La cuarta revolución industrial y la era digital en el programa Ingeniero Industrial: Estudio comparativo de programas en México

Authors

  • Carolina Solís-Peña Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Juan Manuel Hernández-Ramos Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Valentín Lara-Jiménez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1138

Keywords:

competitive, globalized, digital era, transformations, technologies

Abstract

We are facing an era of transformations where every organization that wants to be competitive must adapt to the technologies offered by the globalized market; before the information took hours to be received, now it is a matter of minutes or even seconds in which it can travel around the world, which is why universities, in their work to offer education at the forefront, have opted to update programs of studies where they offer contents that encourage the development of competencies that contribute to organizations to be more competitive in this digital age. In this study, the Industrial Engineering program study plans of several universities in Mexico are compared, the results show that the universities are developing contents to adapt to the current world requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

A. M., & J. R. (2003). Estilos de aprendizaje y educación superior. Análisis discriminante en función del tipo de estudios. Enseñanza, 77-97.

ABET. (2019). ABET. Recuperado el 2019, de https://www.abet.org

Cos ̧ kun, S., Y. K., & E. G. (2019). Adapting Engineering Education to Industry 4.0 Vision. Technologies, 1-13.

El Economista. (2018, 7 de diciembre). El Economista. Recuperado de www.eleconomista.com.mx/arteseideas/El-top-20-de-universidades-en-Mexico-201812070086.html

Facultad de Ciencias Químicas. (2018). Facultad de Ciencias Químicas. Recuperado de http://www.fcq.uanl.mx/oferta-educativa/licenciatura/ingeniero-industrial-administrador-2/

Grob, Vossen, R., Richert, A., Jeshcke, S., & Shuster, K. (2016). Preparing for industry 4.0 - Collaorative virtual learning environments in engineering education. Enginering Education 4.0, 477 - 487. Instituto Politécnico Nacional. (2018). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_36

Instituto Politécnico Nacional. Recuperado de http://www.upiig.ipn.mx/Paginas/Ingenier%C3%ADa-Industrial.aspx

Instituto Tecnológico Autónomo de México. (2017). Instituto Tecnológico Autónomo de México. Recuperado el 2019, de https://www.itam.mx/documentos-itam/plan_ing_industrial.pdf

Instituto Tecnológico de Monterrey. (2017). Instituto Tecnológico de Monterrey. Recuperado el 2019, de http://admision.itesm.mx/es/ingenieria-innovacion/iis

Perasso, V. (2016, 12 de octubre). https://www.bbc.com/mundo/noticias-37631834

Ritter, D. (2016, 7 de octubre). BBC The Mundo. Guardian. Recuperado Recuperado de de https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/oct/07/its-up-to-organised-peopleto-ensure-the-new-economy-serves-the-greater-good

Salinas, J. (1998). El rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital. Agenda Académica Volumen 5, Número 1, 131-141.

Schwab, K. (2016). La Cuarta Revolución Industrial. Debate. Universidad Autónoma Metropolitana. (2019).

Universidad Autónoma Metropolitana. Recuperado de http://www.uam.mx/licenciaturas/index.html Universidad de Guadalajara. (2018). Universidad de Guadalajara. Recuperado el 2019, de http://www.cucei.udg.mx/sites/default/files/ind_2018.pdf

Universidad Iberoamericana. (2016). Universidad Iberoamericana. Recuperado el 2019, de http://ibero.mx//files/PLAN_IDEAL_2501_INGENIERIA_INDUSTRIAL.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México. (2018). Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://oferta.unam.mx/planestudios/ingindustrialplanestudiosfacing13.pdf

World Economic Forum. (2018). The Future of Jobs Report. Suiza

Published

2019-06-28

How to Cite

Solís-Peña, C., Hernández-Ramos, J. M., & Lara-Jiménez, V. (2019). La cuarta revolución industrial y la era digital en el programa Ingeniero Industrial: Estudio comparativo de programas en México. Vinculatégica EFAN, 5(1), 663–671. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-1138