La modalidad mixta desde la perspectiva de los estudiantes
DOI:
https://doi.org/10.29105/vtga4.1-806Keywords:
blended learning, educación a distancia, modalidad mixtaAbstract
This study has the purpose of know the opinion of undergraduate students regarding the mixed or blended learning, during the January-June semester of 2018. To achieve this objective, a non-experimental study was determined. of observational type with prospective and transversal scope with application of descriptive survey. This document corresponds to a partial report of results obtained in the first phase of the investigation. A second instrument is expected to be applied at the end of the academic semester. The previous findings are encouraging because 78% of the analyzed sample is pleased to work in this educational modality, 25% think that it facilitates achieving better learning results and 57% consider that their learning results remain the same.
Downloads
References
Bartolomé, A. R. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit, 23, 7-20. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/ index.php/pixel/article/view/61237/37251
Bartolomé, A., García-Ruiz, R., y Aguaded, I. (2018). Blended learning: panorama y perspectivas. RIED. Revista Ibe- roamericana de Educación a Distancia, 21(1), 33-56. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.18842 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18842
Basabe, F. (2007). Educación a distancia en el nivel superior. México: Trillas.
Bates, A. (2003). La tecnología en la enseñanza abierta y la educa- ción a distancia. México: Trillas.
Battro, A. & Denham, P. (1997). La educación digital. Una nue- va era del conocimiento. Recuperado de http://www. byd.com .ar/ed.pdf
Cabero Almenara, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(1), 0. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=78030102 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v3i1.265
Cortés, Padilla, M. (2012). Metodología de la investigación: Características del conocimiento científico. Preguntas de investigación. Técnicas e instrumentos para recabar información. México: Trillas.
Diario Oficial de la Federación (2012). Reforma de los artículos ter- cero y 31 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de http://dof.gob.mx/ index.php?year=2012&month=02&day=09
Fandos, M. y Cano, J. (2013). Formación a distancia y retos actua- les en los roles docentes y su vinculación con la empre- sa: propuesta y controversias. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 45. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec45/formacion_ distancia_roles_docentes_vinculacion_empr esa.html
García-Valcárcel, A. y Tejedor Tejedor, F. J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2), 137-159. doi: 10.5944/educ XX1.13447 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19035
Hernández, R., Fernández, C y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. 4ª. Ed. México: McGraw-Hill.
Hidalgo, N. y Murillo, F. (2017). Las concepciones sobre el pro- ceso de evaluación del aprendizaje de los estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 107-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55149730007.pdf DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007
Islas-Torres, C. (2015). La práctica del estudiante en el b-learning: una observación sistémica. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), 43-61.
Porter, W. W. and Graham, C. R. (2016), Drivers and barriers to blended learning adoption. British Journal of Educatio- nal Technology, 47: 748-762. doi:10.1111/bjet.12269 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12269
Sangrà, A. (2002). Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educa- tivo. Edutec. Rediris. Revista electrónica de tecnología educativa, 15. Recuperado de http://edutec.rediris.es/ Revelec2/revelec15/sangra.pdf
Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at a distance: Foundations of dis- tance education. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Taylor, J. & Swannell, P. (2001). USQ: An e-University for an E-World. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(1). Recuperado de http:// www.irrodl.org/index.php/irrodl/ article/view/28/89 DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v2i1.28
UANL (2011). Visión 2020 UANL. México: UANL.
UNESCO (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en edu- cación en América Latina y el Caribe. Chile: OREALC/ UNESCO Santiago.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a). Authors keep copyright and give the journal the right of the first publication of the work under a Creative Commons attribution license. This license allows others to share the work as long as original authorship and initial publication in this journal is acknowledged.
b). Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.