Propuesta Metodológica para la Generación de Creatividad a trevés de la Capacitación del Talento Humano En la Era digital a través de la Epistemología

Authors

  • Amparo Guadalupe Espinosa-Domínguez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • María Elvira Cantú-González Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • María Mayela Terán-Cázares Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-745

Keywords:

Creatividad, Capacitación, Epistemología y Era Digital

Abstract

The main objective of this exploratory study is to discuss and argue the importance of a methodology based on epistemology in the generation of creativity through training of human talent within an organization in the digital era with the purpose of making attractive the importance of updating the human talent with the latest knowledge. Individuals are creative by nature and given the development and evolution of the human being, this creativity can be magnified or depleted in many ways: perseverance, commitment, passiveness, resistance to change among others, are conceptual block that inhibit creativity in the solution of problems. This proposal aims to identify the models that contribute to the generation of creativity in a holistic way through training in the Digital Age. On the other hand, it is important to establish information systems since they allow the dissemination, not only of information in decision-making, but also obtaining relevant knowledge, intellectual capacity of the human being, values, culture, abilities, experience, even the mental maps of reference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for theconceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154-168.Recuperado 26 de Marzo 2019 http://www.sciepub.com/reference/139087 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.07.006

Benavides, F. y Pedró, F. (2007). Politicas Educativas sobre nuevas tecnologías en los países Iberoamericanos. Revista Iberoamericana de Educación, (45), 19-69. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie45a01.htm DOI: https://doi.org/10.35362/rie450726

Carina Fracchia, Ana Alonso Formación de docentes en el uso de tecnología: la herramienta PEDCO Recuperado Marzo 25- 2019 TE & ET: Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, ISSN-e 1850-9959, Nº. 3, 2009, págs. 8-13

Castellanos, M. (2015). ¿Son las TIC Realmente Valiosa para Fomentar la Calidad de la Educación? Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la calidad de la educación (LLECE), Working Paper, 2. UNESCO-TERCE. Recuperado de http://unesdco.unesco,org/images/0024/002449/244952s.pdf

Coll, César (2019)Universidad de Barcelona. Barcelona, Españaccoll@ub.edu (RED). RED. Revista de Educación a Distancia,Núm.58.Artíc.131-10-2018DOI: Recuperado Marzo 26 2019 http://dx.doi.org/10.6018/red/58/1. http://www.um.es/ead/red/58/coll_engel.pdf DOI: https://doi.org/10.6018/red/58/1

Enciclopedia de Conceptos (2019). "Epistemología". Recuperado de: https://concepto.de/epistemologia/Fuente: https://concepto.de/epistemologia/#ixzz5ifrsj3PH

García, Rolando (2005) El conocimiento en construcción. Gedisa. Barcelona España. ISBN: 84-7432-811-X

Mujica, M. (2000) Nuevas estratégias para gestionar. Una visión epistemológica. UNESR, 6176

Real Academia Española (RAE).

Ruth Deakin Crick &Guoxing Yu. Assessing learning dispositions: is the Effective lifelong learning inventory valid and reliable as a measurement tool? Pages 387-402 | Received 04 Dec 2007, Published online: 15 Nov 2008

Sancho, J. (2006). Tecnologías para transformar la educación (Coord.). Madrid: Akal.

Sandoval-Obando, E. (2014a) Posibilidades Educativas del Adolescente Infractor de la Ley: Desafios y proyecciones a partir de su Propención a Aprender. Psicología Educativa, 20 (1), 39-46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.005

Sandoval-Obando, E. (2014b) Propensiónn a Aprender de los Adolecentes Infactores de la Ley:

Reflexiones desde el Enfoque Biográfico. Polis, 13 (37), 251-273

Valqui, René (2009). La Creatividad- Revista Iberoamericana de Educación Recuperado: Marzo 25 de 2019 https://rieoei.org/historico/expe/2751Vidal.pdf https://doi.org/10.1080/00131880802499886 DOI: https://doi.org/10.1080/00131880802499886

Published

2019-07-31

How to Cite

Espinosa-Domínguez, A. G., Cantú-González, M. E., & Terán-Cázares, M. M. (2019). Propuesta Metodológica para la Generación de Creatividad a trevés de la Capacitación del Talento Humano En la Era digital a través de la Epistemología . Vinculategica Efan, 5(2), 1313–1322. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-745