Propuesta de mejora para una percepción favorable de los empleados sobre la situación de responsabilidad social de una empresa maquiladora

Authors

  • Lucio Alberto González-Larrinaga Autonomous University of Baja California image/svg+xml
  • Eduardo Sánche-López Autonomous University of Baja California image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-729

Keywords:

Responsabilidad social, empresa, percepción, empleados

Abstract

situation of social responsibility of a company perceived by its employees, a strategy was defined to promote a favorable perception. The instrument used consisted of 59 questions divided into four sections (employees, environment, ethics and legal) and the response option was on a Likert scale. The instrument was subjected to both a pilot test and a reliability test in which Cronbach's alpha was used. The general results of the present work indicated that the company does not present good conditions in the area of social responsibility with labor equality, compensations and mental health being the fields whit the lower scores y. Based on the results obtained, a prioritized series of recommendations directed to improve the social responsibility of the firm were established based on the average value of the responses obtained in each reagent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arthur A. Thompson, John E. Gamble, and Margaret A. Peteraf. (2012). Administración estratégica: teoría y casos (18a. ed.). México: McGraw Hill, p. 305.

Christian Anguita Ayarzun. (2011). El rol del derecho en la responsabilidad social de la empresa. 11/09/2018, de Americaeconomia.com Sitio web: https://mba.americaeconomia.com/sites/mba.americaeconomia.com/files/el_rol_del_dere cho_en_la_responsabilidad_social_empresarial.pdf

Chuck Williams. (2013). Admón: administración (6a. Ed.). México: CENGAGE Learning, p. 80

David Collier. (2016). Administración de operaciones (5a. ed.). México: CENGAGE Learning, p 17

Diana Mireya Nieto Hipólito, Josefa Melgar Bayardo y Nancy A. Coronel González. (2015). Como medir la Percepción de la Responsabilidad Social corporativa en la Industria de Dispositivos Médicos. 08/27/2018, de UNAM Sitio web: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/10.05.pdf

Don Hellriegel, Susan E. Jackson, y John W. Slocum Jr. (2017). Administración: un enfoque basado en competencias (12a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 102.

Duygu Turker. (2009). How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment. 08/27/2018, de JSTOR Sitio web: https://www.jstor.org/stable/pdf/40295049.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-008-9993-8

Emmanuel Raufflet, José Félix Lozano Aguilar, Ernesto Barrera Duque y Consuelo García de la Torre. (2012). Responsabilidad social empresarial. México: Pearson, p.25.

Gary Dessler. (2009). Administración de recursos humanos. México: Pearson, p 521

George W. Reynolds. (2016). Ética en la tecnología de la información (5a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 1, 230

Idalberto Chiavenato. (2007). Administración de Recursos Humanos. México: McGraw Hill, p. 59, 332

Kathleen S. Verderber, Rudolph F. Verderber, y Deanna D. Sellnow. (2015). ¡Comunícate! (14a. Ed.) México: CENGAGE Learning, p. 28

Kerry J. Howe and David W. Hand. (2012). Principios de tratamiento del agua. México: CENGAGE Learning, p. 1

Luis A. Oblitas Guadalupe. (2017). Psicología de la salud y calidad de vida (4a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 3

Lydia Arbaiza. (2011). Administración del potencial humano. Argentina: CENGAGE Learning, p.11.

Lydia Arbaiza Fermini. (2014). Administración y organización: un enfoque contemporáneo. Perú: CENGAGE Learning, p. 49, 58, 46.

Oliver Laasch y Roger N. Conaway. (2015). Principios de administración responsable: sostenibilidad, responsabilidad y ética globales. México: CENGAGE Learning, p 331.

Matías Riquelme. (2017). Ambiente laboral, clave para el desarrollo de las labores. 20/21/2018, de Web y Empresas Sitio web: https://www.webyempresas.com/ambiente-laboral/

P. Aarne Vesilind, Susan M. Morgan, y Lauren G. Heine. (2013). Introducción a la ingeniería ambiental (3a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 445, 453

Patricia Debeljuh. (2009). Ética empresarial en el núcleo de la estrategia corporativa. Argentina: CENGAGE Learning, p. 16.

Patricia Lemus Raya. (2009). Derecho del trabajo (2a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 5. 1112

Pervaiz K. Ahmed, Mohammed Rafiq, (2003) "Internal marketing issues and challenges", European Journal of Marketing, Vol. 37 Issue: 9, pp.1177-1186, https://doi.org/10.1108/03090560310498813 DOI: https://doi.org/10.1108/03090560310498813

R. Wayne Mondy. (2010). Administración de Recursos Humanos. México: Pearson, p. 268 Shad S. Morris, George W Bohlander, and Scott A. Snell. (2017). Administración de recursos humanos (17a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 90, 498.

Teodoro Rafael Wendlandt Amezaga, María Trinidad Álvarez Medina, Marco Alberto Núñez

Radiyyah Hussein. (2018). How Perception Affects Us: The Pathways and Types of Perception. 09/05/2018, de Cognifit Sitio web: https://blog.cognifit.com/how-perception-affects-us-the-pathways-and-types-ofperception/

Ramírez, Dina Ivonne Valdez Pineda. (2016). Validación de un instrumento para medir la responsabilidad social empresarial en consumidores de México. 08/24/2018, de Scielo Sitio web: http://www.scielo.org.co/pdf/adter/n29/n29a04.pdf

William M. Pride, Robert J. Hughes, y Jack R. Kapoor. (2015). Introducción a los negocios (4a. ed.). México: CENGAGE Learning, p. 259, 54.

Published

2019-07-31

How to Cite

González-Larrinaga, L. A., & Sánche-López, E. (2019). Propuesta de mejora para una percepción favorable de los empleados sobre la situación de responsabilidad social de una empresa maquiladora. Vinculategica Efan, 5(2), 1098–1112. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-729