La profesionalización de las empresas familiares, una necesidad para su continuidad

Authors

  • Laura Leticia Gaona-Tamez Universidad autónoma de Coahuila image/svg+xml
  • Rosa Hilda Hernández-Sandoval Autonomous University of Coahuila image/svg+xml
  • Gabriel Aguilera-Mancilla Autonomous University of Coahuila image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-709

Keywords:

Profesionalización, Empresa familiar y Continuidad

Abstract

The objective of this research is to analyze the importance of the professionalization of the family business as a necessity for its continuity, through the study of the concepts of family business, professionalization, information technologies, as well as a comparison between domestic families and families. Business families, to establish the differences in the family and business systems. The fact that only 10% of family businesses can reach the third generation is studied, highlighting the importance of these companies to professionalize and adapt to new information technologies. This research is a documentary type that processes the information obtained and as a result is classified into the following categories: family and family business; professionalization, and continuity of the family business.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Belausteguigoitia, R. I. (2004). Empresas Familiares: su dinámica, equilibrio y consolidación. Ciudad de México, México: Mc Graw Hill.

Belausteguigoitia, R. I. (2010). Empresas Familiares. Su dinámica, equilibrio y consolidación. 2ª Ed. México: Mc Graw Hill.

Diario Oficial de la Unión Europea (2004). Recuperado de: http://www.naviapocia.com/imagenes/documentos/document_14.Pdf

Felairan, M. (2005). Una revisión teórica de modelos aplicados a la empresa familiar. Omnia. 11(3), 2-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/737/73711301.pdf

Flores, V. y Vega, A. (2008). Empresa Familiar: Profesionalización y Plan de Sucesión. Gestiopolis. Recuperado de: https://www.gestiopolis.com/empresa-familiar-profesionalizacion-y-plan-desucesion

Gallo, M. A. (2002). Evolución hacía una empresa familiar y multinacional. Seminario impartido en la Universidad de Alicante, departamento de Organización de Empresas. Family Transitions.

Garcés Cano, J. E., & Duque Oliva, E. J. (2007). Metodología para el análisis y la revisión crítica de artículos de investigación. Innovar, 17(29), 184-194

Garcia, E. y Musiti, G. (2000). Psicología Social de la Familia. Barcelona, España. Paidos.

Gil, E. (2002). Identidad y Nuevas Tecnologías. Recuperado de: http:www.voc.edu/web/esplart/gil0902/htm

Hartenian, L.S. and Gudmundson, D. (2000) Cultural Diversity in Small Business: Implications for Firm Performance, Journal of Developmental Entrepreneurship, 5(3), 209-220.

Kets, M. (1993). The Dynamics of family controlled firms: The Good and bad news. Organizational Dynamics. 21(3) pp 59-71 DOI: https://doi.org/10.1016/0090-2616(93)90071-8

Mujica, M. (2000). Nuevas Estrategias para Gerenciar. Una Visión Epistemológica. Revista UNESR, 1 (1), 61-76.

Navarro, K. (2008). Estado actual de la investigación sobre la gestión del conocimiento en empresas familiares. Revista de Ciencias Sociales, 14(1). Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131595182008000100004&nrm=is o&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v14i1.25385

Nogales, F., (2007). Las culturas familiares: gestión clave para la cohesión y continuidad de las familias empresarias. En F. Nogales, C. Díaz, L. G. Echagüe, & M. Peñas, La empresa familiar y los nuevos retos de gestión (237-259). La empresa familiar y los nuevos retos de gestión. Colección EOI.

Ochoa, & Cordero. (2002). Las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Recuperado de: http://www.ruv.itesm.mx/especiales/citela/documentos/material/módulos/módulos2/contenidoii.ht m

Perret, E. (2007). Innovación en las Empresas Familiares. Contaduría Pública. 6(2007), 24-25.

Poza, E. (2005). EF: Teoría y Práctica. México DF. Editorial Cengage Learning

Robles, R. (2004). Violencia y Seguridad. Revista electrónica de Ciencia Penal y Criminológica. 6

Rueda, J. (2011). La profesionalización, elemento clave del éxito de la empresa familiar. Vision de Futuro, 15 (1).

Slywotzky, A. (1994). Value migration: How to think several moves ahead of the competition. Boston. Harvard Business School Press.

Thompson, & Strickland. (2004). Administración estratégica. México: Mac Graw Hill

Trevinyo Rodríguez, R. (2010). Empresas Familiares. Visión Latinoamericana. Estructura, gestión, crecimiento y continuidad. México, Pearson.

Vélez, D., Holguín, H., De la Hoz, G. A., Durán, Y., y Gutiérrez, I. (2008). Dinámica de la empresa familiar pyme: estudio exploratorio en Colombia, Bogotá: Fundación para el desarrollo sostenible.

Published

2019-07-31

How to Cite

Gaona-Tamez, L. L., Hernández-Sandoval, R. H., & Aguilera-Mancilla, G. (2019). La profesionalización de las empresas familiares, una necesidad para su continuidad . Vinculatégica EFAN, 5(2), 863–871. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-709