Una visión de las competencias digitales de empresarios de Villahermosa, Tabasco

Authors

  • Gerardo Arceo-Moheno Universidad Juárez Autónoma de Tabasco image/svg+xml
  • Eric Ramos-Méndez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco image/svg+xml
  • José Trinidad Acosta-De la Cruz Universidad Juárez Autónoma de Tabasco image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-746

Keywords:

capacidades digitales, empresarios, Villahermosa

Abstract

Given that small businesses in Villahermosa do not know about studies that show their knowledge in relation to their digital skills, this research aimed, by means of a closed questionnaire, to diagnose in a descriptive way (without establishing relations between variables) the level of digital capabilities in the aforementioned entrepreneurs and in this way propose strategies that help improve that level. An investigation was made with a mixed approach, taking 182 entrepreneurs as a study sample. Among the results found was that entrepreneurs do not take advantage of the potential of new management tools to be more productive and efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cobo, C. (2012). Competencias para empresarios emprendedores: contexto europeo. Fundación Omar Dengo, Proyecto Avanza. Recuperado: http://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/comp_empre_cobo.pdf.

Corcino, M. (2013). Master Ejecutive en administración y dirección de empresas. EOI Escuela de organización industrial. Recuperado de: http://www.eoi.es/blogs/madeon/2013/05/21/habilidadesy-destreza-en-una-persona/.

DENUE (2017). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Recuperado de: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/

Gutiérrez A, Moreira M y Vidal F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Edit. Ariel. Recuperado de: https://ddv.stic.ull.es/users/manarea/public/libro_%20Alfabetizacion_digital.pdf.

Manene, L. M. (2011). Tecnología de la información y comunicación (TIC): Definición y metodología M.I.T. De introducción en PYMES. Recuperado de: http://www.luismiguelmanene.com/2011/09/29/las-tics-definicion–y-metodologia-m-i-t-deintroduccion–en-pymes/.

Marc, C. (2015). Competencias Digitales, ESADE Universidad Ramón Llull. Recuperado de:http://mba.americaeconomia.com/blogs/esade/las-8-competencias-digitales-del-ceo/

Savin, N. (1976). Consideraciones teóricas acerca de las habilidades. Recuperado de: http://www.eumed.net/librosgratis/2011a/893/Consideraciones%20teoricas%20acerca%20de%20las%20habilidades.htm.

Schmidt, S. (2006). Competencias, habilidades cognitivas, destreza, prácticas y actitudes. Definiciones y Desarrollo. Recuperado de: https://rmauricioaceves.files.wordpress.com/2013/02/definicioncomphabdestrezas.pdf.

UNESCO (2013).. La Unesco y la educación. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001849/184967s.pdf

Vázquez, R.; Trespalacios, J.A. (2002). Marketing: estrategias y aplicaciones sectoriales. Civitas Ediciones, S.L., Madrid.

Published

2019-07-31

How to Cite

Arceo-Moheno, G., Ramos-Méndez, E., & Acosta-De la Cruz, J. T. (2019). Una visión de las competencias digitales de empresarios de Villahermosa, Tabasco . Vinculatégica EFAN, 5(2), 1323–1335. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-746