicación e impulso de las ventas. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (73), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7745721

Medina Chicaiza, P. y Martínez Ortega, A. G. (2020). Tecnologías en la inteligencia artificial para elMarketing: una revisión de la literatura. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias EInvestigación, 4(30), 36–47. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss30.2020pp36-47 DOI: https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss30.2020pp36-47

Nabieva, N. (2021). THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY IN MARKETING. DOI: https://doi.org/10.33619/2414-2948/67/42 DOI: https://doi.org/10.33619/2414-2948/67/42

Núñez, V. (09 de abril de 2018). ¿Qué es el marketing de contenidos? Vilma Núñez. https://vilmanunez.com/que-es-el-marketing-de-contenidos/

Patrutiu Baltes, L. (2016). Inbound Marketing - the most important digital marketing strategy. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series V: Economic Sciences, 9(2), 62-68. https://webbut.unitbv.ro/index.php/Series_V/article/view/3946/3116

Pitre Redondo, R. C., Builes Zapata, S. E., y Hernández Palma, H. G. (2021). Impacto del marketing digital a las empresas colombianas emergentes. Revista Universidad y Empresa, 23(40), 1-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9114 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9114

plan de marketing internacional en la exportación de la empresa CubaRon, S.A. Retos de la Dirección, 14(1), 68-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552020000100068

Polanco Diges, L. y Debasa, F. (2020). The use of digital marketing strategies in the sharing economy: a literature review. Journal of Spatial and Organizational Dynamic, 8(3), 217-229. https://www.jsod-cieo.net/journal/index.php/jsod/article/view/244/190

Ribau, C. P., Moreira, A. C. y Raposo, M. (2018). Internacionalización de PYMES en el Continente Americano: Revisión de la Literatura. Innovar, 28(67), 59-73. https://www.redalyc.org/journal/818/81854579005/html/ DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v28n67.68613

Rodríguez Medina, B. E., Zapata Rebolloso, A., Gonzalo Galván, D. y Alcalá Salinas, C. A. (2021). Importancia de implementar una estrategia de marketing digital en las pymes que venden online. Revista interdisciplinaria De Ingeniería Sustentable y Desarrollo Social, 7(1), 200-209. https://itsta.edu.mx/wp-content/uploads/2022/02/17-2021.pdf

Somalo, N. (2017). Marketing digital que funciona. Planifica tu estrategia e invierte con cabeza. Ediciones de la U.

Sosa Zúñiga, D. G., Mendoza López, L. E., Coutiño López, G. y Chávez Toledo, A. D. (2024). Marketing de Influencers: panorama de las estrategias de las micro y pequeñas empresas en Tuxtla Gutiérrez, Chiapas. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Informática, 13(36), 23-38. https://doi.org/10.36677/recai.v13i36.21574 DOI: https://doi.org/10.36677/recai.v13i36.21574

Spencer Ruff, E. (2018). Síntesis de teorías sobre la internacionalización de empresas: estudio en base a empresas de países desarrollados y emergentes. Universidad de Chile, 01-42.

Tairova, M.M.; Aminova, N.B.; Kadirova, N.R. (2021). Use of Digital Technologies in Marketing. Proceedings of International Conference on Research Innovation in Multidisciplinary Sciences, New York, USA. http://www.econferenceglobe.com/

trade: A bibliometric analysis and review of industrial marketing research. Industrial Marketing Management, 88, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.04.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.04.007

Vargas Arrieta, G. (2017). Marketing digital y su poder en la comunicación. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/4523

Vásquez Treviño, D. M., Cabeza Llanos, L. V., & Galindo Mora, J. P. (2022). Impacto del e-commerce mediante plataformas digitales en México. Vinculatégica EFAN, 7(1), 576–583. : https://doi.org/10.29105/vtga7.2-60 DOI: https://doi.org/10.29105/vtga7.2-60

Veintemilla Sánchez, K. P., Maza Córdova, O. H. y González Illescas, M. L. (2021) El B2B como estrategia de diferenciación. Un enfoque en las empresas exportadoras de derivados de cacao. Revista Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 8(1), 25-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8232774 DOI: https://doi.org/10.46677/compendium.v8i1.906

Vernon, Raymond. 1966. «International Investment and International Trade in the Product Cycle. » The Quarterly Journal of Economics 80(2), 190-207. Doi: https://doi.org/10.2307/1880689. DOI: https://doi.org/10.2307/1880689

Viteri Luque, F., Herrera Lozano, L. A. y Bazurto Quiroz A. F. (2017). Las Tendencias del Marketing: Cuales son y definiciones. Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 1(5), 974-988. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6732812 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/1.5.2017.974-988

Wibowo, A., Chen, S. C., Wiangin, U., Ma, Y., & Ruangkanjanases, A. (2020). Customer behavior as an outcome of social media marketing: The role of social media marketing activity and customer experience. Sustainability, 13(1), 189. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010189

Yosep, M. A., Mohamed, M., Yusliza, M. Y., Saputra, J., Muhammad, Z., & Bon, A. T. (2021). Do digital marketing platforms affect business performance? A mini-review approach. In Proceedings of The International Conference on Industrial Engineering and Operations Management (pp. 4372-4386). DOI: https://doi.org/10.46254/AN11.20210772

Published

2025-05-30

How to Cite

Jiménez-Gordillo, P. A., Vasquez-Treviño, V. T., & Blanco-Jimenez, M. (2025). Digital Marketing Strategies for the promotion of products in international markets. Vinculategica Efan, 11(3), 55–68. https://doi.org/10.29105/vtga11.3-1061