El efecto de la mejora continua en la productividad y calidad, de la empresa PSF

Authors

  • Luis Enrique Gomez-Valdez Autonomous University of Baja California image/svg+xml
  • Karla Emilia Cervantes-Collado Autonomous University of Baja California image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/vtga5.2-755

Keywords:

Calidad, Competitividad, Continua y Productividad

Abstract

Throughout history, methods and instruments have been developed to establish and improve the productivity and processes of companies. Continuous improvement rather than an approach or concept is a strategy, which constitutes a series of general action programs that allow processes and the company to be more productive and competitive. The present case study followed a hypothetical-deductive method, whose main objective is to describe the process of design, validation and reliability of a measurement instrument for the analysis of the production area in order to be able to propose a plan for continuous improvement to increase the productivity of the company Paper San Francisco (PSF), a Mexican company dedicated to the production of toilet paper, based on the analysis of the current situation of productivity in the company and the perception of employees about continuous improvement, measuring the results by means of the elaboration of the instrument obtaining the validation of the same one giving a result of high and satisfactory reliability with a process of pilotage of 50 employees o

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

André Ramírez (2013). Mejora continua + innovación =competitividad. Recolectado de https://construccionidi.wordpress.com/2013/05/06/mejora-continua-innovacioncompetitividad/, 6 de mayo

Ruiz y Diaz (2013) Mejora continua y productividad. Recolectado de https://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/mejora1997.pdf

Ishikawa Kaoru (1997). ¿Qué es el control total de calidad? Modalidad Japonesa. Recolectado de https://www.ecured.cu/Mejora_continua

Juran J. (1990). Programa Juran para la mejora de la calidad. Comité Estatal de Normalización. Recolectado de https://www.ecured.cu/Mejora_continua

Licenciatura en RR.HH. Universidad de Champagnat. (2004). Kaizen, el esfuerzo por el mejoramiento continuo. Recolectado de https://www.gestiopolis.com/kaizen-el-esfuerzopor-el-mejoramiento-continuo/, 13 de marzo

Ruiz y Cisneros (2012). Propuesta de un modelo de mejora continua de los procesos en el laboratorio PROTAL-ESPOL, basado en la integración de un sistema ISO/IEC. Tesis de maestria. Universidad Politecnica Salesiana. Recolectado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/1903/13/UPS-GT000260.pdf

Nuñez B., Miguel (2007). Material de apoyo del seminario Gestión de la Productividad. Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Productividad. Universidad Nacional Experimental Politécnica “Antonio José de Sucre”. Barquisimeto, Venezuela.

Organización Internacional del Trabajo (OIT) (1998). Boletín 143. Productividad y Formación. Recolectado de http://www.cinterfor.org.uy/public/spanish/region/ampro/cinterfor/publ/boletin/143/index .htm

Martínez De Ita, María Eugenia. El concepto de productividad en el análisis Económico. Red de Estudios de la Economía Mundial. México. Disponible: http://www.redem.buap.mx/acrobat/eugenia1.pdf

Torrez, M. (2008). La productividad: Conceptos y factores. Recolectado de http://infocalser.blogspot.com/2008/07/la-productividad-concepto-y-factores.html, 26 de julio.

Alexander, Alberto G. 2002. Mejora Continua y Acción Correctiva. Pearson Educación. DF, México. pp. 2-3

Anda, Gutiérrez Cuauhtémoc; “Administración y calidad”; LIMUSA Noriega editores; México, 1995

Imai Masaaki KAIZEN La clave de la ventaja competitiva japonesa México: CECSA. (1992).

Cantú, H. (2006). Desarrollo de una Cultura de Calidad. 3era. Ed. Caracas: McGraw-Hill Interamericana.

David Bain, "Productividad, la solucion de los problemas de la empresa" Edit. MC Graw-Hill, Mexico 1995: pp.47

Deming, W.E.: Calidad, productividad y competitividad, Madrid (primera versión en inglés de 1982): Díaz de Santos, 1989.

David J. Sumanth (2000). Ingeniería y administración de la productividad México: Mac Graw Hill

Published

2019-07-31

How to Cite

Gomez-Valdez, L. E., & Cervantes-Collado, K. E. (2019). El efecto de la mejora continua en la productividad y calidad, de la empresa PSF . Vinculatégica EFAN, 5(2), 1435–1449. https://doi.org/10.29105/vtga5.2-755