Diferencias entre el género con respecto al deseo, los motivos y las dificultades para emprender, la actitud emprendedora y la percepción del emprendedor de los estudiantes en México
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga5.2-751Keywords:
emprendimiento, atributos, actitud emprendedora, géneroAbstract
Entrepreneurship is important for the individual and social development, because it benefits the economy of a country. In Mexico changes have been generated within those institutions that are responsible for strengthening the entrepreneurial culture, as well as financing programs for the creation of new firms. The literature on entrepreneurship and gender present significant differences that favor men and discover greater difficulties for women in aspects related to the lack of experience in the business sector, less knowledge of the business, lack of resources to undertake individually and greater dependence on the income of the company. The objective of this study is to identify the differences between young men and women in Mexico, in relation to various variables related to entrepreneurship in the future creation of a firm among university students. To accomplish this research goal, 340 students from a public university located in the northeast part of Mexico were surveyed. The results show that there are some important differences between young men and women in terms of entrepreneurship
Downloads
References
Azqueta, D. A. (2017). El concepto de emprendedor: origen, evolución e introducción. idUS, 21-39.
Banco Interamericano de Desarrollo. (2004). Informe anual. Washingtong DC.
Brenes, B. L., y Bermúdez, M. L. (2013). Diferencias por género en el emprendimiento empresarial Costarricense. Tec Empresarial, 7(2), 19-27. DOI: https://doi.org/10.18845/te.v7i2.1510
Comisión económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2010). Mujeres emprendedoras en América Latina y el Caribe: Realidades, obstáculos y desafíos. (N. Unidas, Ed.) CEPAL - Serie Mujer y desarrollo(93), 1-83.
Consejo Social Universidad de Córdoba UCO. (2011). Acitud emprendedora y género en el alumnado de la Universidad de Córdoba. Córdoba: Servicio de publicaciones de la Universidad de Córdoba.
Fernandez, L. A., Rueda, S. M., y Herrero, C. A. (2011). Estudio de la actitud emprendedora de los estudiantes universitarios de la facultad de CC.EE. y empresariales de Cantabria. aeca 95, 1-22.
Fuentes, G. F., y Sánchez, C. S. (2010). Análisis del perfil emprendedor: una perspectiva de género . Estudios de Economía aplicada, 28(3), 1-28.
García, A. (17 de febrero de 2019). Las brechas de género en el emprendimiento. Recuperado el 09 de mayo de 2019, de El economista: https://www.eleconomista.com.mx/economia/Las-brechas-degenero-en-el-emprendimiento-20190217-0001.html
García, V. D., y Plata, G. A. (diciembre de 2017). Características de las mujeres emprendedoras. Recuperado el 08 de mayo de 2019, de Eumed.net: http://www.eumed.net/librosgratis/actas/2017/innovacion/16-caracteristicas-de-las-mujeres-emprendedoras.pdf
Global Entrepreneurship Monitor (GEM). (2005). Informe ejecutivo GEM España. Obtenido de http://www.gem-spain.com/wp-content/uploads/2015/03/Informes%20antiguos/GEM2005.pdf
Godoy, R. C., Rodríguez , C. M., Santos, C. A., Tapia, M. N., Villablanca, Z. G., Villarreal , D. G., y Zúñiga , V. S. (2018). GÉNERO Y EMPRENDIMIENTO. Análisis crítico en torno a la subjetividad de emprendedores y emprendedoras de la Región Metropolitana, Chile. Antropología Experimental, 15(18), 231-247.
Kotler, P., y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de Marketing (Decimoprimera ed.). México: Pearson.
Marulanda, V. F., y Morales, G. S. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Escuela de administración de negocios EAN (81), 12-28. doi:https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1556 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1556
McKnight, P. E., y Najab, J. (2010). Mann‐Whitney U Test. (I. John Wiley y Sons, Ed.) The Corsini encyclopedia of psychology, 1-1. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0524
Observatorio Estratégico de la Alianza del Pacífico (OEAP). (2018). Programas de apoyo al emprendimiento femenino en la Alianza del Pacífico. Santiago de Chile: Mujeres del Pacífico.
Palmero, F. (2005). Motivación: conducta y proceso. Revista electrónica de motivación y emoción , 8(2021), 1-29.
Quejada, P. R., y Ávila, G. N. (2017). Aproximación del perfil emprendedor en América Latina . Panorama económico , 24, 249-268. DOI: https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016-1560
Saboia , L. F., y Martín, C. N. (2006). Los rasgos psicológicos del emprendedor y la continuidad del proyecto empresarial: un estudio empírico de los emprendedores Brasileños. REAd - Revista Eletrônica de Administração, 12(2).
Salinas, R. F., y Osorio, B. L. (2012). Emprendimiento y Economía Social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa(75), 128-151.
Santamaría , H. E., y Tapia, Q. D. (24 de mayo de 2017). Emprendimiento y género en México. Recuperado el 18 de marzo de 2019, de Centro de analisis para la investigación en innovación (CAIINNO): https://www.caiinno.org
SEDESOL. (2017). Diagnóstico E016: Articulación de políticas integrales de juventud. Cd. de México: IMJUVE. 1397
Valencia, A. G. (2012). Autoempleo y emprendimientto. Una hipótesis de trabajo para explicar una de las extrategias adoptadas por los gobiernos para hacer frente al progreso del mercado. Semestre económico, 15(32), 103-127. DOI: https://doi.org/10.22395/seec.v15n32a4
Valenzuela, M. E. (2005). ¿Nuevo Sendero para las mujeres? Micro empresa y género en América Latia en el umbral del siglo XXI. (V. M.E., Ed.) Santiago, Chile: CEM.
Veciana, V. J. (2005). La creación de empresas Un enfoque gerencial (Vol. 33). Barcelona, España: La Caixa.
Vivel, B. M., Duran, S. P., Fernández, L. S., y Rodeiro, P. D. (2008). Las barreras al emprendimiento universitario femenino. Investigaciones de Economía de la Educación (3), 337-346.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.