Cadenas de valor en empresas de dulces típicos en Ciudad Nezahualcóyotl

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga6.1-643

Keywords:

Trabajo colaborativo, estrategia, cadena de valor, microempresas, dulces típicos

Abstract

In addition to being the largest generators of jobs in
Mexico, micro and small businesses are also living
organisms that fight for their survival at all times,
give many and varied problems. One of the survival
strategies has been collaborative work in different
modalities, either in a complementary way as key
allies in value chains, or groups of all sizes; This
document aims to describe those favorable practices
for their permanence and growth through the
verification of some theoretical assumptions oriented
towards the “value chain” analysis; with a mixed
methodological approach; using as an example, a
case study where value creation is observed, with a
group of five micro entrepreneurs of the same
business who have supported each other
commercially, in difficult human and financial
conditions, among others, with surprising results.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amores, J; Castro, Salvador, M; Castro J. (2014) Green corporate image: moderating the connection between environmental product innovation and firm performance. Journal of Cleaner Production. 83:356-365. Recuperada de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652614007872 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.07.059

Ariño, A; De la Torre, J (2010) Relational quality and interpersonal trust in strategic alliances; European Management Review; 2:15-27. recuperada de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1057/palgrave.emr.1500026 DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.emr.1500026

Canales, C. M. (2006). Metodologías de la investigación social. Santiago: LOM Ediciones

Capaldo, A, Messeni, A. (2014) Partner Geographic and organizacional proximity and the innovative performance of knowledge- creating alliances. European Managemente Review 11:63-84. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/emre.12024 DOI: https://doi.org/10.1111/emre.12024

Coneval. (2018). Ficha de monitoreo Coneval 2017. de México: Secretaría de Economía.

Ferane, A., García, M., & Dent, B. (2012). Dimension of sustainable value chains: Implications for Value chain analysis. Supply chain management; an international journal, 195-220. DOI: https://doi.org/10.1108/13598541211269193

Fernández, A; Sampio, P; Sameiro, M; Quang H, (2017). Supply chain management and quality management integration: A conceptual model proposal. International Journal of Quality & Reliability Management, 34:1, recuperada de https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJQRM-03-2015-0041/full/html DOI: https://doi.org/10.1108/IJQRM-03-2015-0041

Gurria, Ä. (2019). Presentación del Estudio Económico de México, 2019. México: OCDE.

Hernández, A., & Valencia, R. (2015). El Fondo Nacional Emprendedor como coadyubante a la actividad económica en Méxicoa 13 años de su operación. En A. Hernández, & R. Valencia, La micro, pequeña y mediana empresa en el desarrollo económico, cultural y tecnologico de México. (pág. 121). México: Porrúa.

INEGI. (2015). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo. México, D.F.: Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. Recuperada de https://www.inegi.org.mx/temas/empleo/

Johnson, A. G. (2015). El perfil del emprendedor y los estudios relacionados a los emprendedores Iberoamericanos; Rev. Int. Investig. Cienc. Soc. vol.11 no.2 Asunción Dec. recuperada de http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v11n2/v11n2a10.pdf DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2015.diciembre.291-314

López, W. (2013) El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa; Educere,139- 144 recuperada de https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150004.pdf

Marx, C., & Engles, F. (2012). Versión digital archivo Marx. Recuperado el 03 de Julio de 2015, de El origen de la familia: http://www.marxists.org/espanol/m e/1880s/origen/el_origen_de_la_familia.pdf

Perelló, S. (2011) Metodología de la investigación social, Madrid: Dikinson 1a edición

Porter, M. (2017). Ser competitivo. Barcelona: Deusto, 9th edición.

Hernández, A; Quintero L; Velázquez B. (2019) Las alianzas estratégicas como factor de internacionalización para la micro y mediana empresa; Tiempo Económico, Universidad Autónoma Metropolitana

Kumar, A (2015) Roles and resources contribution of customers in value co-creation; International strategic management; 144:160, recuperada de http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002015000200010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ism.2015.03.001

Stezano, F (2013) Políticas para la inserción de las microempresas y las pequeñas y medianas empresas en cadenas globales de valor en América Latina; Estudios y Perspectivas, CEPAL 3-61

Slavica, S., Amoros, E., & Moska, D. (2014). Global Entrepreneurship Monitor. Kua Lumpur: GERA; recuperado de Informe corporativo o gubernamental

Spiegel, M., & Stephens, L. (2009). Estadística. McGrow Hill: México.

Vázquez, A (2013). Las nuevas fuerzas del desarrollo; Mosch: Barcelona

Yin, R. K. (2012). Case study methods. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbooks in psychology®. APA handbook of research 965 methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (p. 141–155). American Psychological Association; recuperada de https://doi.org/10.1037/13620-009. DOI: https://doi.org/10.1037/13620-009

Published

2024-01-10

How to Cite

Hernández-Leal, A., Velázquez-Rodríguez, E. B., & Quintero-Soto, M. L. (2024). Cadenas de valor en empresas de dulces típicos en Ciudad Nezahualcóyotl. Vinculatégica EFAN, 6(1), 952–966. https://doi.org/10.29105/vtga6.1-643