Guanajuato's exporting SMEs and their vision of Corporate Social Responsibility (CSR)

Authors

Keywords:

Competitiveness, export, SMEs, CSR

Abstract

The adoption of business strategies in the search not only for the economic benefit, but also for a positive social and ecological impact, has become a new path for competitiveness. Considered as a business model, Corporate Social Responsibility (CSR) is becoming more and more present in organizations of all kinds. The objective of this paper is to identify, from the dimensions of ISO 26000, the way SME exporters in the state of Guanajuato apply Corporate Social Responsibility (CSR) in their organizations. The study is qualitative and descriptive in scope. The instruments were a questionnaire and a structured interview applied to the owners or leaders of the companies. The sample was non-probabilistic and comprised 10 small and medium enterprises (SMEs). Among the main results it was found that companies do carry out CSR practices, even without knowing it, since they are related to their environment and aware that internationalization leads them to be more responsible for their environment. However, CSR can not yet be considered as an institutionalized practice, since its application and scope depends on the resources available to SMEs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuso, S. y Mutis, J. (2010). El Pacto Mundial de las Naciones Unidas ¿una herramienta para asegurar la responsabilidad global de las empresas? GCG: Revista de Globalización, Competitividad & Gobernabilidad, 4 (2), 28-38.

Campbell, J. (2007). Why would corporations behave in socially responsible ways: An institutional theory of corporate social. Academy of Management Review, 32 (3), 946-967.

Castka, P. y Balzarova, M. (2008). ISO 26000 and supply chains—On the diffusion of the social responsibility standard. International Journal Of Production Economics, 111 (2), 274-286.

Centro de Estudios para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2003). Estudios sobre trato especial y diferenciado y evaluación de la competitividad internacional.

Conraud, E., Ojeda, J. F. y Lira, G. (2015). Método y Resultados. en Conraud, E., Ojeda y Lira, G. Responsabilidad social empresarial de lasPymes del estado de Guanajuato (p. 200). México: Pearson.

Conraud, E., Ojeda, J. y Arredondo, M.G. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial de las Pymes del Estado de Guanajuato, México. Recherches En Sciences De Gestion, 114, 79-100.

De la Cerda, J. y Nuñez, F. (1993). La administración en desarrollo. Problemas y avances de la administración en México.

Escolano, C. y Belso, J. (2003). Internacionalización y PYMES: Conclusiones para la Actuación Pública a partir de un Análisis Multivariante. Revista Asturiana de Economía-RAE (27), 169-195.

Esser, K., Hillebrand, W., Messner, D. y Meyer-Stamer, J. (1994). Competitividad sistémica. Competitividad internacional de las empresas y políticas requeridas.

Gómez, R. (2005). Perfil deseable del empresario mexicano para la innovación y el desarrollo tecnológico. Instituto Politécnico Nacional.

Hammann, E., Habisch, A. y Pechlaner, H. (2009). Values that create value: socially responsible business practices in SMEs – empirical evidence from German companies. Business Ethics: A European Review, 18 (1), 37-51.

Herciu, M. (2016). ISO 26000, An Integrative Approach of Corporate Social Responsibility. Studies In Business & Economics, 11 (1), 73-79.

Herrera, J., Larrán, J. y Martínez, D. (2013). Relación entre responsabilidad social y performance en las pequeñas y medianas empresas. Cuadernos de Gestión, 13 (2), 39-65.

Instituto Mexicano de Ejecutivos en Comercio Exterior [IMECE] (2012). Recuperado de: http://eleconomista.com.mx/industrias/2012/10/25/solo 10-pymes-exportan-imece

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2015). Censo Económico. Guanajuato. Recuperado de: http://www3.inegi.org.mx/sistemas/biblioteca/ficha.aspx?upc=702825213022

García, I., Gibaja, J. y Mujica, A. (2009). Relación entre RS y Competitividad, en Guibert, J. (Coord.). Responsabilidad Social Empresarial. Competitividad y casos de buenas prácticas en Pymes. San Sebastián: Universidad de Deusto.

Jiménez, J. (2007). Determinantes para la internacionalización de las Pymes mexicanas. (Spanish). Análisis Económico, 22 (49), 111-131.

Lefebvre, L. y Lefebvre, E. (1993). Competitive Positioning and Innovative Efforts in SMEs. Small Business Economics, 5 (4), 297-305.

Lira, B. y Gremaud, A. (2016). A Responsabilidade Social Empresarial E Sustentabilidade Na América Latina: Brasil E México. Brazilian Journal Of Management / Revista De Administração Da UFSM, 9 (1), 138-155.

MacGregor, S. y Fontrodona, J. (2011). Strategic CSR for SMEs: paradox or possibility? Universia Business Review. (30), 80-94.

Martínez, J. (2006). Factores Críticos para el Desempeño Exportador de las Pymes. TEC Empresarial, 1 (1), 32-37.

Milesi, D. y Aggio, C. (2008). Éxito exportador, innovación e impacto social: Un estudio exploratorio de PYMES exportadoras latinoamericanas. Fundes y el BID.

Murillo, D. y Lozano, J. (2006). SMEs and CSR: An Approach to CSR in their Own Words. Journal of Business Ethics, 67, 227-240.

Niehm, L., Swinney, J. y Miller, N. (2008). Community Social Responsibility and Its Consequences for Family Business Performance. Journal of Small Business Management, 46 (3), 331-350.

Niño, H. (11 de mayo de 2015). Informal, 73% de las Pymes. Grupo Internacional Editorial. Recuperado de: http://mundoejecutivo.com.mx/pymes/2015/05/11/informal-73-pymes

Olivares, O. (2009). Competitividad y calidad factores críticos que contribuyen al éxito de Empresas de Menor Tamaño en mercados globales de país emergente. (Spanish). Revista Chilena de Economía y Sociedad, 3 (1), 31-53.

Organización Mundial de la Salud [OMS] (2016). Reportajes Salud Ambiental. Recuperado de http://www.who.int/features/environmental_health/es/

Organización de Naciones Unidas [ONU] (2017). La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de: http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Pérez, D. (2007). Competitividad Empresarial de cara a la exportación. Una conceptualización necesaria. (Spanish). Economía y Desarrollo, 142 (2), 67-79.

Saavedra G., M. y Tapia S., B. (2012). El Entorno Sociocultural y la Competitividad de la PYME en México. Panorama Socioeconómico (44), 4 24.

Stanaland, A., Lwin, M. y Murphy, P. (2011). Consumer perceptions of the antecedents and consequences of Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 102 (1), 47–55.

Tilley, F., Hooper, P. y Walley, L. (2003). Sustainability and Competitiveness: Are There Mutual Advantages for Smes? Competitive Advantage in SMEs: Organising for Innovation and Change, 71-84.

Vibes, A. (2014). Guías para la Responsabilidad Social en las PyMEs: Efectividad de herramientas de autoevaluación. GCG: Revista de Globalización, Competitividad & Gobernabilidad, 8, 29-54.

Vilanova, M., Lozano, J. y Arenas, D. (2009). Exploring the Nature of the Relationship Between CSR and Competitiveness. Journal of Business Ethics, 87, 57-69.

Vives, A. (2006). Social and Environmental Responsibility in Small and Medium Enterprises in Latin America. Journal of Corporate Citizenship (21), 39-50.

Published

2018-06-01

How to Cite

Arredondo-Hidalgo, M.-G., Caldera-González, D. del C., & Granados-Medina, J. A. (2018). Guanajuato’s exporting SMEs and their vision of Corporate Social Responsibility (CSR). Vinculategica Efan, 3(2), 180–188. Retrieved from https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/article/view/1340