Aplicación y validación de un instrumento para identificar la incidencia del entrenamiento y capacitación en la productividad

Authors

  • Lorena Oddeth Lizárraga-Rodríguez Autonomous University of Baja California image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-737

Keywords:

entrenamiento, capacitación, productividad, capacitación por competencias, gestión de conocimiento

Abstract

The case study investigates the lack of training: Case NIMSA OPERACIONES MEXICALI, with the objective of validating an instrument that measures the importance of knowledge management programs for the development of human talent through training and focused on the productive area. The study determines the importance of the learning system for employee development which will ensure the increase in productivity through the development and application of an instrument with 2 dimensions to consider: Knowledge management and competency training, in which employees identified that, in order to obtain higher percentages of productivity, it was necessary to have trained personnel to achieve the organizational objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alles (2004). Dirección estratégica de Recursos humanos. 305-306

Chiavenato (2001). Administración de recursos humanos. Colombia: McGraw Hill. 556-557

Dessler (2001). Administración de personal. México: Editorial Prentice Hall.

Felsinger, Runza (2002). Productividad: Un estudio de caso en un departamento de siniestros. UCEMA. Disponible en: https://www.ucema.edu.ar/posgrado-download/tesinas2002/Felsinger_MADE.pdf

Grajales (1996). Conceptos básicos para la investigación social de la serie textos universitarios. Nuevo León, México: Publicaciones Universidad de Montemorelos

Hernández (2004). El análisis de la formación y capacitación con enfoque en competencia laboral. Universidad Autónoma de Nuevo León. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/5448/1/1020149822.pdf

Hernández, Fernández (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Mallery y George (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and quantitative methods for public administration, techniques, and applications

Matas (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Montoya (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados, caso de estudio. Scientia et Technica, 13(35)

Patrick, K. (2018). Los 4 niveles de evaluación de la formación de Kirkpatrick, relación entre entrenamiento, capacitaicón y financiamiento. Revista Oikos

Reguant, Martínez (2014). Operacionalización de conceptos/variables. Barcelona, España: Dipósit Digital de la UB. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/57883/1/Indicadores-Repositorio.pdf

Secretaría de Trabajo y Previsión Social (2004). Ley federal del trabajo. Disponible en: http://www.stps.gob.mx/bp/secciones/junta_federal/secciones/consultas/ley_federal.html

Published

2019-07-31

How to Cite

Lizárraga-Rodríguez, L. O. (2019). Aplicación y validación de un instrumento para identificar la incidencia del entrenamiento y capacitación en la productividad . Vinculatégica EFAN, 5(2), 1209–1218. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-737