Corporate Sustainability Through Internal Control. A Descriptive Study Toward New Corporate Governance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga11.4-1178

Keywords:

Corporate sustainability, internal control, medium-sized enterprises, corporate governance

Abstract

This paper presents a descriptive study of the integration of sustainability practices into the business strategy of medium-sized companies, using as a theoretical framework the concepts of internal control and corporate governance explored in previous research on medium-sized family businesses in Yucatán. The research highlights the importance of these types of companies and the challenges they face in adopting formal practices. The study proposes to investigate, through a qualitative approach (potentially case studies), how medium-sized companies can effectively integrate sustainability into their strategy. The crucial role of internal control in ensuring the implementation and monitoring of sustainable practices was analyzed, as well as consolidated corporate governance, through an active board of directors, to promote and oversee these initiatives. The conclusions present preliminary findings on the challenges, opportunities, and implications for medium-sized companies seeking orderly and sustained development through the strategic integration of sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogelio Castillo-Aguilera, Universidad Anáhuac México

Rogelio Castillo holds a PhD in Management Sciences from Anáhuac University, Mexico. He is a research associate at Southern New Hampshire University in Manchester, USA, and at the Eugenio Garza Lagüera Entrepreneurship Institute in Monterrey, Mexico. He is a member of the doctoral faculty of the School of Social Responsibility at Anáhuac University, Mexico, and has supervised 20 doctoral theses

References

Aguilera, C. A., & Puerto, B. D. (2012). Crecimiento empresarial basado en la Responsabilidad Social. Pensamiento & Gestión, 32, 1-26.

Aguiñaga, D. (2019). Consejos de Administración, el factor de equilibrio en las empresas. Revista Deloitte, 3.

Alanis, L., Tello, M. P., & Sánchez, L. V. (2013). La Responsabilidad Social Empresarial. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 8(2), 1338-1343.

Alfonso, T. T.-L. (2021). Factores que influyen en la sostenibilidad de las PyMES del Sector Restaurantero del Municipio de Monterrey. Innovaciones de Negocios, Universidad Autónoma de Nuevo León, 5.

Alvarado, H. A., Bigné, A. E., & Currás, P. R. (Enero-Marzo de 2011). Perspectivas Teóricas usadas para el estudio de la Responsabilidad Social Empresarial: Una clasificación con base en su racionalidad. Estudios Gerenciales, 27(118), 115-137. DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70149-8

Argandoña, A., & Isea, R. (2011). ISO 26000, Una guía para la responsabilidad social de las organizaciones. Recuperado el 01 de 08 de 2014, de Ed. Caixa,: http://www.iese.edu/en/files/catedralacaixa_vol11_final_tcm4-72287.pdf

Argenti, P. A. (2014). Comunicación Estratégica y su contribución a la reputación. España: LID Editorial

Briceño, S., Mejias, I., & Moreno, F. (S.f). La Comunicación Corporativa y la Responsabilidad Social Empresarial (RSE). Daena: International Journal of Good Conscience, 37-46.

Cajiga, C. J. (s.f.). El Concepto de Responsabilidad Social Empresarial. (C. M. (Cemefi), Ed.)

Carmona Zapata, L. G. (2022). El control interno y su contribución a la perdurabilidad de las mipymes. Revista Activos, 38-60. DOI: https://doi.org/10.15332/25005278.8621

Carroll, A. B. (21 de Julio de 1991). The pyramid of corporate social responsability:

Centro Mexicano para la Filantropía (Cemefi). (s.f.). www.cemefi.org. Recuperado el 23 de Julio de 2015, de http://www.cemefi.org/cemefi/informacion-institucional.html

Chaihuaque, B. (2019). Una mirada a las dimensiones de Sostenibilidad Empresarial. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión PUCP, 9-12. Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 39-48.

Castaño, G. E. (Julio-Diciembre de 2011). Comunicar la responsabilidad social, una opción de éxito empresarial Empresarial.poco explorada. Revista Lasallista de Investigación, 8(2), 173-186.

Charlo, M. M., Moya, C. I., & Muñoz, R. A. (junio de 2012). Factores diferenciadores de las empresas del índice de responsabilidad español. Cuadernos de Gestión, 17-18.

Cruz, M. L. (2016). ¿Por qué no crecen las Micro y Pequeñas empresas en México? Universidad Tecnológica de Tecámac, ECORFAN-San Juan del Río Querétaro,, 330.

De la Cuesta, M. (2004). El porqué de la Responsabilidad Social Corporativa. Boletín Económico de ICE No. 2813.

Dominguez, R., & Fernández, J. (2011). Responsabilidad Social Corporativa. (C. C. Cantabria, Ed.) Recuperado el 11 de 09 de 2014, de CEOE CEPYME: http://www.ciberoamericana.com/pdf/Guia1_RSC.pdf

Entrepreneur. (Junio de 2011). Gana con la responsabilidad social. Entrepreneur México, 19(6), 62-64.

Fernandez, R. (2009). Responsabilidad Social Corporativa. España: Club Univeristario.

Ferrer, R. (2024). Sostenibilidad y desempeño organizacional. RevistadeAnálisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales-RADEE, 7.

George, C. P. (2025). Estudio Descriptivo y Revisión Metodológica de los Elementos del Control Interno en la Empresa Mediana con base en la Consolidación del Consejo de Administración. Tesis Doctoral Universidad Anahuac Mayab, 10.

González, E. E. (Enero de 2007). La teoría de los stakeholders Un puente para el desarrollo práctico de la ética empresarial y de la responsabilidad social corporativa. VERITAS, II(17), 205-224.

Guevara, M. (Mayo de 2004). Los mejores ciudadanos empresarilaes 2004. Latin Trade, 12(5), 26-31.

Herrera, M. J., Larrán, J. M., & Martínez-Martínez, D. (noviembre de 2012). Relación entre responsabilidad social y performance en las pequeñas y medianas empresas: Revisión bibliográfica. Cuadernos de Gestión, 13(2), 44.

Jaén, M. H., & Márquez, P. (Mayo de 2006). Diseño de un portafolio de responsabilidad social. Magazine for Managers, 28-29.

Larrán, J. M., & Andrades, P. F. (Octubre de 2013). La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones. (ELSEVIER, Ed.) Revista de Contabilidad, 18, 2.

Maubert, R. I. (Febrero de 2012). Apuesta por tu comunidad. Entrepreneur México, 20(2), 46-47.

Mendoza, P. J. (Octubre de 2012). La Responsabilidad Social Corporativa: El nuevo paradigma de la competitividad. LeaderShip, 19-20.

Otis, J. (Mayo-Junio de 2014). La nueva generación en los negocios. Latin Trade, 22(3), 30-35.

Peña, M. D., & Serra, C. A. (2012). Responsabilidad Social Empresarial en el Sector Turístico. Estudios y Perspectivas en Turismo, 21, 1456-1480.

Plasencia, W. (Mayo-Junio de 2009). Pactos sociales corporativos bajo presión. Latin Trade, 35-38.

Ramírez, J. P. (2009). MEDICIÓN Y VALIDACIÓN DEL DESEMPEÑO ORGANIZACIONAL COMO RESULTADO DE ACCIONES DE APRENDIZAJE. Revista Ciencias Estratégicas.

Rodriguez, P. H. (Mayo de 2008). La cultura es también una responsabilidad social empresarial. Revista Empresa y Humanismo, XI(2), 109-129.

Saavedra, G. M. (Julio-Diciembre de 2011). La Responsabilidad Social Empresarial y las finanzas. Cuadernos de Administración, 27(46), 39-54. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v27i46.81

Scade, J. (2012). Responsabilidad social y Sostenibilidad empresarial. Escuela de Organización Industrial, 4.

Schwartz, M. S., Cragg, W., & Hoffman, W. M. (Cuarto Trimestre de 2012). Una aproximación ética a la gestión de crisis. IESEinsight(15), 36-43. DOI: https://doi.org/10.15581/002.ART-2272

Secretaria de Economía. (s.f.). NMX-SAST-26000-IMNC-2011/ISO 26000:2010 Guía de Responsabilidad Social. Recuperado el 23 de Julio de 2015, de http://www.economia.gob.mx/comunidad-negocios/competitividad-normatividad/normalizacion/normalizacion-internacional/iso-26000/guia-de-responsabilidad-social

Sefchovich, S. (1999). La Suerte de la Consorte. D.F., México: Oceano de México, Sa de CV.

Server, R. J., & Villalonga , I. (2005). La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) Y su Gestión Integrada. CIRIEC-España, 137-161. Recuperado el 03 de 11 de 2014, de http://www.ciriec-revistaeconomia.es/banco/10_Server_y_Villalonga_53.pdf

Steckerl, G. (2006). Modelo explicativo de una empresa familiar que relaciona valores del fundador, cultura organizacional y orientación al mercado. Pensamiento y Gestión, 5.

Subsecretaría de Inclusión Laboral. (s.f.). http://www.stps.gob.mx/. Recuperado el 23 de Julio de 2015, de http://www.stps.gob.mx/bp/secciones/conoce/areas_atencion/areas_atencion/inclusion_laboral/igualdad_laboral/archivos/MARCO_JURIDICO_RED.pdf

Taquía, G. R. (2006). El Nuevo Paradigma del Interés Social en el Marco de la Responsabilidad Social de la Empresa. Revista Vox Juris, 37-48.

Uribe, e. a. (2018). La responsabilidad social empresarial y la sostenibilidad, criterios habilitantes en la gerencia de proyectos. Entramado, 52-63. DOI: https://doi.org/10.18041/entramado.2018v14n1.27107

Vargas, E. (Enero de 2005). Hacer el bien es parte del negocio. Entrepreneur México, 13(1), 72-77.

Villafañe, J. (Diciembre-Enero de 2005-2006). Reputación Corporativa. Revista Mexicana de Comunicación, 21-23.

Published

2025-07-31

How to Cite

Pech-George, C. A., & Castillo-Aguilera, R. (2025). Corporate Sustainability Through Internal Control. A Descriptive Study Toward New Corporate Governance. Vinculategica Efan, 11(4), 159–176. https://doi.org/10.29105/vtga11.4-1178