Componentes para el perfil de egreso del programa emprendedores co-creados a través de una metodología innovadora de diseño curricular
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.1-551Keywords:
Emprendimiento, formación universitaria, innovación curricular, perfil de egresoAbstract
The objective of the study was to recognize the
components for the graduation profile of the
entrepreneurs program in a higher education institution
through an innovative methodology known as Design
Thinking, which invites co-creation, collaboration and
creation from the actors of the program, which allows
encounter the entrepreneurship needs for the future
entrepreneurs. In the qualitative interpretive study, 9
students and 9 professors from the undergraduate and
graduate levels participated in the study, of which 4
professors are full-time professors of the
entrepreneurship program. The result was the cocreation of the components for the graduation profile
of the entrepreneurial program, which stand out
attitudes related to values and emotional intelligence;
Procedural knowledge includes collaboration and
teamwork, and among the conceptual knowledge,
those related to the knowledge of the entrepreneurial
ecosystem are emphasized the ones that enable the
entrepreneurship project to actually happen.
Downloads
References
Bennett, E. E. & McWhorter, R. R. (2019). Social Movement Learning and Social Innovation: Empathy, Agency, and the Design of Solutions to Unmet Social Needs. Advances in Developing Human Resources, 21(2), 224-249. DOI: https://doi.org/10.1177/1523422319827939
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2016). Plan de Desarrollo Institucional. Visión 2030. México: ANUIES.
Croda-Borges, Gabriela; Paredes-Aldama, Olivia; Dominguez-Paredes, Ana-Laura & alvarez Tamayo, Dora. (2017). Reencuadre y categorización para la formación universitaria de emprendedores. VinculaTégica EFAN. 3 (1) 185 - 191. Recuperado de: http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Revistas/R3/185%20-%20191%20- %20Reencuadre%20y%20categorizacion%20para%20la%20formacion%20universitaria%2 0de%20emprendedores.pdf
Chávez Moreno, E. A. (2020). Análisis comparativo de competencias emprendedoras entre estudiantes de la UABC. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.646 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.646
Deeley, S. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.
Flores-Aguilar, Edilberto. (2019). Diseño de un Centro para Emprendedores en una Escuela Profesional de Ingeniería aplicando el Modelo Lean Canvas. Formación universitaria, 12(6), 151-166. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600151 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600151
Gibss, G. (2012) Análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Colección: Investigación Cualitativa. Ediciones Morata. Madrid.
Gimeno, J., Feito, R., Perrenoud, P. y Linuesa, M. (2012). Diseño, desarrollo e innovación del currículum.
Huerta J., Pérez, S. y Castellanos A. (2009). Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. Revista Educar, (13).
Leyva-Carreras, A. M.; Alcántara-Castelo, J. R.; Espejel-Blanco, J. E.; Coronado-García, M. A. (2019). Formación del perfil emprendedor en educación superior en la Universidad de Sonora, México. Revista Escuela de Administración de Negocios, (86), 115- 132. DOI: Recuperado de: https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2293 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2293
Matthews, H. C. y Brueggemann, R. (2015). Innovation and Entrepreneurship. A competency framework. Nueva York, EUA y Inglaterra, Londres. Ed. Routledge. Taylor & Francis Group. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315813622
Neck, M.H., Greene. G. P., Brush, G. C. (2014). Teaching Entrepreneurship. A Practice-Based Approach. Northampton, MA, EUA y Cheltenham, UK. Ed. Edward Elgar. DOI: https://doi.org/10.4337/9781782540564
Quejada, R. y Avila, N. (2016) Aproximación al perfil del emprendedor en América Latina, En Revista Panorama Económico. ISSN 0122-8900, ISSN-e 2463-0470. No. 24, Cartagena. DOI: https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.24-num.0/2016/115
Rodrigo A.-V. , Villardón-Gallego, L. Elexpuru-Albizuri, I. Propuesta y validación de un perfil de competencias de la persona emprendedora. Implicaciones para la formación. Recuperado en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?787
Sáenz, N. y López, A. (2015). Las competencias de emprendimiento social, COEMS: Aproximación a través de programas de formación universitaria en Iberoamérica. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (119), 159-182.
Sánchez, J., Ward, A., Hernández, B. & Florez, J. (2017). Educación emprendedora: Estado del arte. Propósitos y Representaciones, 5(2), 401-473. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190
Sparkes, A. y Devís-Devís, J. (2008). La investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la educación física y el deporte. En W. Moreno y S.M. Pulido (eds.), Educación cuerpo y ciudad: el cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (pp. 43-68). Medellín: Funámbulos
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.