Aplicación y validación de un instrumento para identificar la incidencia del entrenamiento y capacitación en la productividad
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga5.2-737Keywords:
entrenamiento, capacitación, productividad, capacitación por competencias, gestión de conocimientoAbstract
The case study investigates the lack of training: Case NIMSA OPERACIONES MEXICALI, with the objective of validating an instrument that measures the importance of knowledge management programs for the development of human talent through training and focused on the productive area. The study determines the importance of the learning system for employee development which will ensure the increase in productivity through the development and application of an instrument with 2 dimensions to consider: Knowledge management and competency training, in which employees identified that, in order to obtain higher percentages of productivity, it was necessary to have trained personnel to achieve the organizational objectives.
Downloads
References
Alles (2004). Dirección estratégica de Recursos humanos. 305-306
Chiavenato (2001). Administración de recursos humanos. Colombia: McGraw Hill. 556-557
Dessler (2001). Administración de personal. México: Editorial Prentice Hall.
Felsinger, Runza (2002). Productividad: Un estudio de caso en un departamento de siniestros. UCEMA. Disponible en: https://www.ucema.edu.ar/posgrado-download/tesinas2002/Felsinger_MADE.pdf
Grajales (1996). Conceptos básicos para la investigación social de la serie textos universitarios. Nuevo León, México: Publicaciones Universidad de Montemorelos
Hernández (2004). El análisis de la formación y capacitación con enfoque en competencia laboral. Universidad Autónoma de Nuevo León. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/5448/1/1020149822.pdf
Hernández, Fernández (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
Mallery y George (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and quantitative methods for public administration, techniques, and applications
Matas (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Montoya (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados, caso de estudio. Scientia et Technica, 13(35)
Patrick, K. (2018). Los 4 niveles de evaluación de la formación de Kirkpatrick, relación entre entrenamiento, capacitaicón y financiamiento. Revista Oikos
Reguant, Martínez (2014). Operacionalización de conceptos/variables. Barcelona, España: Dipósit Digital de la UB. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/57883/1/Indicadores-Repositorio.pdf
Secretaría de Trabajo y Previsión Social (2004). Ley federal del trabajo. Disponible en: http://www.stps.gob.mx/bp/secciones/junta_federal/secciones/consultas/ley_federal.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.