COMUNICACIÓN DOCENTE FACULTAD DE CONTADURÍA PÚBLICA
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga3.3-1129Keywords:
Interpersonal Communication, Provision for Learning, Teacher, StudentsAbstract
At present it is important to emphasize the role of communication in the classroom, to promote learning and interaction between teacher and student. The objective of the research is to determine the communicative profile of the teachers of the first semester and the disposition of the students for the learning, under the descriptive approach. The methodology used in this work is non-experimental, descriptive, transectional, the technique used was: the questionnaire to know the communicative profile and the students' disposition towards learning. The results obtained allowed to determine the communicative profile of the teachers of the different academic units of the degree in accounting of the first semester, which is predominantly effective, therefore it was concluded that interpersonal communication and the disposition that students had for learning in the classroom was important in student learning.
Downloads
References
Coll, C. (2000). El constructivismo en la práctica. Barcelona: Graó.
Domínguez, R. (2013). La comunicación interpersonal: elemento fundamental para crear relaciones efectivas en el aula. Razón y Palabra, vol. 18, núm. Instituto Tecnológico y de 83, junio-agosto, Estudios Superiores de 2013 Monterrey Estado de México, México.
Fierro, C. Fortoul B, & Rosas L. (1999). Transformando la práctica docente. México: Piados.
García, G. (1975). La relación Pedagógica com vinculo liberador en la educación como práctica social. Argentina: Axis.
Gauna, Q.J., (2004) “La Comunicación Interpersonal maestro-alumno en el área de matemáticas de la Universidad Iberoamericana, la disposición para el aprendizaje en el alumno y el rendimiento académico de esta área”. Recuperado el 17 de mayo de 2010 de: http://www.bib.uia.mx/tesis/pdf/014375/014375_00.pdf
González, L. López G. (2010). La comunicación educativa en el aula: una alternativa para la enseñanza de las Teorías de la Comunicación: revista académica de la federación latinoamericana de facultades de comunicación social: https://www.google.com.mx/search?q=Gonz%C3%A1lez%2C+L.%2C++La+comunicaci%C3%B3n+educativa+en+el+aula%3A+una +alternativa+para+la+ense%C3%B1anza+de+las+Teor%C3%ADas+de+la+Comunicaci%C3%B3n&ie=utf-8&oe=utf8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=x6HtWNKkK43D8gf9u5PwCg
Jiménez, C. (2007). Comunicación en el aula: Análisis y perspectivas. https://cuadernosdelprofesor.files.wordpress.com/2014/12/u-4-06habilidades-comunicativas-e-investigativas.pdf
Hernández, S. F. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Martín, M. (2000). La epistemología de la comunicación, a los cuarenta años de su nacimiento. En revista TELOS, N°22. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, como publicación pionera en el campo de la Comunicación y las Nuevas Tecnologías dedicada al análisis de las consecuencias de la convergencia sobre la información, la comunicación y la cultura. http://www.quadernsdigitals.net
Morles, V. (2011). Guía para la elaboración y evaluación de proyectos de investigación. Revista de Pedagogía, vol. XXXII, núm. 91, juliodiciembre, 2011, pp. 131-146: Universidad Central de Venezuela Caracas, Venezuela
Ortiz, E. (2006). ¿Cómo investigar la comunicación y el aprendizaje en el aula? Capítulo N°3, del libro “Comunicarse y aprender en el aula”. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XI No. 5, 2006. Director del Centro de Estudios sobre Ciencias de la Educación Superior (CECES), Universidad de Holguín.
Pichón, E. 1981. El proceso grupal. Buenos Aires: Nueva Visión.
Postic, M. (1982). La relación educativa: Factores institucionales, sociológicos y culturales. Madrid: Narcea Ediciones.
Rincón, J. (2009). Comunicación Interpersonal en Docentes y Estudiantes Universitarios de la Facultad de Ingeniería, Universidad del Zulia. http://www.invecom.org/eventos/2009/pdf/rincon_j.pdf
RosenthaL, R. J, L. (1968). Pygmalion in the Class-room. Nueva York. Extracto traducido.
Sanz, G. (2005). Comunicación efectiva en el aula. Técnicas de expresión oral para docentes. Editorial Graó, Barcelona. pp. 1-169.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.