El uso de las Tecnologías de Información y Comunicación en las micro y pequeñas empresas hoteleras del Estado de Morelos
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga6.2-654Keywords:
Tecnologías de información y comunicación, , micro y pequeñas empresas, alojamiento temporalAbstract
The use of information and communication technologies is an innovation strategy that companies have used, especially in the last years, in order to differentiate from the rest. However, this strategy requires both economic and human resources for the acquisition and training of personnel in order to use it. The present study analyzes the way in which micro and small temporary accommodation companies in main municipalities of the State of Morelos use information technologies in order to to improve the services offered and to make more efficient their processes.
Downloads
References
Alonso Valenzuela, S. I., Lanuza, F. I., & Golovina, N. (2016). TIC como estrategias de marketing y su contribución a la competitividad del sector turístico hotelero de la Ciudad de Estelí, Nicaragua, en el I semestre del 2016. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano. 79-96. DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i19.2972
Asociación de Internet MX. (2018). Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2018. México: Asociación de Internet MX. Asociación de Internet MX. (2019). Estudio sobre Comercio Electrónico en México 2019. México: Asociación de Internet MX.
Bernal-Jiménez, M., & Rodríguez-Ibarra, D. (2019). Las tecnologías de información y comunicación como factor de innovación y competitividad empresarial. Scientia et Technica. 85-95. DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.20401
Campos, F. (208). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación. 287-293.
Caro Encalada, M. J., Leyva Morales, C. E., & Vela Manzanilla, R. (2011). Calidad de las tecnologías de la información y competitividad en los hoteles de la península de Yucatán. Contaduría y Administración. 1-19. DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2011.422
Casalet Ravena, M., & González, L. (2004). Las tecnologías de la información en las pequeñas y medianas empresas mexicanas. Scripta Nova. 1-15.
Castellano Azócar, L. E., & Mejías Gamboa, J. I. (2012). Adopción de tecnologías de información y comunicación en las microempresas familiares del municipio Córdoba del Estado Táchira (Venezuela). Revista de Empresa Familiar, 2(1), 21-32. DOI: https://doi.org/10.24310/ejfbejfb.v2i1.4061
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick. (2014). Marketing Digital, estrategia, implementación y práctica. México: Pearson.
Frehner, C. (2008). Email, SMS, MMS: the linguistic creativity of asynchronous discourse in the new media age. Berna, Suiza: Peter Lang.
Garrigós-Simón, F. J., Palacios-Marqués, D., & Narangajavana, Y. (2008). Incidencia de las Tecnologías de la Información y las Telecomunicacione en los Hoteles Españoles. Encontros Bibli. 1-22. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp2p1
Hernández Sampieri, R. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Huaroto, C. (2012). El uso de internet y la productividad de las microempresas: evidencias del caso peruano (2007-2010). Investigación sobre TIC4D en Latinoamérica. 129-144.
INEGI. (2020). PIB y Cuentas nacioneles. Obtenido de Turismo: https://www.inegi.org.mx/temas/turismosat/default.html#Informacion_general
Ionut, M., & Cristina, D. (2016). Computer systems technologies used in tourism activities. Analele Universitatii Maritime Constanta, 17(25), 239-242.
Larrañaga Moreno, M., & Ortega Flores, M. T. (2016). Investigación Aplicada de las Universidades Politécnicas. Aguascalientes, México: Servicios Editoriales de Aguascalientes, S. de R.L. de C.V.
Laudon, K., & Laudon, J. P. (2012). Sistemas de información gerencial (12ª edición ed.). México: Pearson Educación.
Martínez, J., Majó, J., & Casadesús, M. (2006). El uso de las tecnologías de la información en el sector hotelero. VI Congreso "Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Turitec (págs. 1-14). Turitec.
Mejía Llano, J. C. (2013). La guía del Community Manager. Estrategia, táctica y herramientas. México: Anaya Multimedia.
Pérez Estébanez, R. (2016). Innovación tecnológica en empresas españolas. Revista Venezolana de Gerencia. 214-226. DOI: https://doi.org/10.31876/revista.v21i74.21256
Ruiz Molina, M. E., Gil Saura, I., & Moliner Velázquez, B. (2013). Las tecnologías que implantan los hoteles y las tecnologías que gustan a los huéspedes. 61-70.
Secretaría de Turismo. (2020). DATATUR 360. Obtenido de Morelos: https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_MOR.aspx
Seoane Balado, E. (2005). Estrategias de implantación de nuevas tecnologías para Pymes. (1ª Edición 1488ed.). Vigo: Ideaspropias Editorial.
Westreicher, G. (2020). Economipedia. Recuperado el 05 de Mayo de 2020, de https://economipedia.com/definiciones/banca-electronica.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayanyn Larrañaga Moreno, María Teresa Ortega Flores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.