Diagnosis and outlook for the skills that make up the entrepreneurial profile of university students.

Authors

  • Rebeca Hernández-Torres Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes image/svg+xml
  • Pedro Antonio Salcedo-López Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes image/svg+xml
  • Marcela Rocha-López Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes image/svg+xml

Keywords:

Entrepreneurship, basic skills, specific skills, entrepreneurial profile

Abstract

The main objective of this article is to establish the relation of the development of the skills that make up the entrepreneurial profile and the course of entrepreneurship, training directed to the students of new entrance of Technical Superior University level. Is focused on the application of a tool that describes the behavior of skills converted into descriptive variables and corresponding to two categories: basic skills related to innovation, creativity, self-efficacy and specific skills, which are autonomy, orientation to achievement, risk taking, leadership, teamwork and knowledge specialized. Based on the results obtained, the areas of formative opportunity corresponding to the second stage of an integral project are identified. “Development of strategies to foster entrepreneurial and intrapreneurship abilities of the university student as a strengthening of professional competences”, and for which it is intended To design an effective teaching structure for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbaiza Fermini, L. (2011). DESARROLLO DE COMPETENCIAS GERENCIALES: UN MODELO ALTERNATIVO. uenos Aires, Cengage Learning Argentina: Instituto Salesiano De Artes Gráficas Tirada.

Arbaiza, L. P. (2011). Desarrollo de Competencias Gerenciales: un modelo alternativo. Buenos Aires: Cenage Learning Argentina.

Auletta, N., & Puente, R. (2010). ¿Que hace a un emprendedor innovador? DEBATES IESA VOL XV, Número 2, 28-33. Bernal, G. A., & Cardenas, G. R. (2014). La formación de emprendedores en la escuela y su repercusión en el ámbito personal. Una investigación narrativa centrada en el Programa EME. Revista Española de Pedagogía, Año LXXII,, 125-144.

Chiavenato, I. (2004). Comportamiento Organizacional: la dinámica del existo en las organizaciones. International Thomson Editores.

Gózales, B. C. (5 de agosto de 2015). Dirección Estrátegica. Obtenido de ITAM mx: http://direccionestrategica.itma.mx Hernández, T. R., & Rocha, L. M. (2016). Tendencias contemporáneas que impactan en perfil emprendedor del alumno universitario. En FACPYA-UANL, VinculaTegica EFAN (pág. 3835). Monterrey Nuevo León: UANL.

Madrigal, T. B. (2009). Habilidades Directivas. México: McGrawHill.

Monsalve, S. J. (2012). Jóvenes, Talento y perfil emprendedor. Instituto de la Juventud, Gobierno de España.

Moreno, Z. H., & Espíritu, O. R. (2010). Análisis de las características del emprendimiento y liderazgo en los países de Asia y Latinoamerica. PORTES Revista Mexicana de Estudios Sobre la Cuenca del Pacífico Vol.4 No 8, 101-122.

Moriano, L. J., Palací, D. F., & Morales, D. J. (2006). El perfil psicosocial del emprendedor universitario. Revista de psicología del trabajo y las organizaciones Vol 22 N 1, 75-99.

OCDE. (2017). Perspectivas económicas de América Latina 2017: Juventud, competencias, emprendimiento. México: OCDE DEV, CEPAL, CAF.

Palacios, D. J. (2015). Estimación psicométrica de la escala de autoeficacia ante conductas de riesgos para adolescentes en México. Psychosocial Intervention, 1-7.

Pittaluga, Z. C. (2012). La creatividad como producto: Invención e Innovación. Debates IESA VOL. XVII No. 1, 24-27.

Valls, J., Cruz, C., & Torruella, A. (2012). Causas de fracaso de los emprendedores. España: RedEmprendia Netbiblo S.L.

Wood, D., Wilson, C., & García, A. (2014). Fomentando la Innovación en México, Ideas del Foro de Alto nivel para Creadores de Política. Wilson Center Mexico Institute

Published

2018-06-01

How to Cite

Hernández-Torres, R., Salcedo-López, P. A., & Rocha-López, M. (2018). Diagnosis and outlook for the skills that make up the entrepreneurial profile of university students. Vinculategica Efan, 3(2), 112–120. Retrieved from https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/1312