Factors that influence the development of a sense of social responsibility in university students
Keywords:
Education, sustainable development, social responsibilityAbstract
This paper analyzed social responsibility from the perspective of higher education, taking into account the barriers faced by current universities. It mentions how university services need to be complemented with experiential actions from the family, as a basis for student development. It proposes a study model that indicates the factors influencing the development of a sense of responsibility in university students in public institutions.
Downloads
References
Asociación Española para la Calidad (AEC) 2017. Recuperado 24 de abril de 2017: https://www.aec.es/web/guest/centro conocimiento/responsabilidad-social-empresarial
España.
BOLIVAR, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10.
México, pp.93-123.
BOWEN, H. (1953) Social responsonsibilities of the businessman.
New York: Harper Brothers.
Comisión Mundial sobre el medio ambiente y el desarrollo: comisión Brundtland (1987). Nuestro Futuro Común.
Oxford: Oxford University Press.
DE LEON, B. (2011). La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. In XII
Congreso Internacional De Teoría De La Educación Por La Universidad De Barcelona (Vol. 1).
España. Declaración de Río de Janeiro (1999). FASOC, Fondo de Apoyo a la Sociedad Civil año 14. Nicaragua, pp. 40-48
EBEL, R. & KISSMANN. Desarrollo Sostnible: La investigación en un contexto intercultural. Revista Ra Ximhai, 1. México, pp. 69-79
GAETE, R.(2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso España. Revista de Educación, 355.
Chile, pp. 109-133
GIL DOMINGUEZ, J. (2012) La investigación universitaria como eje de la transferencia social del conocimiento.
Publicaciones en Ciencias y Tecnología 6.
Venezuela pp.41–51.
HUTCHINS, S. (2007). Universitarios se comprometen con su comunidad. Revista Veritas 60.
Perú, pp. 14.
KLIKSBERG, B. (2009). Los desafíos éticos en un mundo paradojal: el rol de la universidad. Reforma y Democracia, 43.
Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo.
LARRÁN, M. LÓPEZ, A. & ANDRADES, J. (2012) Barreras y Aceleradores para la implantación de responsabilidad social en las universidades públicas españolas. Memoria de Responsabilidad Social de las Universidades Andaluzas. España pp.10
LUJA, M. & BIRKE, A. (2004). El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior. Academia Mexicana de Ciencias 366.
México pp. 23
NAVARRO, G. et al (2010). Universitarios y responsabilidad social. Revista Calidad en la Educación, 33, 101-121. España
PARRA, C. (2016) El debate como herramienta generadora de participación ciudadana: De la sociedad al salón de clases y del salón de clases a la sociedad. Programa Interamericano de Educación sobre Valores y Prácticas Democráticas de la Oficina de Educación y Cultura de la OEA. Washington.
TOBÓN, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos.
Bogotá: ECOE.
UANL (2017). Alumnos. Recuperado el 24 de abril de 2017: http://www.uanl.mx/alumnos/becas/becas.html México.
UANL (2011). Noticias Institucional . Recuperado http://www.uanlmexico.mx/noticias/institucional/soy-voluntario-uanl.html
México.
UNIVESIDAD DE VALLADOLID (2009). Memoria Proyecto de Factoría de Responsabilidad Social. Secretaria de Asuntos Sociales. España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
